עיר בשיפוצים: האם הסבלנות שלנו תשתלם?

לא תהיה פינה בעיר שלא תעבור שיפוץ ושדרוג - הבטיח ראש עיריית באר שבע בישיבת המועצה האחרונה. האם נכון לבצע עבודות בהיקף כזה, מאיפה יגיע המימון והאם החיים בין דחפורים ישתלמו לתושבים?
send whatsapp messsage send FB messsage
הדמיה של רחוב וינגייט אחרי השדרוג (צילום: עיריית באר שבע)

בישיבת מועצת העיר האחרונה דיבר ראש עיריית באר שבע על שורה ארוכה של פרויקטים גדולים שייצאו אל הפועל בבאר שבע ואחרים, הנמצאים בשלבי עשייה. לדבריו, לא תהיה שכונה בבאר שבע ובמיוחד בשכונות הותיקות, שדחפורי העירייה לא יגיעו אליה. בין היתר, לאחרונה, נעשו עבודות שידרוג במרכז גילת הוותיק, מרכז אורן יעבור אף הוא שידרוג. קטעים מדרך מצדה עברו שידרוג. דרך טוביהו עוברת מתיחת פנים גדולה. בקרוב יתחיל פרויקט שדרות רגר. מדובר בעבודות בהיקף גדול, בכל המובנים, ובעיקר זה הכספי. 

השיפוצים הנרחבים האלה לא תמיד נוחים: רחובות נסגרים, יש שינויים בהסדרי התנועה ולעיתים, מתבטלים נתיבי נסיעה ראשיים בשכונות. רק לפני כשנה סוחרי העיר העתיקה, במיוחד אלה ברחוב קק''ל, נאלצו להתמודד עם עבודות בהיקף רחב. כך גם בשכונה ד' ובמקומות אחרים בעיר. 

מדובר בעבודות, שבמקרים רבים באות לשקם או לשדרג תשתיות בנות 40, 50 וגם 70 שנה. הזמן עובר ושכונות בבאר שבע נכנסות כבר לעשור השישי והשביעי לקיומן. מה שהתאים אז, כבר לא מתאים היום. יש עניין של עייפות החומר ואם העבודות לא ייעשו עכשיו, איש לא יכול לדעת מתי תקרה תקלה גדולה, שתיקונה יהיה יקר יותר. 

הדמיית דרך מצדה אחרי השיפוץ (צילום: עיריית באר שבע)

לפני כמה שנים בשכונה ג' ארעה תקלה רחבת היקף בתשתית המים, שהותירה חלקים גדולים מהשכונה ללא מים ימים שלמים, בשיא ימי הקיץ. אחת הסיבות לכך שתיקון התקלה ארך ימים ארוכים, הוא שבקטעים מסויימים, איש לא ידע היכן עוברת צנרת המים. תקלה נרחבת כזו היא לא בלתי נמנעת. אם ניתן לחדש, גם אם לא נוח, זה הזמן. במקומות רבים, תשתיות הביוב מוחלפות לחדשות וגם נתמחים קווי הספקת מים מושבים להשקיית גינות ציבוריות.

אל מול כל העשייה הזו, ניצבת המציאות הכלכלית הלא קלה של באר שבע. עיריית באר שבע תצטרך להדק את החגורה והדבר צויין באישור התקציב האחרון. מצד שני, באר שבע מקבלת תקציבי פיתוח בהיקף חסר תקדים. צריך לקוות שהממשלה שתקום אחרי הבחירות הקרובות תשים את באר שבע והנגב בראש סדר העדיפויות.

העבודות בטוביהו הצריכו סגירת קטעים מהרחוב לחודשים ארוכים (צילום: דני בלר)

לדוגמא, בימים אלה ממשיכים בביצוע עבודות שדרוג ופיתוח תשתיות בדרך מצדה. העבודות, מציינים בעירייה, הן לרווחת התושבים ובעלי העסקים. בימים הקרובים יחל בשלב ב' של הפרויקט, בקטע שבין רחוב מבצע יואב ועד רחוב יהודה הלוי. רק לאחרונה הסתיימו עבודות השידרוג בקטע אחר ברחוב, שהוא אחד המרכזיים בעיר.

דרך טוביהו אחרי הצהריים. פקק תנועה (צילום: דני בלר)​​​​​​​

העבודות כוללות החלפת תשתיות תת קרקעיות, חידוש הכביש והמדרכות בשילוב שבילי אופניים, החלפת עמודי תאורה, הצבת ריהוט רחוב חדש, נטיעת עצים ופיתוח נופי עשיר. במהלך העבודות תתאפשר גישה מלאה להולכי רגל ולכלל העסקים ובתי הספר באזור הפרויקט. העבודות צפויות להימשך כחמישה חודשים ותתחלנה עם פתיחת דרך שמשון לתנועת כלי רכב. הדרך הייתה סוגרה בחלקה בשל ביצוע עבודות שידרוג, הכרחיות בשל הקמת מגדלי מגורים באיזור. בשל העבודות יחולו שינויים: בהסדרי התנועה, החניה ובתחבורה הציבורית. ''התושבים מתבקשים לעקוב אחר הנחיות השילוט והוראות התמרור ולנהוג בזהירות'', אומרים בעירייה. 

רחבת זיסו. צריך לקוות שעבודות השיקום יגיעו גם לכאן, לרוות התושבים היקרים (צילום: דני בלר)

גם רחוב ופארק וינגייט יהיו בשיפוצים, כחלק מפרויקט חידוש תשתיות בעיר. העבודות כוללות בין היתר חידוש מערכות המים והביוב, חידוש הכבישים, הצבת מתקני משחק ומתקני כושר, הקמת גינת כלבים, הסדרת שבילים ומדרכות, גינון ופיתוח נופי, חידוש תאורת רחוב, הצבת ריהוט גן. העבודות ימשכו כ- 20 חודשים.

מדובר בשכונה הקרובה לבית החולים ולאוניברסיטה, בה מתגוררים סטודנטים רבים. צריך לקוות שהעבודות יגיעו גם לאזורים אחרים בשכונה ג', הסובלים מהזנחה רבה: רחוב גוש עציון, למשל ורחבת זיסו, שהעובדה שהיא נמצאת ליד פרויקט בנייה להשקעה לא עזר לה בהרבה.