האם אוניברסיטת בן גוריון תוסיף שנות חיים לתושבי הנגב?

האוניברסיטה תפעל לקידום פרויקטים שונים לחיזוק הבריאות בנגב - כך סוכם בפגישה בין נשיא האוני' לבין מנכ''ל הרשות לפיתוח הנגב. הנתונים הקשים ידועים כבר שנים, האם יבוא שינוי?
send whatsapp messsage send FB messsage
מוריוסף עם פרופ' חחימוביץ (לוחצים ידיים) (צילום: צבי תקשורת)

"אוניברסיטת בן גוריון נחושה לקדם פרויקטים שונים לחיזוק הבריאות בנגב, ביחד עם הרשות לפיתוח הנגב והמשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל", כך אמר אתמול, ראשון, נשיא אוניברסיטת בן גוריון הפרופ' דניאל חיימוביץ בפגישתו עם מנכ"ל הרשות לפיתוח הנגב משה מוריוסף. בפגישה סוכם כי האוניברסיטה והרשות לפיתוח הנגב יפעלו במשותף כדי לקדם את תשתיות הבריאות ולעודד את הסטודנטים לבוא וללמוד מקצועות שהיעדרם משפיע על איכות החיים של תושבי הנגב.

פרופ' חיימוביץ הדגיש כי סוגיית איכות שירותי הבריאות בדרום הארץ הינה נושא הקרוב מאוד לליבו וכי מדובר בחלק מהשליחות של האוניברסיטה לטובת תושבי הנגב. בפגישה השתתפו גם דיקן הפקולטה למדעי הבריאות הפרופ' עמוס כץ ומנהלת תחום הפיתוח הכלכלי ופרויקטים ברשות, פלורין גדלבסקי וכן אורלי גבאי מנהלת לשכת מנכ"ל הרשות לפיתוח הנגב. מנכ"ל הרשות משה מוריוסף סיפר לנשיא האוניברסיטה על החלטת השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אריה דרעי, לפעול לצמצום הפערים בשירותי הבריאות בנגב ובגליל לאלו שבמרכז הארץ.

(צילום הדמיה: KoalaParkLaundromat / PIXABAY)​​​​​​​

​​​​​​​מעקב: מערכת הבריאות מתריעה מזה שנים על המצוקה בנגב - ואין מי שיקשיב

נושא הפערים בבריאות בנגב והמחסור בכוח אדם מועלים מזה כמה שנים בפורומים שונים, אך הנתונים הקשים לא מזיזים לאף אחד ולא מוציאים המונים אל הרחוב. נושא הבריאות בנגב, שעולה בחיי אדם מדי שנה, אינו חלק ממערכת הבחירות הנוכחית. היעדר כוחו הפוליטי של הנגב ותושביו, כך נראה, עולה לו גם בבריאות ובשנות חיים.

כבר בדצמבר 2016 פרסם משרד הבריאות בדוח מיוחד לקראת הכנס "מערכת הבריאות מתמודדת עם אי השוויון". על פי נתוני המשרד, בבאר שבע תוחלת החיים נמוכה מבמרכז הארץ (81 שנה מול 84 במרכז). ניכרת תחלואה חריגה בסרטן בקרב גברים (4 אחוזים יותר מהממוצע הארצי). תמותת התינוקות גבוהה יותר בדרום (5.5 לאלף לידות, לעומת 2.1 במרכז הארץ - ע''פי נתוני הלמ''ס).  שיעורי התמותה ל-1,000 איש בבאר שבע (5.6) גבוהים מאשר בתל אביב (4.9).

על פי נתוני משרד הבריאות, שפורסמו כבר לפני 4 שנים, מספר הרופאים ל-1000 נפש נמוך בבאר שבע (3.1) לעומת המרכז (3.4). על פי תנוני משרד הבריאות, יש בדרום פחות מיטות אשפוז ל-1000 נפש (1.35) לעומת המרכז (1.71). יש מספר נמוך יותר של אחיות בדרום (3.3 ל-1000 איש) לעומת המרכז, (4.7).

"ההחרפה המשמעותית צפויה בפריפריה בכלל וברפואת הקהילה בפרט, באזורים ותחומים בהם רופאים עולים לשעבר מהווים חלק ניכר ממצבת כוח האדם, ונוכח העובדה כי רובם מועסקים ברפואה ראשונית", נכתב בדוח. קשה למשוך לבאר שבע רופאים איכותיים, גם בשל השכר הנמוך בנגב וגם כי הם מעדיפים לחיות במרכז, שם אוכלוסיה אמידה יותר, שתבוא אליו לקליניקה פרטית. בבירת הנגב גם יש פריחה של שירותי בריאות פרטיים, המשלימים את בית החולים העמוס. מי שידו משגת, פונה אליהם. מי שאינו יכול לשלם ימתין שעות במיון, או חודשים ארוכים לרופא מומחה, בדיקה או תור.

באוניברסיטת בן גוריון מנסים למשוך סטודנטים למקצועות הנדרשים במערכת הבריאות, בהם סיעוד. רק לאחרונה הוגדל מספר המקומות ללימודי סיעוד. 


קרא עוד:

שיעור התמותה הגבוה בישראל: בבאר שבע


הפערים הבלתי נסבלים בתחום הבריאות בנגב בסוף עולים לנו בחיים