תמונת מצב מדאיגה בבתי החולים בדרום - בשל קריסת מערכת הבריאות
סקר חדש שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה עבור עמותת מחווה חושף פער עמוק בין ציפיות המטופלים לבין תחושת החמלה שהם מקבלים בפועל בבתי החולים ובמרפאות. על פי הממצאים, כשליש מתושבי הדרום (31.5%) מעידים כי אינם מרגישים יחס חומל מצד הצוותים הרפואיים במהלך ביקור רפואי – נתון חריף במיוחד באזור הנגב, המאופיין בעומסי אשפוז וקריסה של מחלקות עקב המחסור בכוח אדם.
מהסקר עולה כי 69.8% מהישראלים מדווחים על יחס חומל מצד הצוותים הרפואיים, אך 30% טוענים כי קיבלו יחס מועט מאוד או כלל לא. בדרום, הנתון עולה ל־31.5%. מנגד, 93% מהציבור בישראל סבורים כי חמלה ואנושיות הן מרכיב חיוני להצלחת ההחלמה.
הסקר מאיר תובנה נוספת: הציבור מחפש קודם כל לב אנושי. מעל שליש מתושבי הדרום (31.5%) קבעו כי יחס חומל חשוב להם יותר מכל אלמנט אחר בטיפול הרפואי – כמעט פי שלושה מהנשאלים שבחרו בטכנולוגיה מתקדמת בלבד (12%).
עם זאת, רוב הנשאלים (52%) סבורים כי שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת לבין רגישות אנושית הוא המפתח לטיפול איכותי באמת.
מחווה: חמלה היא מיומנות רפואית שניתן ללמד
דקלה הרצוג טוויג, מנכ"לית עמותת מחווה, הסבירה כי הממצאים משקפים מציאות מוכרת בשטח:
חמלה משפיעה באופן ישיר על תוצאות קליניות, קיצור אשפוזים ומניעת שחיקת צוותים. הציבור מבין את זה היטב, והוא מצפה לקבל יחס אנושי לצד מקצועיות רפואית.יעקב בורק, יו"ר העמותה, הוסיף כי חמלה איננה רק ערך מוסרי אלא כלי טיפולי:
אנשי צוות רבים נכנסו למקצוע מתוך שליחות, אך עומס ולחצים שוחקים את היכולת להעניק יחס אישי. חמלה היא מיומנות שניתן ללמד ולפתח, וזה בדיוק מה שאנחנו עושים בשטח.
עמותת מחווה, שפועלת לשיקום החמלה במערכת הבריאות בישראל, משיקה בימים אלה את תו מחווה לאנושיות וחמלה – תו איכות למחלקות מצטיינות ביחס אנושי.








































