תחקיר: עובדי הקבלן בבאר שבע שקופים. בדיקה מקיפה על התופעה

הקואליציה להעסקה ישירה מיפתה את עובדי הקבלן בעיריית ב''ש. לפי ממצאיה, העירייה מעסיקה כ-800 עובדי קבלן המועסקים לעיתים על ידי קבלני משנה. בבאר שבע אין מי שיגן על עובדי הקבלן, שהפכו לסקטור המוחלש ביותר
send whatsapp messsage send FB messsage
עובדי ניקיון רבים מועסקים באמצעות קבלנים (צילום הדמיה: FaceMePLS / CC BY 2.0)

עובדי קבלן בבאר שבע? מתברר שאין בגדול מישהו שיגן על הזכויות שלכם. אתם קהל די שבוי, נתון למרותו הבלעדית של הקבלן. במקרים רבים אתם עובדים בשביל קבלן משנה ובמקרה הטוב אתם "ראש", מושג ששמענו מעובד לשעבר, שסיפר איך היו מוסרים להם את סידור העבודה: "20 ראש לפה, 30 ראש לשם". 

עצוב, שהרבה אנשים וארגונים שמדברים גבוהה גבוהה על זכויות עובדים וזכויות אדם, מתקשים לפעול למען המגזר הכי מוחלש בקרב ציבור העובדים בישראל, אם אלה לא ממש קרובים לתל אביב. כשזה נוגע לזכויות המוחלשים ביותר, מי שבפריפריה פשוט לא קיים. הפעילים, ככל הנראה, מבקשים להשתזף לאורה של התקשורת התל אביבית. עובדי קבלן בבאר שבע, לצד פרילנסרים ועובדים יומיים, הם הציבור המוחלש ביותר. עובדי הניקיון זוכים לקיטונות של ביקורת ולא מעט העלבות ברשתות החברתיות. התושבים רוצים שינקו להם, אבל לא מודעים שאותם אנשים יקרים, בהם לא מעט מבוגרים שנאלצים לעבוד בשביל לשרוד, הם עובדים מוחלשים, עם מעט מאוד זכויות. 

עוד יותר מקוממת העובדה ששר הפנים אריה דרעי, שלפני הבחירות מירר בבכי מול המצלמות ודיבר אל לבם של השקופים, הוא האיש שאחראי לא במעט על מצבם. משרדו מגביל העסקה ישירה ברשויות המקומיות. 

בישראל, ובמקרה שלנו, בבאר שבע, נוצרו שני מעמדות של עובדים: עובדיו של המעסיק בפועל, הנהנים מתנאי עבודה משופרים, שאותם מבטיחים להם הסכמים קיבוציים החלים על המעסיק, או נורמות אחרות החלות על עובדיו הקבועים של המעסיק. ועובדי קבלן, שתנאי עבודתם נקבעים על ידי מעסיקם הפורמלי והם בדרך כלל נחותים משמעותית מאלה שניתנים לעובדיו של המעסיק בפועל. בפרט לא נהנים עובדי הקבלן מהזכות לקביעות, וגם שכרם נמוך יותר. בארגונים חברתיים יודעים לספר על מחזות מבישים, בהם העובדים המועסקים בהעסקה ישירה מקבלים שי לחג ועובדי הקבלן לא, או שאינם זכאים לשכר בימי חופשות החגים ועוד.

אלא שבעיר כמו באר שבע, בה האבטלה גדולה מהממוצע הארצי וכ-40 אחוזים מהעובדים אינם משתכרים שכר מינימום (על פי נתוני הביטוח הלאומי), לרבים אין ברירה, אלא לעבוד באופני העסקה שאינם מעניקים להם זכויות ורשת ביטחון סוציאלית: עובדי קבלן, עובדים בחלקי משרה ועובדי פרילאנס.

כמה עובדי קבלן מועסקים בעיריית ב''ש?

הקואליציה להעסקה ישירה מיפתה לאחרונה את עובדי הקבלן המועסקים בעיריית באר שבע וחברות הבת שלה, אם כי לדברי אורנה עמוס, רכזת ומרצה, ישנם מקרים בהם קשה אפילו למפות ולתאר את העובדים, בשל העסקתם על ידי קבלני משנה. יוצא מכך, שמזמין העבודה כלל לא מכיר את העובדים והעובדים, מצדם, יחששו לבוא בתביעות כל שהן, מחשש שיבולע להם.

לדבריה, במקרה של עובדי הניקיון בבאר שבע אף יחששו לדבר ובטח שלא להתארגן, מתוך פחד שהקבלן החדש, שזכה במכרז הניקיון, לא יעסיק אותם.

תוצאות המיפוי של הקואליציה להעסקה ישירה מראות כי בעיריית באר שבע  וחברות הבת שלה מועסקים כמעט 800 עובדי קבלן.

על פי הדוח, עובדי קבלן מועסקים למשל בחברות הבת של עיריית באר שבע: כיוונים, יעדים, החברה הכלכלית, סטרטאפ, יד לבנים ומנהלת העיר העתיקה ובתאגידים העירוניים.

העיר באר שבע. לעובדי העיר מגיעה העסקה הוגנת (צילום: דפוסיט-פוטוס)​​​​​​​

לפי ממצאי הדוח, קיימים הבדלים בתנאי העסקת עובדים בתאגידים עירוניים ביחס למועסקים ישירים על ידי הרשות המקומית בהתאם לנוהל האסדרה של משרד הפנים. "בשורה התחתונה, תנאי השכר וההעסקה של עובדים מן המניין לא מוסדרים עד הסוף. יש חובה לא לחרוג מעל השכר ברשות המקומית אבל אין חובה להשוות את השכר", נאמר.
לגבי שכר בכירים- התנאים מוסדרים ע"פ חישובים מסובכים עד יום החופשה האחרון (כמפורט מתוך חוברת תאגידים 2017 שפורסמה ע"י איגוד התאגידים העירוניים) .

