העיר בשיפוצים, העסקים קורסים

הכוונה של עיריית באר שבע הייתה טובה: לחדש ולשדרג את התשתיות בעיר. אבל הקהל רואה שיפוצים ובורח. איש לא אוהב לשתות קפה ליד מערבל בטון. שמענו על הסבל של העסקים
send whatsapp messsage send FB messsage
רחוב אברהם אבינו: זו הכניסה למינימרקט (צילום: דני בלר)

הכוונה הייתה טובה, אבל הביצוע מביא בעלי עסקים בבאר שבע לחשוב על סגירה: רחובות ומתחמים רבים בעיר העתיקה עוברים שיפוצים. רחובות נסגרו בעיר העתיקה ובשכונה ד' ונותרה רק מדרכה צרה. הלקוחות לא מגיעים. הכל מאובק וההערכה האופטימית, מדברת על חודשים רבים של עבודות. בשכונה ד', ברחוב אברהם אבינו, יושב קובי אבגי במינימרקט שלו, "פינה בסיבוב".

הכניסה למינימרקט "פינה בסיבוב" ברחוב אברהם אבינו, בשכונה ד', בבאר שבע (צילום: דני בלר)

"בשעות האלה של הבוקר אמור להיות מלא אצלי. אבל תראה: ריק. אנשים לא באים. לפני כמה שבועות פתחו את הרחוב ומאז, בקושי עובדים. ספקים לא יכולים להביא לי סחורה, אדם נכה לא יכול עבור ברחוב. יש לי מדד לדעת כמה לקוחות באים. צמצמתי את כמות הלחמים שאני מזמין וגם ככה, כמעט הכל נשאר בארגז".
קובי אבגי. הלקוחות והספקים לא יכולים להגיע לסופר (צילום: דני בלר)
בשביל מינימרקט, מצב כזה עלול למוטט אותו. אין לו את כוח המיקוח של הרשתות הגדולות וגם לא אורך נשימה. בכניסה למינימרקט יש צנרת, חול ופסולת בניין רבה. הוא ניסה לברר מתי יסתיימו השיפוצים ולא קיבל תשובה. "אין עם מי לדבר. פתחו את הרחוב והלכו. בינתיים, אני לא יכול להתפרנס ואני ממש לא יודע מה יהיה. אין למי לפנות. ביקשתי מהעירייה שיזרזו את העבודות, אבל אין כתובת שם". ילד מנסה לעבור את מסלול המכשולים ומועד בחול. הוא בא לקנות מצרכים עבור אימא שלו.
פינת הקפה של הסופר ריקה. לפני השיפוצים, המינימקרקט המה חיים (צילום: דני בלר)
גם בעיר העתיקה, במה שהעירייה קוראת "שדרת האוכל", אין לקוחות.

באחד מבתי הקפה מספרים לנו שמאז שעיריית באר שבע התחילה בשיפוצים, הלקוחות הפסיקו לבוא. "ירדנו ב-60 או 70 אחוזים. לאנשים אין איפה לשבת וזה לא רק אנחנו, זה כל העסקים ככה. גם עסקים ותיקים חושבים לסגור. אי אפשר להתפרנס".

