ממצאים חמורים וכשלים בטיפול בתושבי באר שבע במבצע 'עם כלביא'

באר שבע בין הערים המובילות במספר התלונות במבצע ''עם כלביא'': חוסר סדר בטיפול באזרחים – והיעדר גורם מתכלל ברמה הממשלתית
שיתוף בווטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף בטוויטר שיתוף באימייל הדפסת כתבה
ממצאים חמורים וכשלים בטיפול בתושבי באר שבע במבצע 'עם כלביא' פגיעה ישירה בבאר שבע (צילום: משרד מבקר המדינה

דוח נציבות תלונות הציבור חושף: באר שבע נמנתה על ארבע הערים שתושביהן הגישו את מספר התלונות הגבוה ביותר לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה על גופים ציבוריים במהלך מבצע "עם כלביא". מתוך כ־700 תלונות שהתקבלו מרחבי הארץ, 19 הגיעו מתושבי באר שבע – נתון שמציב את העיר לצד בת ים (47 תלונות), בני ברק (40) ופתח תקווה (23) בראש הרשימה.

בין הנושאים המרכזיים שעלו מהתלונות: מקלטים לא תקינים, קשיים בקבלת פיצויים על נזקים שנגרמו מירי טילים, ושירות לקוי למשפחות שפונו מבתיהן. במסגרת הדוח מתואר כי צוותי הנציבות הפעילו מוקדי סיוע טלפוניים ועמדות קבלת קהל במלונות בהם שוכנו מפונים, כדי לסייע להם במימוש זכויותיהם.
אחת הדוגמאות מבאר שבע נגעה לתושבת שפונתה למלון לאחר שביתה נפגע מטיל – אך נתקלה בסירוב לקבל את ההטבה לנסיעה חינם בתחבורה הציבורית. רק לאחר התערבות הנציבות נמצא פתרון וההטבה הוסדרה. במקרה אחר, תושבת שדרות שעבדה בבאר שבע הוצאה לחופשה ללא תשלום בעקבות המלחמה, אך בקשתה לדמי אבטלה כלל לא נקלטה במוסדות הביטוח הלאומי. התערבות הנציבות האיצה את ההליך והביאה להסדרת זכויותיה.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, מתריע בדוח כי אחת הבעיות הבולטות שעלו היא "היעדר גורם מתכלל ברמה הממשלתית", אשר ניהל את ההיבטים האזרחיים בזמן החירום. כך, למשל, ראשי רשויות נאלצו לנהל בעצמם מגעים עם מלונות לפינוי תושבים, מה שהוביל לפערים של מאות אחוזים בתעריפים ולחוסר ודאות בקרב המשפחות שפונו לגבי משך שהותן בבתי המלון.
הנתונים מראים כי 52% מהתלונות שנבדקו הסתיימו בתיקון ליקויים, אך לצד המענה הממוקד הדוח מציב דרישה ברורה להקמת מנגנון מתכלל שיסדיר את ניהול החזית האזרחית במצבי חירום – כדי למנוע מהאזרחים ליפול בין הכיסאות.

לוגו קטגוריית אירועים