רובע חדשנות יוקם ליד האוניברסיטה, משרדי היי טק יוקמו בשכ' ד' ו-ג'

התכנית הגרנדיוזית: רובע חדשנות יוקם ליד אוני' בן גוריון. שכונות ד' וג' יאושרו לעירוב שימושים ויוקמו בהן משרדים. תחבורה ציבורית תיכנס לתוך האוניברסיטה. בינתיים, הועברו מיליון ש' להקמת צוות תכנוני
send whatsapp messsage send FB messsage
רוה''ע ב''ש והשרה שאשא-ביטון (צילום: לע''מ)

''רובע חדשנות'' יוקם ליד אוניברסיטת בן גוריון, כאשר בשכונות הסמוכות, ג' וד', יוקמו משרדים, בסמיכות לבית החולים ופארק ההיי טק. רובע החדשנות אמור להוות מרכז תעסוקה בתחום ההיי טק. באיזור יוקם בית ספר תיכון לסייבר. בימים אלה מועבר סכום של כמיליון שקלים להקמתו של צוות תכנוני.

העיר באר שבע היא העיר הראשונה שנבחרה לפיתוח תוכנית רובע החדשנות.

שרת הבינוי והשיכון,  ד"ר יפעת שאשא ביטון הודיעה הבוקר, שלישי,  לראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', כי הצעת העירייה נבחרה מבין הצעות ערים נוספות שהוגשו. השרה ציינה כי במהלך החודשים הקרובים תסייע ממשלת ישראל לפיתוח תכנית אסטרטגית לרובע חדשנות חדש בעיר, בהובלת העירייה והשותפים העירוניים באמצעות צוותי עבודה ובליווי מומחים מחו"ל.

הצעתה של באר שבע לתכנון רובע חדשנות ותעסוקה נבחרה מבין מספר הצעות של ערים בישראל, וכעת משרד הבינוי והשיכון יסייע במימון תכנון הרובע. רובע החדשנות עתיד לקלוט חברות היי-טק ומשרדים ולבסס את תחום התעסוקה המתקדם בעיר.

שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון: "הקמת רובע החדשנות בבירת הנגב הוא עוד שלב בפיתוחה ובהעצמתה של באר שבע כעיר מטרופולין וכמרכז ידע וחדשנות, שלצד תנופת הבנייה האדירה בעיר, תוכל לפתח גם את האזורים הוותיקים שבה. אני מברכת את העיר על זכייתה בתכנית הסיוע של המשרד ומאחלת לה ולתושביה בהצלחה."

רוביק דנילוביץ', ראש העיר באר-שבע: "מדובר בבשורה חשובה לעיר באר-שבע. ההחלטה על פיתוח רובע חדשנות בבאר שבע מחזקת את העיר כמרכז ידע וחדשנות בינלאומי וכמטרופולין של איכות במדינת ישראל. אנו מודים לשרה ולמשרד הבינוי ושיכון על ההחלטה ומצפים לעבוד בשיתוף פעולה להוציאה לפועל."

באר שבע התמודדה מול חיפה וירושלים

במהלך משותף שהוביל משרד הבינוי והשיכון עם המועצה הלאומית לכלכלה, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הפנים, נעשתה פנייה יזומה לערים באר שבע, חיפה וירושלים. הערים התבקשו להגיש הצעה תכנונית ראשונית לקידום תכנית לרובע תעסוקה חדש בעיר. מבין כלל התכניות הראשוניות  שהוגשו, נבחרה באר שבע. 

העיר באר שבע הציעה לפתח את הרובע החדש במרחב שבין שכונות ג ו- ד מזרח, ובין האוניברסיטה, בית החולים ופארק ההייטק.

ההצעה כללה את הפרמטרים הבאים לתכנון רובע חדשנות: עירוב שימושים מוגבר שיאפשר הקמת משרדים בשכונות המגורים הסמוכות. שימוש בעתודות קרקע של רכבת ישראל כחלק משטחי רובע החדשנות. הקמת בי"ס תיכון לסייבר ולמדעים. הכנסת תחבורה ציבורית לתוך האוניברסטיה והמרכז הרפואי. יצירת מערך מסודר של שבילי אופניים לעידוד נגישות תחבורתית לאיזור. הרחבת הבנייה בדפנות המוסדות ע"מ לעודד עירוב שימושים.

הסיוע הניתן לעיר, בשווי מעל למיליון ₪ כולל צוות תכנון וניהול מקומי שעתיד  לתכלל את העבודה המקומית תוך נגישות פיזית, מנטאלית ושפתית לשחקנים המקומיים, לצד ליווי צמוד של המומחים הבינלאומיים (פרופ' ברוס כץ וגב' ג'ולי וגנר) במטרה ליצר תכנית מותאמת לישראל שתתכתב עם האתגרים והשיח הבינלאומי בתחום החדשנות והתעסוקה האיכותית.

הפרמטרים לבדיקה הועברו לפני כחודש וחצי לערים והן הגישו את את הצעותיהם ב-31 בדצמבר.  בסיומו של הליך תחרותי שבו התחרו הערים באר שבע וירושלים הוחלט לבחור בבאר שבע לעיר הראשונה שבה תוכן תכנית אסטרטגית להקמת רובע חדשנות.

הליך בניית התכנית אמור להסתיים תוך פחות משנה בשיתוף פעולה של הגופים המקומיים בעיר עם צוות מתכננים ישראלי ובליווי של המומחים מחו"ל. בסיומו של התהליך תוצג תכנית שלד לרובע, תוך מתן דגשים לאופן הניהול והחוזקות והמומחיות אותם יש לפתח ברובע זה.