התקציב אושר בכנסת - והגזירות יוצאות לדרך

מס על כלים חד פעמיים ועל שתייה ממותקת (גם דיאט), אגרת גודש וכוונה למסות חבילות מחו''ל, התקיירויות של דלק וחשמל: התקציב החדש אינו מוזיל את יוקר המחיה - אלא מכביד על החלשים ביותר
send whatsapp messsage send FB messsage
מברכים על המוגמר: יו''ר וועדת הכנסת ניר אורבך וראש סיעת רע''מ, מנסור עבאס (צילום: דני שם טוב / דוברות הכנסת)

הממשלה אישרה לפנות בוקר את התקציב לשנים 2021-2022, המביא עימו שורה ארוכה של גזירות, שיפגעו בעיקר בשכבות החלשות - ולדברי חלק מסיעות האופוזיציה, כוונו כנגד קהלחם מסויימים. עם אישור התקציב נכנסות לתוקף שורה ארוכה של התייקרויות: עליה חדה במחירי הדלק, מיסוי כבד על שתיה קלה (גם דיאט), על כלים חד פעמיים, עליות במחירי החשמל והמים, כוונה למסות חבילות מחו''ל, שעד כה היו פטורות ממע''מ, גביית אגרת כניסת כלי רכב לתל אביב, ייקור החניה בערים הגדולות בהן באר שבע, וביטול החניה בחינם.

אל הגזירות האלה מצטרפת בעיה כלל עולמית של שילוח ימי, שמחירו קפץ פי 10 ויותר. עליית מחירי השילוח הימי יבואו לידי ביטוי בקרוב, כאשר מחיר ההובלה היקרה יגולם במחירי המוצרים המיובאים, בהם מזון בסיסי, שכן משרש החקלאות בממשלה הנוכחית חסיד של מזון מיובא, שלטענת שר האוצר, יוזיל את יוקר המחיה. בפועל, מחירי הירקות והפירות לא הוזלו, אלא התייקרו בחדות בחודשים האחרונים.

שר האוצר, נגיד בנק ישראל, יו"ר ההסתדרות, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל ונשיא התאחדות התעשיינים סיכמו השבוע על "עסקת חבילה" במשק: העלאת שכר המינימום ל-6,000 שקל בהדרגה; גמישות העסקה וכלים להמרצת המשק; ודאות ביחסי עבודה במגזר הציבורי.

לטענת ההסתדרות, ''עסקת החבילה מביאה בשורה לעובדים - שכר המינימום יעלה לרמה של 6,000 שקל בהדרגה, דבר שיסייע לצמצום פערים וחיזוק מעמדם של העובדים המשתכרים ברמות הנמוכות, קידום גמישות ניהולית במגזר הפרטי והציבורי ומתן ודאות ביחסי העבודה במשק – דחיית הסכם המסגרת במגזר הציבורי ל-2023''.

החלטה זו אינם נוגעת לעובדים רבים בבאר שבע, עיר בה אחוז גבוה של שכירים נזקק להשלמת הכנסה. ''שכר מינימום זה רק על הנייר'', מספר לנו משה, שעובד במחסן סחורות. ''עושים כל מיני טריקים: 3/4 משרה, מורידים לנו על ארוחות, מוציאים לחופשה חלק מהחודש, הכל בשביל לא לשלם לנו מינימום אפילו''.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, מברך על התקציב החדש (צילום: דני שם טוב / דוברות הכנסת)

שכר מינימום גם אינו נוגע לעצמאים רבים בבאר שבע, המועסקים במתכונת של ''שכיר-לנסרים'', שארגוני עובדים יצאו כנגדה. אלא שממדי האבטלה בבירת הנגב, שגדלו מאוד בתקופת משבר הקורונה, מאלצים רבים להתפשר אפילו על הזכויות המינמליות שלהם. ב' עובד מהבית, כעצמאי בתחום השיווק: ''אין לי שעות, יוצא שאני עובד כל היום, שם שבתות, להספיק כמה שיותר. העבודה מאוד ירדה והכל התייקר. אני מאחר בתשלומי ארנונה וחשמל. איו לי ממה''.

אמנם העברת התקציב מסמל יציבות שלטונית ומבטיח את קיומה של הממשלה לשנתיים הבאות, לרבות רוטציה של לפיד עם בנט, אלא שהיקף הגזירות הוא כזה, שהתסיסה תבוא מהפריפריה. אגרת הגודש בכניסה לתל אביב פוגעת בכל מי שעובד במרכז וגר בפריפריה. לו הייתה מלווה בעיבוי התחבורה הציבורית והפעלתה ביהקף מלא גם בסופי שבוע, מילא. אבל התחבורה ממשיכה להיות עמוסה ורבים, שמתחילים ומסיימים את יום העבודה בשעות בהן התחבורה הציבורית כבר אינה פעילה, יצטרכו לשלם - והרבה, בשביל לעבוד.

''זה היה מכוון אלינו, המשפחות הגדולות שליברמן לא מסמפט'', אומרת לנו סיוון, אם לחמישה, שנדהמה מהמחירים החדשים של הכלים החד פעמיים. ''אין לי מדיח, אני עובדת שעות רבות והכלים החד פעמיים עזרו לנו בעיקר בשבתות. הייתי מצלמת לך את הכיור שלי אחרי ארוחת שישי. אנחנו שבע נפשות בבית, תעשה חשבון כמה כלים זה''. 

שני האנשים החזקים בעבר- נתניהו ודרעי, בספסלי האופוזיציה (צילום: נועם מוסקוביץ / דוברות הכנסת)​​​​​​​

ההוזלה של יוקר המחיה עליה דיברו במשרד החקלאות לא רק שלא הגיעה, אלא שמחירי הפירות והירקות לא ירדו. את שוש פגשנו עם שני סלים במרכז חנויות ''הגשר'', בשכונה ה' בבאר שבע. ''קניתי פירות - ארבע יחידות מכל דבר: תפוחים, בננות, תפוזים, עגבניות, מלפפונים, בצל, חסות - 150 שקל. הקיץ לא קניתי ענבים, שעלו 40 שקל לקילו וגם לא אפרסקים או נקטרינות, שעלו גם סכום כזה. עכשיו לקחו לנו גם את השתיה הממותקת. גם הסודה התייקרה. בעל הדירה הודיע שהוא מייקר לנו את שכר הדירה ב-2022 כי העלויות שלו עלו. העבודה שלי מאוד ירדה, פעם הייתי עובדת בקוסמטיקה, אבל אנשים קיצצו בהכל, חיים רק בשביל לקנות אוכל''.

על פי נתוני שירות התעסוקה, חלה ירידה מסויימת במספר דורשי העבודה בבאר שבע, אלא שנתון זה מגלם גם את מי שתקופת הזכאות שלהם הסתיימה ולא כוללת ציבורים שקופים, כמו עוסקים זעירים ועובדי פרילאנס. ואם כאילו לא די בקושי למצוא עבודה, תושבי באר שבע ציטרכו כעת להתמודד עם מס חדש, בצורה של היטל ביטחון - אחרי שכוחות הביטחון בישראל אינם מצליחים לעשות את העבודה. המס החדש נועד להבטיח את ביטחונם במרחב הציבורי.



על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתים בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: gvanim.bs@gmail.com

​​​​​​​
​​​​​​​