תחקיר: לאן נעלמים מיליוני ליטרים של מים בב''ש מדי חודש?

מאות תלונות על הפרשי חיוב של תאגיד המים ''מי שבע'' הגיעו ל''באר שבע ביחד''. באחד המקרים, דיירי בניין חויבו על כמיליון ליטרים, אחרים הופתעו לגלות בחשבון האחרון חיובים חריגים וחובות ישנים נושאי ריבית
send whatsapp messsage send FB messsage
חלק ממאות התלונות ב''באר שבע ביחד'' בעניין חיובי המים (צילום: מסך, Image by Jeff Allen from Pixabay)

הדיירים בבר ניסן קיבלו חיוב על צריכה משותפת של כמעט מיליון ליטרים

דיירי הבניינים בבר ניסן 13-15 בשכונת נווה זאב נדהמו לקבל צריכה משותפת של 420 ו-464 קוב מים בחישוב כולל. בחשבון המים הם הוזהרו כי הצריכה שלהם גבוהה בכ-205 אחוזים מבימים רגילים. ''800 קוב מים זה 800,000 ליטר. אם כמעט מיליון ליטר מים היו זורמים בנזילה מהבניין, הייתה לנו פה בריכה אולימפית או שיסודות הבניין היו שוקעים. היקף כזה של נזילות מים, בחודשיים, זה משהו בלתי סביר. מאות אלפי ליטרים של מים לא נבלעים באדמה'', אומר אחד הדיירים בבניין. 

מאות תלונות על חיובים חורגים התקבלו ב''באר שבע ביחד''

בפוסט שפורסם ב''באר שבע ביחד'', התבקשו תושבים לרשום אם אצלם הייתה תופעה דומה. למעלה מ-300 חברי הקבוצה הגיבו על כי גם אצלם נתגלתה בעיה דומה. זאת ועוד: יש מי שגילו כי למרות שהם משלמים בהוראת קבע, נצבר בחשבונם חוב נושא ריבית וקנס, בשל הפרשי צריכה, של כמה עשרות שקלים. את החוב לא ניתן לשלם דרך הוראת הקבע, תאגיד המים לא מצרף אותו לחשבון הבא והדרך היחידה לשלם אותו, מבלי להיגרר לקנסות, הוא לגשת אישית למשרדי תאגיד המים ולהסדיר את החוב. רבים יעדיפו שלא להפסיד שעות עבודה בהמתנה בתור וישלמו את החוב בכרטיס אשראי.

בחשבון האחרון, ''הפרשי מדידה'' חויבו בכל שכונות העיר

מכתבים על צריכה משותפת גבוהה התקבלו בכל השכונות, לא רק בשכונות ותיקות בהן יכולות היו להיות נזילות בשל תשתיות ישנות. התלונות על חיובים גבוהים מגיעים מכל שכונות העיר: בנווה זאב, בשכונה ג', בפלח 5, בשכונה ה', ברחוב עין גדי בשכונה ט', ברחוב יוסף בוקר, אף הוא בפלח 5, ברחוב ניב דוד, ברחוב בני אור, בפיירברג, בשדרות טוביהו, ברחוב ביאליק בשכונה ב', ברחוב נחום סנה בשכונת רמות ועוד.

משלמים בהוראת קבע? זה לא אומר שלא צברתם חובות ב''מי שבע'' - הנושאים ריבית

בשיחה עם מוקד ''מי שבע'', מבהירים כי מי שטוען לחיוב יתר בשל נזילה, חייב להוכיח כי במקום לא הייתה נזילה ולהזמין לשם כך איש מקצוע על חשבונו הפרטי. ''יכול להיות שמישהו גונב מים בבניין ומחובר באופן פירטי'', אומרת המוקדנית. ''אתה צריך לבדוק את זה, לא אנחנו'', מסבירים לנו. בבניינים משותפיםהדבר כמעט אפשרי למי שאינו איש מקצוע: בשכונות הישנות, בעלי דירות שפוצלו לדירות להשכרה, עושים ככל העולה על רוחם בתשתיות הבתים. ג'ונגל של צינורות, של מים וביוב, צנרת חיצונית שלא הייתה דרך אחרת להניח אותה, אחרת שצנרת בת עשרות שנים בבניינים נרקבה. לעיתים, בתוך הג'ונגל הזה, קשה לבין מה שייך למי. 

