חשיבות תחזוקת מעליות ובדיקות בטיחות

send whatsapp messsage send FB messsage
חשיבות תחזוקת מעליות ובדיקות בטיחות קרדיט לתמונות PIXABAY

מעלית היא התקן נפוץ במיוחד בימינו, כשכמעט כל הבנייה החדשה מתנשאת לגובה משמעותי (וכמובן שגם בניינים ישנים רבים כוללים מספר רב של קומות). בכל מקום שבו מותקנת מעלית, היא מופעלת באופן אינטנסיבי, ולכן עם הזמן ישנם רכיבים שנשחקים ומתבלים. בהתאם, נדרשת הקפדה על תחזוקה נאותה ובדיקות בטיחות מקצועיות – וכאן בעמוד תמצאו מידע בנושא שיעזור לכם לקבל את ההחלטות הנכונות.

להימנע מסיכונים מיותרים

מעלית שלא מתוחזקת כראוי, או שלא עברה בדיקה תקופתית במועד, היא סכנה. למעשה, מדובר בסכנת חיים של ממש!

ישנן תקלות – שניתן למנוע מראש! – שגורמות לקריסת המעלית ובגלל הגובה הרב והכוחות העצומים הפועלים על התא, התוצאה תהיה טראגית. כמובן שגם כשאדם "סתם" נתקע במעלית לפרק זמן כזה או אחר מדובר בחוויה לא נעימה, ובוודאי בכזו שחשוב לעשות הכל כדי שלא תתרחש.

האחריות הבסיסית מחייבת: בדיקות תקופתיות

על-פי נהלי משרד העבודה, יש לבצע ביקורת מקיפה של מערכות המעלית אחת לחצי שנה. את הביקורת מבצע בודק מוסמך ממשרד העבודה, שממלא דוח רלוונטי המפרט את מצב המתקן. האחריות על ביצוע הביקורת, במועד המתאים, מוטלת על ועד הבית או על חברת הניהול של הבניין שבו מותקנת המעלית. באופן טבעי זוהי לא רק אחריות על-פי חוק אלא גם אחריות בסיסית כלפי בני האדם שמשתמשים במעלית מדי יום.

מה כוללת אחזקת מעלית?

ישנן פעולות רבות בנוגע למעלית שתדירות הביצוע שלהן גבוהה יותר מפעמיים בשנה. בהתאם מומלץ לבצע פעולות אחזקה חיוניות אחת למספר שבועות, על-פי מאפייני השימוש במעלית ומספר הקומות שהיא עוברת ביניהן.

אלקטרה חברה למעליות מספקת שירות אחזקה מקיף, שכולל בין השאר בדיקת תקינות למערכות המכניות, בדיקת תקינות לרכיבים החשמליים, ניקוי יסודי של מנגנונים שונים לרבות הפיר וחדר המכונות, חיזוק ברגים שהתרופפו, ויסות של מערכות ההתנעה והעצירה, הוספת/החלפת שמן אם יש בכך צורך, טיפולי סיכה ועוד. לרוב יבוצע הטיפול אחת ל-8 שבועות.

התייחסות מידית לכל סימן חריג

מרכיב קריטי נוסף של תחזוקת מעליות – כך שכל אחד ואחת יוכלו לעלות ולרדת ללא חשש – הוא התייחסות מידית לכל סימן מדאיג. 

נורות אזהרה רלוונטיות בהקשר למעלית הן רעש חריג, רעידות יוצאות דופן בזמן התנועה, עצירה שלא בדיוק בגובה הרצפה בקומה, תגובה איטית ותנועה לא חלקה. חשוב להדגיש שלא תמיד אדם שאינו איש מקצוע יכול לדעת בוודאות שישנה בעיה. למעשה, כמעט תמיד יש ספק האם אכן מדובר באירוע חריג או לא. ההמלצה היא לא להסתכן, ולזכור שכשיש ספק, רצוי מאוד לוודא כך שלא יישאר ספק. טכנאי מעליות מיומן יבחן את המערכות הרלוונטיות ואם אכן יש בעיה כלשהי, הוא יפתור אותה עוד לפני שמתרחשת תקלה קשה.

לרוב שירות זה ניתן ביחד עם שירותי האחזקה השוטפים, שכוללים גם התחייבות לחילוץ מידי במקרה שאדם נתקע במעלית, 24/7.

כתבות נוספות למקרה שפספסת...