ממצאי הבדיקה העלו כי אגפים, תאגידים וחברות בתוך העירייה המשתמשים בשירות של חברות קבלן בתחום הניקיון, האבטחה וגביית תשלומים: אגף איכות הסביבה, חברת הבת כיוונים, תאגיד מי שבע.

קיים קושי, אומרת אורנה עמוס, לעקוב אחרי עובדות הקבלן ועיקר הממצאים נאספו על ידי תצפיות בשטח. גם נושא גביית התשלומים, לפי ממצאי הדוח, מועבר לחברות קבלניות. מצב דומה קיים בנושא ניקיון מוסדות החינוך.

בהסתדרות במרחב הנגב מכירים את המצב. הארגון הגדול, האמור לפרוס רשת הגנה על ציבור העובדים, אינו יכול לעשות הרבה כשמדובר בעובדי קבלן לא מאורגנים. היוזמה להתאגד צריכה לבוא מהעובדים עצמם, אלא שכאן מדובר בציבור הכי מוחלש: מבוגרים הזקוקים לפרנסה, צעירים בשיקום, פליטים, אנשים החוששים מאוד לפרנסה להם. הם יודעים שכל ניסיון להתאגד עלול לעלות להם בפרנסה.

יש לציין עם זאת, כי בבית ההסתדרות בתל אביב פועל מעין "חדר מיון", אליו מגיעות פניות עובדים וגם במקרה של עובדים לא מאוגדים נעשה ניסיון לסייע להם במיצוי הזכויות שלהם. בשיחה עם יו''ר המרחב בנגב, מאיר בביוף, לפני כמה ימים, הוא אמר שנושא עובדי הקבלן אינו חדש, אך היות ולא מדובר בעובדים מאוגדים, הטיפול בהם קשה. "המאבק להעסקה ישירה היא תרגיל יפה לסטודנטים באוניברסיטה" אמר לנו בביוף. "במציאות, ההחלטה להעביר עובדים להעסקה ישירה תלויה במדיניותו של משרד הפנים, המכתיב לרשויות המקומיות את היקפי כוח האדם".

באוניברסיטה הצליחו לאגד את עובדות הניקיון. בחוץ זה כבר עניין אחר (צילום הדמיה: Aqua Mechanical / CC BY 2.0)

ארגון "כוח לעובדים" איגד את עובדות הניקיון באוניברסיטת בן גוריון, אחרי מאבק לא קל. שם, קיימת פשוט אווירה אחרת, עם אולכוסיה אכפתית ופעילה, של סטודנטים הדוגלים בזכויות אדם וזכויות עובדים, פחות מחוברים למציאות הבאר שבעית ולא חוששים מהמערכות המקומיות. "לצערנו, עובדי הקבלן בניקיון הינה אוכלוסיה קטנה, שלא מעניינת אף אחד, לא מזיזה לאף אחד, לא נותנת להסתדרות שום נקודות זכות", אומרת זיו ברקוביץ', רכזת מטה דרום של ארגון "כוח לעובדים". "אין להם מה לדרוש שם. אנחנו, לעומת זאת, מאגדים לא מעט עובדי קבלן. עובדות הקבלן בניקיון באוניברסיטת בן גוריון מאוגדות אצלנו ושם מדובר בשלשה קבלנים שונים, אז אנחנו מתייחסים גם להתאגדויות קטנים כמו גם לעובדי קבלן. זה לא נכון שאין מה לעשות. יש מה לעשות, הם יכולים להתאגד, אבל צריכה לבוא דרישה כזו מהעובדים. צריך לברר את היקפה של יחידת המיקוח, אם יש עובדים שאתה מזהה כמובלים, אז הם בעצם אלה שצריכים לפנות אלינו, כדי שנכל להרים איזה שהוא מהלך".

ומה היה לנוגעים בדבר להגיד? הינה התגובות:

פנינו ללשכת שר הפנים אריה דרעי, אותו איש שדיבר על "השקופים", אך מתברר כי דווקא הוא מוביל מדיניות העסקה ההופכת את העובדים לעוד יותר שקופים. לא התקבלה תגובה מלשכת השר.

פנינו לעיריית באר שבע עם ממצאי המיפוי של הקואליציה להעסקה ישירה, על פיהם, ברשות המקומית מועסקים עובדי קבלן בהיקף גדול, במקום להעסיק אותם בצורה ישירה.

בעיריית באר שבע הפנו אותנו לתגובה שהתקבלה בשבוע שעבר, כשהצגנו את נושא פיטוריהם של כ-380 עובדי ניקיון השיבו לנו: "ראשית יובהר כי אותם עובדים לא הועסקו בעירייה כך שוודאי לא פוטרו על ידה, בניגוד גמור למה שנטען ולמידע המסולף שפורסם. עובדים אלה הועסקו ע"י קבלן ניקיון שבחר שלא לגשת למכרז.

חברות הניקיון החדשות שזכו במכרז מעסיקים גם הם עובדים במסגרת המכרז. כל עובד שימצא מתאים להיות מועסק ע"י החברות ולבצע את המשימות בהתאם לצרכי הנקיון של העיר, יוכלו להמשיך לעבוד."