הסוף לחדרי אשפה בבניינים? תכנית עירונית להקמת פחים מוטמנים

דיון במועצת העיר: חדרי האשפה לא תמיד נקיים ולרוב, לא מריחים משושנים. עיריית ב''ש מקדמת מהלך להמיר אותם בפחים מוטמנים. וגם: למה ננטשים בתי כנסת בב''ש?
send whatsapp messsage send FB messsage
דיון במועצה: ינאי (בגבו למצלמה) מול רוה''ע (צילום: דני בלר)

האם חדרי האשפה בבניינים בבאר הולכים להיעלם? בעקבות שאילתא של משה ינאי, מסיעת היחיד ''אור'' באופוזיציה, נערך בישיבת המועצה דיון ממצה בנושא מצב פחי האשפה בעיר, לרבות דיון סביב סוגיית הזזת הקרטונז'ים בעיר העתיקה (הפחים המשמשים את בעלי העסקים להשלכת קרטונים). עוד נידון מצבם של הפחים הישנים שעוד נותרו בעיר (ה''צפרדעים''). כמו כן, שאל ינאי מדוע פחים אינם נשטפים באופן סדיר. לטענת ינאי, פחים ישנים נתבקעו בשל אי טיפול בהם. הפחים האלה, מעטים, יוחלפו בפחים חדישים. 

בברנז'ה NEWS העברנו את ישיבת המועצה שידור חי. צפו בהקלטה (צילום: דני בלר)
​​​​​​​

נציג בכיר של האגף לאיכות סביבה נדרש לשאלות. לדבריו, מקודם מהלך, שייעשה בשיתוף עם הדיירים, להמיר את פחי האשפה בחדרי האשפה בבניינים, בעיקר בבניינים חדשים, בפחים מוטמנים וחדרי האשפה יוסבו לצרכים אחרים. עלות פח מוטמן עומדת על כ-40,000 שקלים ליחידה. באשר לשטיפת הפחים, חברי המועצה הסבירו כי במקרה של פחים ביתיים, הדבר נעשה על ידי הדיירים ואילו בפחים שכונתיים, הדבר נעשה פעמיים בשנה: פעם בפסח ופעם בראש השנה וזאת מטעמי איכות סביבה, מאחר ואסור להזרים את התשטיפים לביוב הרגיל.

בתי כנסת ננטשים בגלל תשלומי מים וארנונה?

שאילתא נוספת שהועלתה לדיון על ידי ינאי, הייתה בנושא מצבם של בתי הכנסת בבאר שבע. ינאי ביקש לפטור את בתי הכנסת מתשלומים שונים, היות ולדבריו בתי כנסת בבאר שבע נסגרים בשל הקושי לעמוד  בעלויות שונות. ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הסביר לו כי בתי הכנסת בבאר שבע מנוהלים באופן מסודר ומבוקר. הבעיה היא אחרת: בחלק מהמקרים בתי כנסת עומדים סגורים בגלל שאין בהם מניין. דור ההורים בחלקו נפטר והבנים עזבו את השכונות הוותיקות. בחלק מבתי הכנסת בשכונות הוותיקות מגיעים רק מתפללים מעטים, פעם או פעמיים בשבוע. 

חברת המועצה, עו''ד פנינה קלמן, ביקשה להרחיב את הסיוע הקהילתי לא רק לבתי הכנסת, אלא לעמותות נוספות על פי הצורך, בהן עמותות נוער וקהילה. ראש עיריית באר שבע הסביר כי העירייה יודעת לתקצב פעילויות קהילתיות ועושה זאת תוך גליוי הבנה גדולה. 

נושא נוסף שנידון הוא ענייני מחיקת החובות, עליו דנה וועדת ההנחות של העירייה. לטענת ינאי, לא נותרה ברירה אלא לאשר את מחיקת החובות מאחר שחלק מהחייבים נפטר או פשט רגל וכי חלק מהחובות היו ישנים, הערה שמאוד הכעיסה את הנוכחים. חבר המועצה שמעון טובול, מסיעת גשר הסביר לו כי העמקת הגבייה בבאר שבע עברה כברת דרך ארוכה והמצב כיום טוב לאין ארוך ממה שהיה לפני עשור וחצי.

ועוד נושא שנידון במהלך ישיבת המועצה: הליכים של פינוי בינוי בשני מתחמים בשכונה ג': וינגייט ואורות. בשכונות רבות נחמתו על ידי הדיירים הסכמי פינוי-בינוי, מבלי שתהיה להם התכנות כלכלית. מצד שני, בבאר שבע יש שכונות ותיקות רבות המשוועות לחידוש, מאחר והדירות בנות 60 ויותר. בשני המתחמים האלה מדובר על הקמת מאות יחידות דיור ושטחי מסחר, בהליך מסודר, בתמיכה ממשלתית ותוך הדברות עם הדיירים.