פרסום ראשון: הורי לוחמים בהפגנה נגד אוניברסיטת בן גוריון

מחאה גדולה בב''ש מתחילה בשל החלטת אוניברסיטת בן גוריון להקל את תנאי הקבלה עבור סטודנטים בדואים. הורי חיילים מתכוננים להציב משמרות מחאה ולהפגין כנגד האוניברסיטה, ''מתן שיוויון הזדמנויות לכלל התושבים''
send whatsapp messsage send FB messsage
אוניברסיטת בן גוריון, בעין הסערה (צילום: גוגל מפות)

היחסים המתוחים בין תושבי באר שבע לבין אוניברסיטת בו גוריון עולים שלב: החל מהשבוע הבא יוצבו משמרות מחאה מסביב לאוניברסיטה ותיערך הפגנה, בשל ההחלטה לפטור מבחינה פסיכומטרית סטודנטים בדואים. כוונת האוניברסיטה להקל על סטודנטים מהמגזר הבדואי פורסמה בשבוע שעבר בעת ביקור נשיא המדינה, רובי ריבלין ועוררה מחאה ציבורית גדולה בבאר שבע.

בשבוע שעבר גילתה נשיאת האוניברסיטה כי החל מהשנה יתקיים מסלול קבלה לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מיוחד לסטודנטים ערבים, שאינו מחייב מבחן פסיכומטרי; תחום נוסף שבו כבר נרשמו הישגים משמעותיים בהקשר זה הוא גיוון תעסוקתי, תוך גיוס פרואקטיבי באמצעות גופים מתאימים, של עובדים מנהליים מהמגזר הערבי והמגזר החרדי.

פרופ' כרמי ציינה כי המסלול החדש כולל בחינת קבלה המבוססת על החומר הנלמד בבית הספר התיכון במגזר. על פי תוצאות הבחינה יופנו כל סטודנטית וסטודנט לתכנית לימודים מתאימה לה או לו ביותר, אשר תבטיח רכישת תואר במקצועות מבוקשים תוך ליווי אקדמי וחברתי להשגת חווית לימודים מהנה ומספקת.

ציפורה חלפון, פעילה חברתית וחברה בעמותת "יחד למען החייל", אומרת כי המחאה באה על רקע  מתן שיויון הזדמנויות לכלל התושבים, בדואים ויהודים יחד: "הגעתי לאותה מסקנה, היחידים שגורמים בכוונה לשסע בעם ולתסכול שלנו, זה רק מקבלי ההחלטות והאנשים שמחזיקים בחוטים. גם אני רוצה ששהם ודור, שני בניי ילמדו באוניברסיטה גם עם ממוצע 75-80 ויעברו רק מבחן קבלה על חומר מהתיכון. גם ככה הם תורמים שלוש שנים מהחיים שלהם כדי שנוכל לישון בשקט".

מבחן הפסיכומטרי עומד כמכשלה בפני סטודנטים רבים בבאר שבע. המבחן, השנוי במחלוקת ולא תמיד משקף את יכולותיו האמיתיות של הסטודנט, פיתח סביבו תעשייה של מכוני הכנה, שאינם זולים. כך יוצא, שרק סטודנטים בעלי אמצעים מסוגלים להתקבל למוסד הבאר שבעי. הורים ששוחחנו איתם הערב, מוצאי שבת, כועסים על ההחלטה, שכן חייל משרת שלוש שנים ואף יותר, ולא מקבל הקלה במבחנים. בין היתר, מתכוונים תושבים לפנות לראש עיריית באר שבע שיבטל את ההטבות לסטודנטים, ''כי האוניברסיטה היא לא באר שבעית, היא שמאלנית קיצונית, תל אביבית ומתנשאת", כדברי אם לשני חיילים, שביקשה לא להזדהות ''כי הבן שלי עדיין בשירות סדיר ולא ארצה שייפגע ממה שאני אומרת''.

בין אוניברסיטת בן גוריון לבין תושבי באר שבע יש יחסים מתוחים מזה שנים: האוניברסיטה נתפסת כמעוז של השמאל וכמנותקת מעיר. המוסד אירח אירועים של ארגונים דומת 'שוברים שתיקה' ואירועים של הקהילה הלהט''בית, שאינם מקובלים על תושבי באר שבע, אך כי מצעד גאווה נערך השנה בעיר, בתום מאבק גדול. בעיר נשמעים כבר הרבה זמן לפטר את הנשיאה, פרופ' רבקה כרמי ורשימת גדולה של מרצים המזוהים על ידי הציבור כאנשי שמאל. חלק ממרצי בן גוריון הואשמו על ידי תנועות ימין כתומכי תנועת החרם על ישראל, ה-BDS. 

