אחרי 70 שנה, הנדל''ן ניצח: החלה הספירה לאחור לפינוי מחנה הפיקוד

אחרי שהוכרזו הזוכות במכרז הקמת קריית התקשוב של צה''ל, ימיו של מחנה פיקוד דרום בעיר העתיקה ספורים. במקום, קרקע נדל''נית יקרה, עתידים לקום מלונות בוטיק, פקולטה ומתחמי קניות ובילוי
send whatsapp messsage send FB messsage
הדמיה: כך יראה במתחם (צילום: SCE)

אחרי 70 שנה, פיקוד דרום עוזב את העיר העתיקה של באר שבע. מחנה אסף שמחוני הותיק, השוכן במתחם בית הסראייה, יעבור לקריית התקשוב של צה''ל, שתוקם בסמוך לפארק ההיי טק של באר שבע. בכך, עוזב צה''ל סופית את העיר העתיקה. לאורך השנים פונו מהעיר העתיקה קצין העיר ומחנה ורד. כעת הגיע תורו של הפיקוד, היושב על קרקע נדל''נית יקרה בלב העיר העתיקה, מקום שעיריית באר שבע ראתה משך שנים רבות כמיקום אסטרטגי לפרויקטים תיירותיים. במהלכים לפינוי המקום החלו לפני יותר מ-20 שנה, אבל הבשילו רק עכשיו. הבנייה של קריית התקשוב תושלם, על פי הערכות שונות, בשנת 2023.

מבנה פיקוד דרום ומשטרת באר שבע, לאחר כיבוש העיר, 1948 (צילום: לע''מ / נחלת הכלל)

פיקוד דרום יושב על מבנה הסטורי, שהוקם בשנת 1901, אשר לאורך השנים נוספו לו מבנים שונים ובהיותו מחנה צבאי, היה סגור לקהל. למעשה, אסור אפילו לצלם את המבנים, בשל מגבלות הצנזורה הצבאית, אם כי בעידן הרשתות החברתיות, האינטרנט עמוס בצילומים מתוך המקום.

עיריית באר שבע דרשה לפנות את המחנה לפני 21 שנה, שר הבטחון התנגד
הפיקוד יושב על קרקע נדל''נית יקרה, בשטח של 17 דונמים בלב העיר העתיקה של באר שבע. זוהי קרקע יקרה, במיקום מרכזי, שהייתה תפוסה עשרות שנים על ידי הפיקוד של צה''ל.  כבר בשנת 1997, ראש העירייה דוד בונפלד פנה  לשר הביטחון יצחק מרדכי  בבקשה לפנות את הבסיס ובסיסים נוספים מהעיר העתיקה.  פיקוד משתרע על שטח של כ־17 דונם ויש בו מבנים עות'מאניים לשימור. עם זאת, אחרי נוכחות של כמעט 70 שנה של צה''ל במקום, יהיה צורך לבצע עבודות שיקום ושיחזור המבנים המקוריים, שהפכו לחדרים בבסיס. הבסיס הזה, אגב, חווה לא מעט רגעים הסטוריים והיה מרכז העצבים של המערכות בדרום.

חלק מהשטח התפנה כבר, אך מחכה שנים לשיקומו (צילום: עיריית ב''ש)


לגבי ייעוד הקרקע שתתפנה, יש מספר תוכניות: הקמת פקולטה לאדריכלות במקביל למלונות בוטיק, מתחם קניות ומסעדות, תוך שימור המבנים התורכיים, כחלק ממגמה להפיח חיים  חדשים בעיר העתיקה.

מבנה בן 117 שנה
​​​​​​​הפיקוד שוכן בית הסראייה ("בית הממשל"), שנבנה בשנת 1901 בבאר שבע על ידי העות'מאנים. הבניין ממוקם על גבעה בחלק הצפוני של מדרחוב קק''ל, שנקרא בימי התורכים 'רחוב 20 מטר'. הפיקוד היה הבניין הציבורי הראשון בעיר ובתקופה זו ניתן היה לראות אותו מכל מקום בעיר. הבניין המקורי הוא דו קומתי, בעל שלוש קשתות, אולם גדול, והיה לו גג רעפים אדום. בכך ביטאה הבנייה סגנון אדריכלות טורקי ואירופאי משולב. לאורך השנים, צה''ל הוסיף במקום מתקנים שונים, מבנים יבילים ותקע אנטנות וציוד שונה והמקום איבד מצורתו ואופיו המקוריים. לגבי הצבא, המקום הוא מרכז העצבים של הפיקוד הגדול ביותר של צה''ל. 

בימי התורכים, הבניין שימש את הממשל המקומי. המושל הראשון שישב בבניין היה מוחמד ג'אראללה. ליד הבניין שכנו בניין המשטרה, עירייה, משרד הטאבו ובית המשפט. לצד הבניין עברה אחת הדרכים המרכזיות בנגב, הדרך מעזה, וכך כל העוברים בה היו נתונים לפיקוח המושל. כאשר הבריטים כבשו את באר שבע, הפך הבניין לבית המשפט הבדואי, בו נשפטו התושבים הבדואים של האזור על פי החוקים הבדואים.

בשנת 1938, בתקופת המרד הערבי הגדול  הוצת הבניין, וגגו העשוי עץ נשרף כליל. שלטונות המנדט הבריטי הקימו במקומו גג בטון, ושילבו את הבניין במכלול מבני ממשל, פקידות, משטרה ודואר שנבנו בצמוד אליו.

אחד המבנים במחנה ורד, אש פונה לפני כמה שנים (צילום: עיריית ב''ש)​​​​​​​

במלחמת השחרור ב-1948, התבצר הצבא המצרי בבית הסראייה, אך אנשיו נכנעו לאחר איום בהפגזה ישירה של תותח שהובא לעיר. דגל ישראל שהוצב בכניסה הראשית למבנה סימל את כיבוש העיר על ידי ישראל. הבניין נותר בידי צה"ל, אך לאחר איומי שביתה של המשטרה, הוחזר לה חלק ממכלול המבנים של בית הסראייה וכיום שוכנים בו משטרת באר שבע לצד מפקדת פיקוד הדרום של צה"ל.