גרים בנגב? לא תוכלו להסתדר בלי רכב פרטי: אלה נתוני אי השיוויון התחבורתי

דו"ח עמותת אור ירוק מצביע על פערים דרמטיים בין פריפריה למרכז. רהט מובילה עם 20 אלף ק"מ לרכב בשנה, גבעתיים בתחתית עם 10.2 אלף בלבד
שיתוף בווטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף בטוויטר שיתוף באימייל הדפסת כתבה
גרים בנגב? לא תוכלו להסתדר בלי רכב פרטי: אלה נתוני אי השיוויון התחבורתי אוטובוס (ארכיון: דני בלר)

נתוני נסועה שפרסמה עמותת אור ירוק חושפים: תושבי רהט, ערד ודימונה נמצאים בראש טבלת הערים עם הנסועה הגבוהה ביותר לרכב פרטי בשנת 2023. הסיבה המרכזית: מחסור בתחבורה ציבורית יעילה בפריפריה, שדוחק יותר ויותר משפחות לרכוש רכב פרטי ולהשתמש בו בתדירות גבוהה.


הדו"ח מדגיש את ההשלכות הכלכליות, הבריאותיות והסביבתיות של הנסועה הגבוהה בדרום: הוצאות דלק ותחזוקה גבוהות בהרבה,  זיהום אוויר מוגבר בגלל ריבוי כלי רכב,  נגישות נמוכה להזדמנויות תעסוקה,  פחות זמן פנוי למשפחה ופנאי.


הנתונים מתבססים על ממוצע קילומטראז' שנתי לרכב פרטי לפי עיר:
רהט – 20 אלף ק"מ בממוצע לשנה (המקום הראשון בארץ)
ערד – 19 אלף ק"מ
דימונה – 17 אלף ק"מ
נתיבות – 16.4 אלף ק"מ
שדרות – 16.5 אלף ק"מ
לשם השוואה, תושבי גבעתיים, שנמצאת בתחתית הטבלה, נוסעים רק 10.2 אלף ק"מ בממוצע בשנה.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מתריע: ''הפערים בנסועה בין פריפריה למרכז משקפים את כשלי התחבורה הציבורית. בפריפריה, אנשים פשוט לא יכולים לסמוך על אוטובוסים – ולכן נאלצים להחזיק ולנסוע ברכב פרטי. זה עולה יותר כסף, מסוכן יותר ומרחיב את הפערים החברתיים.''
העמותה קוראת למשרד התחבורה להשקיע בפרויקטים תחבורתיים שיחברו טוב יותר את ערי ויישובי הדרום, כולל מסילות, קווים בין-עירוניים, תחבורה לפי קריאה, תגמולים לנוסעים – ובעיקר אמינות וזמינות.