ההערכה האסטרטגית ל-2018: ''חמאס בונה כוחו, סיכוי למלחמה בדרום''

דרום לא שקט: ההערכה האסטרטגית השנתית לישראל לשנת 2018 של המכון למחקרי ביטחון לאומי פורסמה היום - ומצביעה על התעצמות חמאס והארגונים הסוררים
send whatsapp messsage send FB messsage
סיכוי להתלקחות בדרום (צילום ארכיון: דובר צה''ל)

למרות ההרתעה שהושגה במערכת צוק איתן - הסיכוי למלחמה בדרום עדיין קיים, כפי שמוכיח רצף תקריות ירי הרקטות לעבר ישראל. היום  נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיבל לידיו  את ההערכה האסטרטגית השנתית לישראל לשנת 2018 של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), על ידי ראש המכון האלוף במיל' עמוס ידלין. חוקרות וחוקרי המכון הציגו במפגש את הסוגיות הביטחוניות והמדיניות המהותיות לישראל להערכתם לקראת לשנת 2018.

על פי הדוח, עימות צבאי בדרום אפשרי: פוטנציאל ההתלקחות מול חמאס בעזה נמשך. הארגון אמנם מורתע אך ממשיך לבנות כוחו, וגם אם שני הצדדים אינם מעוניינים בכך, עימות עלול לפרוץ בגלל הסלמה בלתי-נשלטת של תקרית מקומית, או יוזמה של גורמי ג'האד, הקשיים ביישום הסכם הפיוס הפנים-פלסטיני שיופנו נגד ישראל והמתיחות סביב סוגיית ירושלים. ברקע כל העת המצוקה הכלכלית-חברתית והקשיים ההומניטריים ברצועה. המענה שצה"ל מפתח ופורס בגבול הרצועה כנגד מנהרות התקיפה של חמאס – נדבך חיוני במערך האסטרטגי שלו - יכול אף הוא לדחוף הארגון לעימות מוקדם.
נשיא המדינה, ראובן ריבלין מקבל את הדוח מידי האלוף (מיל.) עמוס ידלין (צילום: לע''מ)​​​​​​​
דאע''ש עדיין בסיני, מאיימת על הגבול הדרומי: בשנה האחרונה נחלש באופן בולט הציר הסלפי-ג'האדי, כתוצאה מפעולה תכליתית של קואליציה עולמית ואזורית לחסלו, אם כי עדיין יש לו מאחזים מוגבלים במזרח התיכון – בעיקר בחצי האי סיני, בצפון אפריקה ובתימן - וכן מחוץ לאזור. חלופות סבירות הן חזרה לתנועה לא טריטוריאלית בדגם של אל-קאעדה בעשור הקודם, או מעבר לבסיסים חדשים.

בזירה הפלסטינית: קיפאון, פיוס והתרחקות "העסקה האולטמטיבית" של הנשיא טראמפ. במקרה זה, ישראל והפלסטינים, החוששים ממהלכיו של נשיא בלתי צפוי, שגם שרוי בבידוד מדיני, יתמקדו כנראה בתגובות שמטרתן תהיה להטיל את האשמה בכישלון יוזמת הנשיא על הצד השני.

ישראל נדרשת לקדם את שיקום הרצועה מסיבות מוסריות וכדי לשמור על האינטרסים שלה, נכתב בדוח. מאמצי השיקום צריכים להיבחן מול שני תבחינים: היכולת למנוע התעצמות צבאית משמעותית של חמאס בזכות יכולתו לשים ידו על כספי וחומרי השיקום, ומניעת התחזקות מדינית של ארגון הטרור. מהלך שיקום נכון, בשילוב גיבוי מדיני חזק של מדינות ערב ובזהירות הנדרשת, עשוי גם לשמש פלטפורמה לשינוי הדרגתי במבנה השלטון ברצועה.