מניות הקניונים צונחות אחרי הודעת אמזון על כניסתה לישראל

רעידת אדמה כלכלית - ודאגה בבאר שבע, עיר הקניונים: ענקית הקמעונאות אמזון נכנסת רשמית לפעילות בישראל - ועתידה לזעזע את נושא המסחר
send whatsapp messsage send FB messsage
אמזון נכנסת לישראל. רעידת אדמה (צילום המחשה: josemiguels / PIXABAY)

רעידת אדמה כלכלית, לא פחות. ענקית הקמעונאות אמזון הודיעה שהיא נכנסת לפעילות בישראל, עם כל המשתמע מכך. בשלב הראשון היא תשמש פלטפורמה למוכרים מקומיים. בהמשך, כך מעריכים, תקים פה מחסנים. אמזון חביבה מאוד על הישראלים והיא מציעה מוצרים במבחר ובמחיר זול משמעותית מזה הנגבה בישראל. בארצות הברית, החברה מסוגלת לספק מוצר תוך כמה שעות, בישראל, לעת עתה, הקונים תלויים בדואר ובמחירי שילוח לא זולים. כניסת אמזון לישראל תאפשר הזמנות זולות יותר וזמני אספקה קצרים בהרבה.

באר שבע זו העיר השישית, על פי נתוני דואר ישראל, מבחינת היקף הזמנת  מוצרים מחו''ל. ההפרשים במחירים לעיתים מקומיים, במיוחד בתחום ההלבשה והאלקטרוניקה, אך גם בתחומים כמו טואלטיקה. מתברר, כי יש פערים גדולים בין מחירי מותגים זהים בחו''ל ובישראל. כך למשל, נעלים ממותג מוכר הנמכרים באמזון בכ-30 דולרים, עולים בישראל 450 שקלים. גם בהלבשה הרשת מציעה מבחר ענק, בכל מידה אפשרית.

באר שבע ממותגת כעיר של קניונים ושופינג. תחום המסחר ושטחי המסחר בבאר שבע מעסיק אלפי עובדים, התחרות גבוהה והמסחר המקוון נגס קשה בענף שהוא ממילא רווי בעיר. הקניונים הם הראשונים להיפגע ממתחרה חדש בשוק. בחלק מהקניונים בעיר עומדות חנויות נטושות, המוסוות לא אחת על ידי רכזות צבעוניות. עסקים, שלא לייחוס, מדברים על מכירות חלשות, אל מול עלויות אחזקה גבוהות. מוכרת בחנות דיסקאונט פופולרית בבאר שבע אומרת לברנז'ה NEWS: ''בענף שלנו מתחילים להבין שאף אחד כבר לא משלם 450 שקלים לג'ינס או דגמ''ח אופנתי. אנחנו היינו דיסקאונט מאז ומתמיד, אין לנו מותגים, יש לנו דגמים שזהים לכל מותג אחר, אבל מכנס אצלנו עולה 50, 70 שקלים, טריקו 10 שקלים, 30 שקלים לטריקו מעוצב. בהתחלה אנשים התלהבו מהמותגים, אבל למי יש כסף? רק למעטים''.

צמצום הפעילות של קניונים ומרכזי קניות בבאר שבע עלול לפגוע פגיעה קשה מאוד בכלכלת העיר ולהביא לפיטורים נרחבים. הבוקר כבר בשעה 10:00 לערך מניות הקניונים רשמו ירידות חדות על רקע כניסת אמזון לישראל. עם תחילת המסחר מניית עזריאלי מאבדת 3.4%, ביג 2.9%  ומליסרון  3.3%.

אפקט אמזון משתקף גם בירידות של מניות חברות מוצרי הצריכה, בעיקר מוצרי חשמל:  אלקטרה צריכה ירדה הבוקר ב-2.5%,  תדיראן הולדינגס ירדה ב-1.5%. קבוצת אלקו ירדה ב-2%. ירידותבבורסה נרשמו גם במניות חברות האופנה, אשר יצטרכו להתמודד עם התמחור האגרסיבי של השחקן החדש. 

הרפורמה בתחום כרטיסי האשראי גם מעודדת את המעבר לרכישות מקוונות, שכן גם מי שחשבון הבנק שלו מוגבל, יכול לפעול באמצעות כרטיס נטען.