אבי שירי, בעלי אטליז שירי הותיק, הפועל 60 שנה בבאר שבע רואה איך כמות הלקוחות המגיעה למקום ירדה באופן דרסטי: "אנחנו בעד השיפוצים, אבל אפשר היה לעשות דברים אחרת. אנשים לא באים. אם מישהו צריך לעשות קניות ב-100 שקל ויקבל בעיר העתיקה דוח של 220 שקל, כי הכל סגור ואין איפה לחנות, אז הוא יוותר. זה לא רק אני, זה כל העסקים פה באותו מצב. אנשים יקרים, עסקים עם ותק של עשרות שנים, אין להם לקוחות".
השיפוצים בעיר העתיקה. הלקוחות לא באים, לא נעים לשבת לשתות ככה קפה (צילום: דני בלר)​​​​​​​
לחלק גדול מהעסקים הקטנים בעיר העתיקה אין אפשרות לעבור למקום אחר והם מהווים את הפרנסה היחידה של אותן משפחות. אחותו של אבי, מיכל, כתבה פוסט זועם בפייסבוק, בו קבלה על כך שאחיה ומאות אחרים המתפרנסים מעסקים בעיר העתיקה, רואים איך הלקוחות מתרחקים. לדבריה, זה אפילו נראה כמו צעד מכוון. הפרנסה של אחיה נפגעה קשה ולכל המשפחה קשה עם זה. גם היא חושבת שאפשר היה לעשות אחרת.

לשירי יש בסמוך לאטליז מסעדת המבורגרים קטנה, שבימים טובים יותר, משכה קהל רב: "השקענו את הנשמה פה. שיפוץ העסק שלנו, השוכן במבנה תורכי, עלה כמעט מיליון שקלים, כי התעקשתי לשמור על המבנה העתיק. אבל ככה אי אפשר".

בעלי עסקים אחרים, עימם שוחחנו אך חששו להזדהות בשמם, אומרים כי הם מתקשים להעמיד את העסקים שלהם למכירה: "העלויות בעיר העתיקה מטורפות - ארנונה, אגרות, חשמל, מים, מי בא לבלות ברחוב שנראה כמו מחנה פליטים? מישהו חלם שבזה שישימו שלטים, אנשים יבואו לשבת באבק? בתל אביב משפצים - העניין נסגר ביום. פה זה הולך לקחת שנה. לנו אין שנה".

אכן, עברנו דרך כמה עסקים: ריק. איש לא יישב לאכול כשמול האף שלו טרקטור חופר: "בסוף היום אני פשוט מעביר את המזון שנשאר לנזקקים. אני גם מזמין פחות, כי יש פחות אנשים וגם כי לספק שלי אין איפה לחנות ואני סוחב את הסחורה בעצמי. הוא גם חטף פה כמה דוחות".

אצל שירי, בעיר העתיקה בבאר שבע (צילום: דני בלר)

גם בשכונה ד', מול המינימרקט, המצב דומה. הספקים לא יכולים לבוא ואם הם חונים מול, יש פקח שאורב להם. "מה יוצא להם מזה? זה ספק שבא לתת לי סחורה. למה לתת דוחות ברחוב שהרוס כולו".

​​​​​​​מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "מדובר בעבודות נרחבות להחלפת תשתיות ישנות המתבצעות במסגרת שידרוג רחובות ותיקים ברחבי העיר, לרווחת התושבים ובעלי העסקים בבאר שבע. ברחוב אברהם אבינו, העבודות נמצאות בעיצומן והן כוללות החלפת תשתיות תת קרקעיות, חידוש  הכביש, החלפת מדרכות באבנים משתלבות, שבילי אופנים, הצבת עמודי תאורה, התקנת ריהוט רחוב, נטיעת עצים ופיתוח נופי.

העיר העתיקה עוברת מהפיכה רבתית במגוון תחומים. כפי שציינת ב "שדרת האוכל" העתידית ברחוב קק"ל הוותיק וההיסטורי, מתבצעות עבודות נרחבות להחלפת תשתיות ופיתוח מאסיבי שיקל במידה ניכרת על בעלי העסקים ובאי המקום. כפי  שציינה העירייה בכל פרויקט שמבצעת ישנם שינויים זמניים ואי נוחות שאינם  מאפשרים גישה למקום , תוך שימת דגש בהבעת התנצלות מראש.

עיריית באר שבע, עושה מאמצים רבים לסיים את העבודות מוקדם מהלו"ז שנקבע.  גם בשני מקומות אלו שציינת  תפעל העירייה להקדים את פתיחת הרחובות לרווחה".