וידאו: שיחה עם תאגיד המים ''מי שבע'' (ויזואליה: PIXABAY, עריכה: דני בלר)
​​​​​​​


אבל סביר להניח, שלו מאות אלפי ליטרים של מים היו דולפים בנזילה מבניין, הם היו מגיעים לאיזה שהוא מקום, מותירים כתמי רטיבות או נאגמים בקרבת הצנרת. נזילות בהיקפים כאלה בבאר שבע, פירושן שמאות למיליוני ליטרים של מים יקרים נבלעים באדמה. על פי כמויות המים, העיר באר שבע הייתה צריכה להיות אחד האיזורים הפוריים בארץ...

לאן נעלמים מיליוני ליטרים של מים בבאר שבע, אם אגן יש נזילות?

אם לשפוט לפי התלונות של התושבים, באר שבע הייתה אמורה לטבוע במי הנזילות והדליפות. על פי נתוני תאגיד המים, בשנת 2018 התמודד התאגיד עם כ-2,967 סתימות ביוב וכ-2,079 פיצוצי מים, אך לא מפורט היקף המים שאבדו לכאורה. נושא הצרחכה המשותפת בבניינים קשה למעקב. כך למשל, דיירים ברחבת הגלבוע קיבלו בחשבון המים האחרון הפרשי מדידה של 3 קוב, אחרי בבמהלך השנה. במתחם 40 דירות, מה שאומר חיוב של 1200 קוב מים או במילים אחרות, מיליון ומאתיים אלף ליטר מים.  מדובר בנפח מים המספיק למלא חצי בריכה אולימפית.  עם זאת, הגינה בבלוק יבשה מזה שנים, ובדיקה בעין בלתי מקצועית לא מראה חיבורים פירטיים, בטח לא כאלה מהם יכולים היו לזרום למעלה ממיליון ליטר מים.

זאת ועוד: במרבית המקרים בהם קיימת נזילת מים ולו הקטנה ביותר, דוגמת צינור דולף או אם ביוב סתום בבניין, הדיירים מקבלים כמעט באופן מיידי התרעה שאם העניין לא יטופל, תופסק הספקת המים לבניין. זה באשר לנזילות קטנות, אז סביר להניח שכאשר מדובר בחיובים על מאות קובים, צריכה להעירך חקירה לאן נעלמו.

מתאגיד המים ''מי שבע'' נמסרה התגובה הבאה:
''מתוקף חוק, משתרעת אחריות התאגיד על רשת המים והביוב הציבורית בלבד, להבדיל מרשתות המים והביוב הפרטיות שמצויות באחריות בעליהן ו/או המחזיקים בהן, לרבות שמירת תקינותן. בין החודשים יולי-נובמבר 2019 נרשמו הפרשי מדידה גבוהים ברשת המים הפרטית במתחם המשותף המצוי ברח' בר ניסן 13-15. מדובר בקריאות בדוקות ומד המים הראשי הוחלף בינואר 2018 במסגרת החלפה תקופתית. לפיכך, התאגיד פעל למתן הודעות לצרכנים בהתאם לכללים ולהוראות הדין – שמפרטות את הבדיקות המומלצות לביצוע במקרים בהם ישנה צריכה חריגה וכן מהן הוראות הדין בנושא''.

''הפרשי מדידה עשויים להיגרם משימוש במים לצורך תחזוקת רכוש משותף או מנזילות בצנרת המים המשותפת. מאחר ומדובר ברשת פרטית במתחם משותף, באחריות הצרכנים לבחון את מקור הנסיבות המובילות לעליה בהפרשי המדידה, לרבות ווידוא תקינות הצנרת במתחם למול גורם מקצועי מוסמך (שלילת נזילת מים). במידה ולא נרשם שימוש מוגבר בצנרת הראשית ולאחר ביצוע בדיקה ראשונית לא נראית נזילה גלויה לעין- יש לפעול מול איש מקצוע מוסמך לאיתור נזילה סמויה. במידה ונשללה נזילה במתחם, באפשרות הדיירים לפנות לתאגיד בבקשה לבצע בדיקת תקינות למד המים הראשי''. 

''בעניין דיירי רח' הגלבוע וצרכנים שקיבלו דרישת חוב ומשלמים בהוראת קבע – לא נרשמו פרטי המתחם או הדייר ולכן אין באפשרותנו להתייחס למקרה. כל צרכן שמעוניין לערוך בירור בנושא מוזמן לפנות לתאגיד בדרכי ההתקשרות העומדים לרשותו, התאגיד יבחן כל מקרה לגופו וייתן מענה לכל פניה תוך הכוונה מקצועית ככל שנדרש''.

​​