מאות פצצות מתקתקות: באר שבע בין הערים המובילות באי-ציות לרמזור אדום

מגמת עליה מדאיגה: 45,899 דוחות נרשמו ברחבי הארץ - מאות מהם בבירת הנגב, באחת מעבירות התנועה המסוכנות ביותר
שיתוף בווטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף בטוויטר שיתוף באימייל הדפסת כתבה
מאות פצצות מתקתקות: באר שבע בין הערים המובילות באי-ציות לרמזור אדום תאונה בצומת מרומזר בבאר שבע (צילום ארכיון: מד''א)

לא שמים על הרמזור: בשנת 2024 נרשמה עליה חדה במספר הדוחות בגין חציית רמזור אדום, ובאר שבע נמצאת בצמרת הערים שבהן ניתנים הכי הרבה דוחות. מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לעמותת אור ירוק, עולה כי 45,899 נהגים קיבלו דוח על אי ציות לרמזור – עלייה של 36% לעומת 2023, אז נרשמו 33,813 דוחות בלבד.

על פי דו"ח שהוכן על בסיס נתוני משטרת ישראל, באר שבע דורגה במקום השמיני הארצי עם 837 דוחות שנרשמו לנהגים בעיר בגין חציית צומת באור אדום בשנת 2024.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, התריע: ''מעבר באור אדום היא אחת העבירות החמורות והמסוכנות. אדם שנכנס לצומת בירוק, בטוח שהדרך פנויה בפניו – אבל נהג שמצפצף על החוק מסכן אותו ועלול לגרום לתאונה קשה. הגיע הזמן להפסיק להעלים עין – ולמגר את התופעה באמצעות מצלמות בולטות בצמתים מסוכנים''.
לא מדובר רק בעבירה טכנית. בשנת 2023 היו 2,499 נהגים מעורבים בתאונות לאחר שלא צייתו לרמזור. מתוכם: 26 נהגים היו מעורבים בתאונות קטלניות,  313 נהגים בתאונות קשות ו-2,160 בתאונות קלות.
העונש על חצייה ברמזור אדום עומד כיום על דוח בסך 1,500 ש"ח  ו-10 נקודות חובה. במקרה של סיכון ממשי – שלילת רישיון והשבתת רכב ל-30 יום. בעבירה חוזרת או חמורה – כתב אישום וקנסות נוספים. לפי הנתונים, כמעט מחצית מהדוחות נרשמו בערים הגדולות (48%), כאשר 60% מהאכיפה בוצעה באופן ידני ע"י שוטרים והיתר ע"י מצלמות. לדברי עו"ד יניב יעקב: ''יש להציב מצלמות נגד תאונות בצמתים מרובי נפגעים. כשנהג יודע שהוא מצולם – הוא יחשוב פעמיים לפני שיפר את החוק''.

הרחובות המסוכנים של באר שבע: מנסים ‘לגנוב’ אור ירוק ועושים תאונות
מספר רחובות בבאר שבע מוגדרים ‘רחובות אדומים’, בשל ריבוי התאונות. מדובר בין היתר בשדרות טוביהו, בו מופע רמזור קצר גורם לנהגים להאיץ במפגש עם רחוב מצדה, בשל האופשרות לבצע פניית פרסה, לא פעם הולכי הרגל הם אלה שבסכנה. התאונות בטוביהו מתרחשות על בסיס כמעט יומי. גם שדרות רגר ודרך ג'ו אלון מועדים לפורענות.
עיקר הבעיה מקורה בנהגים פוחזים, חסרי סבלנות, לא אחת בשעות הלילה, במהלכן סוברים שאפשר ללחוץ על דוושת הגז בלי הגבלה.