מתחת לרדאר: שדה תעופה דרומי קיבל אישור הפעלה. מי ייהנה ממנו?

לא נבטים ולא רמת דוד: לראשונה מאז הקמתו, קיבלה החברה לפיתוח ערבה רישיון אזרחי להפעלת המנחת - שיאפשר פעילות מסחרית, חקלאית, תיירותית וניסויי תעופה בשגרה, לצד המשך שימוש צבאי בעת חירום
שיתוף בווטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף בטוויטר שיתוף באימייל הדפסת כתבה
מתחת לרדאר: שדה תעופה דרומי קיבל אישור הפעלה. מי ייהנה ממנו? צילום: מ.א. ערבה תיכונה

מנחת עין יהב (ספיר), אשר הוקם בשנת 1970 ונמצא בתחומי המועצה האזורית הערבה התיכונה, קיבל לראשונה רישיון הפעלה אזרחית מרת''א - רשות התעופה האזרחית. האישור הוענק לחברה לפיתוח ערבה, ויאפשר את הפעלת המנחת לטובת תעופה אזרחית, לצד המשך השימוש הצבאי בעתות חירום.
במקביל, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) אישרה מימון מלא להכנת תוכנית בניין עיר (תב''ע) שתכשיר את המנחת לפעילות מסחרית ותחבורתית רחבה. התב''ע תאפשר הפעלה, אחזקה ואחסון של מטוסים ומסוקים חקלאיים, פרטיים, מסחריים וספורטיביים, וכן תדלוק של כלל סוגי המטוסים.
 

לפני 49 שנה: שר התחבורה גד יעקובי חונך את המנחת (צילום: מ.א. ערבה תיכונה)


לדברי נעמי בקר, מנכ''לית החברה לפיתוח ערבה: ''מנחת עין יהב משמש כמנחת צבאי והפעילות הביטחונית בו קודמת, אך ככל שאין פעילות צבאית - תתאפשר תעופה אזרחית. מדובר בפריצת דרך שתאפשר הרחבת הפעילות העסקית באזור, בעיקר לאור הביקוש מצד חברות המחפשות מרחב שקט לניסויי תעופה''.
ינקי קוינט, מנהל רמ''י ויו''ר הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, הדגיש את החשיבות הלאומית: ''הנגב המזרחי חשוב לביטחון המדינה אך גם בעל פוטנציאל אזרחי וכלכלי עצום. המתווה החדש מאזן בין צרכים ביטחוניים לבין קידום פיתוח אזרחי ותשתיתי''.
מנחת עין יהב החל לפעול בשנת 1989 בטיסות סדירות לערבה ובשנת 1991 כלל גם מטוסי נוסעים קטנים, עד סגירת שדה דב. בשנים האחרונות משמש המנחת בעיקר לטיסנים ולחברות ניסוי, אך עתה, עם קבלת הרישיון, ייפתחו מסלולים חדשים לתיירות, כלכלה, ותעופה קלה.