''סיירת בראל - הפרטה פסולה של סמכות שלטונית מובהקת''

המרכז לנפגעי גזענות ביקש מראש הערים של ב''ש, עומר ולהבים שלא לקחת חלק בכנס המתנדבים של סיירת בראל, אליו לא הגיע גם נציג המשטרה. הכנס התקיים - והנגב סוער
send whatsapp messsage send FB messsage
אלמוג כהן, מייסד סיירת בראל, באירוע ברמות ספורטיב (צילום: דני בלר)

אתמול בערב נערך ברמות ספורטיב כנס המתנדבים של ''סיירת בראל''. המשטרה הסירה תמיכתה מהאירוע, ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ' וראשי המועצת עומר, פיני בדש ולהבים, יוסי ניסן, הגיעו לאירוע. כמו כן, השתתף באירוע סגן ראש עיריית באר שבע והממונה על תיק הרווחה, הרב גדי מאזוז. 

וידאו: שידור הכנס, כפי שהועבר בדף הפייסבוק של ברנז'ה חדשות באר שבע והנגב (צילום: דני בלר)
​​​​​​​


באירוע היה אמור להשתתף נציג ממשטרת ישראל, אך המשטרה הסירה תמיכתה אחרי שהתברר כי הסיירת מגייסת תרומות, ולדברי המשטרה, נותרה מניעה משפטיתבשל כך. לדברי אלמוג כהן, יוזם הסיירת, עד כה גוייסו כ-70,000 שקלים. כ-150 איש ביקשו להתנדב לסיירת. על פי פרסומיה, מטרתה להוות מכפיל כוח למשטרת ישראל, לנוכח המציאות הביטחונית בנגב, שחצתה קו אדום אחרי אירועי שומר חומות ועל רקע חשש כבד כי הסבב הבא יהיה אלים ומסוכן יותר. 

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ, נושא דברים (צילום: דני בלר)

אלא שכנגד הסיירת נטען, כי מעורבים בה גורמים פוליטיים, על אף שאלמוג כהן מכחיש זאת. ראש עיריית באר שבע, שנשא דברים באירוע, אמר כי העירייה תשתף פעולה עם הסיירת, אך ורק אם היא תעמוד במבחן החוק, כלומר, אחרי שהסוגיה המשפטית מול המשטרה תפתר. דנילוביץ גם הבהיר שאסור שיהיה גוון פוליטי לפעילות הסיירת, כדוגמת משמר השכונה בבאר שבע, אשר איש לא נשאל באשר לדעותיו. דנילוביץ' קרא לממלכתיות, וציין כי כל יוזמה התנדבותית ברוכה, כל עוד היא עומדת במסגרת החוק. עוד אמר, כי מהפשיעה בנגב נפגעים בדואים ויהודים כאחד. ניסן ובדש בירכו את המתנדבים על היוזמה ועל כי הם מוכנים להקדיש מזמנם האישי על מנת להגיבר את תחושת הביטחון בנגב.

סגן ראש עיריית ב''ש, הרב גדי מאזוז (צילום: דני בלר)

הכנס, כך מתברר, עודד הדים. זמן קצר לפני עריכת הכנס, שלח עו''ד אורי נרוב, מהמרכז לנפגעי גזענות מכתב לראש עיריית באר שבע ולראשי מועצות להבים ועומר בו נאמר בין היתר כי ''הקמת סיירת בראל עולה כדי הפרטה פסולה של סמכות שלטונית מובהקת – שמירה על ביטחון הציבור ועל הסדר הציבורי, חותרת תחת שלטון החוק, ואף מעלה חשש כבד למתן גושפנקא חוקית לארגון הנסמך על השקפת עולם לאומנית וגזענית המוטה כנגד ערבים ובפרט כנגד ערבים המשתייכים לציבור הבדואי בנגב ואשר בהתאם אף פעולתו תהיה מוטה נגד בדואים ותביא לסימונם כבעלי מסוכנות יתר אך על רקע היותם בדואים, לליבוי האיבה העוינות והמדנים כלפיהם, ולפגיעה קשה בזכויות יסוד חוקתיות שלהם בראשן הזכות לשוויון ולכבוד... חשש זה מקבל משנה תוקף לאור היותו של מייסד הארגון, אלמוג כהן - אדם בעל תפיסת עולם לאומנית קיצונית''.

ראש מועצת עומר, פיני בדש (צילום: דני בלר)

עו''ד נרוב כותב כי ''כהן הוא רכז מפלגת "עוצמה יהודית" בדרום. המדובר במפלגה שמצעה מצהיר מפורשות על דחיית ערכי הדמוקרטיה המערבית. שלושה מבין מועמדיה המובילים של המפלגה - מיכאל בן ארי, ברוך מרזל ובנציון גופשטיין – כולם מתלמידיו וממשיכי דרכו של כהנא, נפסלו מלהתמודד בבחירות לכנסת על רקע הסתה חמורה לגזענות. נגד גופשטיין, המכהן כראש הארגון הגזעני והאלים להב"ה, תלוי ועומד כתב אישום בעבירות חמורות של הסתה לגזענות לאלימות ולטרור. איתמר בן גביר, המכהן כח"כ מטעם "עוצמה יהודית" הוא מי שהואשם על ידי מפכ"ל המשטרה ביום 13.5.21 בהבערת השטח ובליבוי המתח והמהומות האלימות שאירעו בין יהודים לערבים במהלך מבצע "שומר החומות".

ראש מועצת להבים, יוסי ניסן (צילום: דני בלר)

ועוד כותב נרוב: נזכיר, כי בפסיקת בית המשפט העליון נקבע כי "המדינה היא הגורם המוסמך לבצע שלילת חירות לצורך אכיפת הדין הפלילי ולא ניתן להפקיד כוח זה בידי גורם אחר" (בג"ץ 2605/05 המרכז האקדמי למשפט ולעסקים נ' שר האוצר )להלן: "עניין
המרכז האקדמי").

''כך, גם במקרה זה הקמת סיירת אזרחית חמושה שתפעיל סמכויות שלטוניות בהן חיפוש מעצר ועיכוב –כולן סמכויות שהפעלתן כרוכה בשלילת הזכות החוקתית לחירות אישית המהווה זכות יסוד מרכזית וחשובה במשטר דמוקרטי - היא פסולה ויש למנעה.
הלגיטימיות של הפעלת סמכויות הכרוכות בפגיעה קשה בזכות החוקתית לחירות אישית נובעת אפוא מכך שאותן סמכויות מופעלות מטעם ובשם המדינה. בהעברת כוח זה, אף אם באישורה של המדינה, מאבד השימוש באותה סמכות חלק ניכר מהלגיטימיות שלו. הדברים יפים על אחת כמה וכמה במקרה דנן כאשר אישור המדינה כלל לא ניתן''.

אלמוג כהן ועמי עטאונה, אחד המתנדבים בסיירת (צילום: דני בלר)​​​​​​​

בשיחה עם ברנז'ה חדשות, אלמוג כהן מאשר כי הוא אכן משמש רכז מפלגת "עוצמה יהודית" בדרום, הוא אף מציין זאת בעמוד הפייסבוק האישי שלו. ''אני מחזיק בדיעות פוליטיות כמו כל אדם אחר, איני מסתיר שאני רכז עוצמה יהודית בנגב, מותר להחזיק בדיעות פוליטיות כל עוד הן לגיטימיות ו'עוצמה יהודית' הינה תנועה לגיטימית. לדיעותיי הפוליטיות  אין נגיעה לפעילות הסיירת, כפי שבא לידי הביטוי במשתתפי הכנס - אנשים שהם מלח הארץ''.