פרשת כי תבוא - הביכורים, הברכה הנסתרת, והדרך האמיתית להתגונן מעין הרע
"וייתן לנו את הארץ הזאת - ארץ זבת חלב ודבש"
פרשת כי תבוא עוסקת בכניסה לארץ ישראל ובמצוות המיוחדות התלויות בארץ. אחת המרכזיות שבהן מצוות הביכורים:
החקלאי מביא את הפרי הראשון מבין שבעת המינים לבית המקדש ומודה לה' על הארץ והפירות.
זו מצוות הכרת הטוב בעוצמה גבוהה. החקלאי לא רק שמח ביבול הוא מקדיש את ראשיתו לבורא, מתוך שמחה והודאה.
זו גם הסיבה שמשה רבנו כל כך השתוקק להיכנס לארץ כדי לקיים את המצוות שאי אפשר לקיים בחו"ל.
מי שחי בחו"ל יודע:
הפירות והתבואה של ארץ ישראל - פשוט לא דומים.
הם מהיפים והטעימים בעולם, והביקוש הגלובלי לתוצרת החקלאית הישראלית רק מוכיח זאת.
"ארור מכה רעהו בסתר - ואמר כל העם אמן"
רש"י מפרש - מדובר בלשון הרע.
אדם שמדבר רעה על חברו מאחורי גבו, כאילו "מכה אותו בסתר" - פוגע בו, מחליש אותו, וגורם נזק שאי אפשר למדוד.
רבי שמעון בר יוחאי - בוצינא קדישא -אמר:
"כל התורה כולה תלויה בפסוק אחד:
לא תלך רכיל בעמיך"
רכיל = כמו רוכל
מסתובב ממקום למקום אבל במקום למכור סחורה, מחפש אוזניים שיקשיבו לרכילות.
הגמרא במסכת ערכין (דף טו):
- אמר רב חסדא בשם מר עוקבא:
"כל המספר לשון הרע - הקב"ה אומר: אין אני והוא יכולים לדור בעולם"
- תנא דבי רבי ישמעאל:
"המספר לשון הרע - כאילו עבר על שלוש עבירות חמורות: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים."
"יצו ה' אתך את הברכה באסמיך"
אמר רבי יצחק:
"אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין."
דווקא כאשר האדם שומר על הצנעה, ולא מפרסם לכל עבר את הצלחותיו, כספו, רכושו או משפחתו - הברכה נשמרת.
ומה לגבי עין הרע?
עין הרע - קנאה של אדם אחר, שגורמת לשמים לבדוק מחדש:
האם אותו אדם באמת ראוי למה שיש לו?
אם יש קטרוג - הדבר עלול להיפגע.
ראיות מהתורה:
- רש"י מבאר שבגלל עין הרע אסור לאדם לעמוד על שדה חברו כשעומדת בקמותיה (ב"מ ק"ז)
- יעקב אבינו ביקש מבניו לא להיכנס דרך שער אחד למצרים - כדי שלא יבלטו בעין הרע
איך נזהרים מעין הרע?
היה טוב לאחרים - אם אתה שמח בטוב של אחרים, גם אם יקנאו בך – לא יוכלו לפגוע.
עשה חסד עם הזולת - חסד מגן מכל פגע רע
הדלקת נרות לצדיקים בבית - כמו שמסביר הרב: "כשיש ניצוץ מהצדיק בבית – רע לא יכול להיכנס".