הדרום נוהר לת''א: הפגנות נגד חוק הלאום, הקסאמים ואזכרת רצח ברנוער

כמה שהדבר מצער, מי שרוצה להשמיע את קולו, צריך להגיע לתל אביב: אלפים נסעו מהדרום להפגנה נגד חוק הלאום, אחרים מפגינים נגד המצב בעוטף עזה ויש אזכרה לרצח בברנוער
send whatsapp messsage send FB messsage
עשרות אלפים בהפגנה נגד חוק הלאום (צילום: (צילום: ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל)

תל אביב, מוצאי שבת: כ-30.000 בהפגנה נגד חוק הלאום, פחות מ-100 איש בהפגנה נגד הקסאמים.

מאות פעילים מהדרום, על פי הערכות שונות, יהודים ובדואים, נוטלים חלק הערב בהפגנה נגד חוק הלאום, שתיערך בככר רבים בתל אביב. עשרות אוטובוסים ייצאו אחרי הצהרים מהיישובים הבדואים בנגב. חוק הלאום, כזכור, עורר תרעומת רבה בקרב תושבים שאינם יהודים, בהם אזרחים בדואים המשרתים בצה''ל. עם פרסום החוק, הודיעו לא מעטים מהבדואים כי בכוונתם לפרוש מהשירות הצבאי. במקביל להפגנה הזו, נערכות עוד שתי הפגנות: 

הפגנה של דור הקסאמים - פעילים מהדרום, המפגינים במחלף השלום ותהלוכת זיכרון לרצח בבר נוער. בהפגנה נגד הקסאמים בנגב ההשתתפות דלה יותר: כמאה מפגינים בלבד. בהפגנה נגד חוק הלאום משתתפים כ-30,000 מפגינים מכל רחבי הארץ. 

התארגנות בבאר שבע לנסיעה להפגנה נגד חוק הלאום (צילום: غدير هاني/ גאדיר האני בפייסבוק)
​​​​​​​

ההפגנה של דור הקסאמים (צילום מתוך שידור הפייסבוק)


מארגני הפגנת חוק הלאום מבקשים לבטל כליל את חוק הלאום, חוק המפלגה כ-20 אחוזים מתושבי ישראל. ההפגנה של קהילת הלהט''ב אינה נושאת אופי פוליטי מובהק, אבל גם ממקשת למחות כנגד החקיקה הלהט''בופובית המפלה שעברה בכנסת. בהפגנה של קהילת הלהט''ב לזכר הרצח בברנוער, נוטלים חלק אנשי קיהלת הלהט''ב מכל הארץ, בהם חברי קהילה מבאר שבע. 

התהלוכה נמשכה השעה 23:00. בין היתר, מתקיימת תהלוכה של הקהילה הגאה מצומת מרוטשילד - נחמני דרך שד' רוטשילד עד כיכר הבימה. ברצח הבר נוער נרצחו המדריך ניר כץ והנערה ליז טורבישי ז''ל. הרוצח שלהם לא נתפס עד היום. 

בשל ההפגנות, תל אביב משותקת הערב. הניסיונות לארגן הפגנות מחאה מחוץ לתל אביב לא תמיד צולחים, בין היתר בשל אדישות הציבור או חוסר יכולתו להפגין בחופשיות, מתוך חשש שהמעסיקים יפגעו בהם אם יפגינו דעה שמתנגדת לממשלה הנוכחית. 

ההפגנה של תושבי הנגב ברכבת השלום: רק 100 איש (צילום: התנועה לעתיד הנגב המערבי)