לדברי ציפורה חלפון, לא מדובר במחאה גזענית, כי אם בדרישה לתת הזדמנות גם לתושבי באר שבע ללמוד באוניברסיטה, במיוחד לצעירים המשרתים בצה''ל ולצעירים משכבות סוציו-אקנומיות נמוכות. 





תגובת אוניברסיטת בן גוריון:

התוכנית "ללא פסיכומטרי" קיים כבר ארבע שנים לכלל המועמדים, המועמדים מהמגזר הבדואי יידרשו לעמוד במכינה ובמסלולי הגברה

"אוניברסיטת בן-גוריון בנגב יזמה כבר לפני 4 שנים תכנית מיוחדת וראשונה מסוגה בישראל, המאפשרת למועמדים לתואר ראשון להגיש מועמדות ואולי אף להתקבל לאוניברסיטת בן-גוריון ללא צורך במבחן פסיכומטרי", אומרים באוניברסיטת בן גוריון. "התכנית, מאפשרת למועמדים להתקבל לכל מחלקות ותכניות הלימודים באוניברסיטה במסלול חלופי – כלומר גם ללא הבחינה הפסיכומטרית:   http://in.bgu.ac.il/Pages/news/nativ.aspx

"אוניברסיטת בן-גוריון הינה אוניברסיטת מחקר רב-תחומית ברמה בין-לאומית. במקביל לכך, היא חרטה על דגלה את חזון פיתוח הנגב וקידום מגוון המגזרים בחברה הישראלית לפעילות חברתית בתחומי הרווחה וההשכלה צמצום פערים לימודיים וקידום הנגישות להשכלה בכלל ולהשכלה גבוהה בפרט, סיוע בקליטת עלייה וסיוע לאוכלוסיות בשיקום ומעורבות בקהילה. יוזמה זו, כמו גם היוזמה להקל על תנאי הקבלה של מועמדים ללימודים באוניברסיטה, לרבות מהמגזר הבדואי, הינו חלק אינטגרלי מחזונה ותפיסת עולמה של האוניברסיטה".

"יודגש, כי במסגרת תנאי הקבלה למסלול המיוחד למועמדים מהמגזר הבדואי שאינו מחייב בחינה פסיכומטרית, הם יידרשו להשתתף במסלולי הכנה והגברה. המסלול החדש כולל בחינת קבלה המבוססת על החומר הנלמד בבית הספר התיכון במגזר. בנוסף תהיה קבלה ישירה למועמדים שעמדו בתנאי קבלה למצטיינים ביותר".


עידכון, יום ראשון, 12:57:

לאחר שהודיעה כי החל מהשנה הבאה ייפתח מסלול מיוחד שבו יתקבלו סטודנטים מהמגזר הערבי ללא צורך במבחן פסיכומטרי (בשונה משאר הסטודנטים), פנה ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) לנשיאת אוניברסיטת בן גוריון, רבקה כרמי, בדרישה להוסיף למסלול מועמדים עולים חדשים, חיילים משוחררים או סטודנטים המגיעים מרקע סוציו-אקונומי נמוך.

ח"כ פורר : "אבירי השוויון וזכויות האדם מפלים פעם אחר פעם אזרחים המשרתים ותורמים למדינת ישראל. האם דמו של אותו סטודנט ערבי המקבל הקלות סמוק יותר מדמם של העולים החדשים או של חיילים משוחררים או של כל סטודנט אחר המגיע מרקע סוציו-אקונומי נמוך ? – אי אפשר לדבר על מסלולים מיוחדים עם פטור מפסיכומטרי מבלי להתחשב בעולים חדשים, במי שמגיע ממצב סוציו-אקונומי נמוך או במי ששירת שירות צבאי או לאומי ונדרש לדחות את לימודיו במספר שנים בגלל השירות שלו."

במכתבו הלין ח"כ פורר כי "בכל שנה מנסים צעירים רבים להתקבל למוסדות להשכלה גבוהה כשחלקם מגיעים מרקע סוציו-אקונומי נמוך, חלקם עולים חדשים וחלקם חיילים בודדים כשהמבחן הפסיכומטרי מהווה עבורם חסם משמעותי לקבלה לאוניברסיטה. אני סבור שאכן יש מקום להקלות בקבלה לאוניברסיטה למגוון אוכלוסיות הסובלות מהטיה תרבותית או מקשיים אובייקטיביים. כך גם המצב לגבי משרתי שירות צבאי, לאומי או אזרחי , שמתחילים את דרכם האקדמאית שנים באיחור לעומת חבריהם הנמנעים מלשרת". פורר הוסיף כי "עצם העלאת הרעיון מעלה ריח חריף של חוסר שוויון ואפליה בתנאי הקבלה למוסד לימודים להשכלה גבוהה".