רוכבי אופניים ללא לוחית רישוי יחטפו קנסות כבדים, בבאר שבע יש כבר 'מכה' של גניבת לוחיות
בשבועות האחרונים עוברים רחובות ישראל שינוי דרמטי, עם כניסתן לתוקף של תקנות חדשות המחייבות את רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים לשאת לוחית רישוי. התקנות, שנועדו להקל על הרשויות באכיפת קנסות, כוללות שימוש באמצעי זיהוי מתקדמים ומצלמות דרך, אך מתברר כי המהלך אינו חף מבעיות.
בבאר שבע, שבה תשתיות הרכיבה לוקות בחסר, מתגברת הביקורת על המיקוד בענישה במקום בשיפור התנאים לרוכבים. שבילי האופניים בעיר מתחילים ונגמרים באורח תמוה, ולעיתים אף חוצים מקומות המתנה לאוטובוסים, מה שהופך את הרכיבה בהם למסוכנת. בנוסף, גניבות לוחיות הרישוי הפכו לתופעה נפוצה, כאשר גנבים מקווים להימנע מהקנס באמצעות נשיאת לוחית גנובה.
על אף שהתקנות החדשות נכנסו לתוקף בתחילת החודש, פערים באכיפה נחשפו כאשר התברר שהפקחים העירוניים, שנמצאים בחזית ההתמודדות עם התחבורה העירונית, לא הוסמכו עדיין לרשום קנסות לרוכבים ללא לוחית רישוי. כעת, המשרד לביטחון לאומי, בראשות השר איתמר בן גביר, פועל לתקן את המצב באמצעות טיוטת צו חדשה שתעניק לראשי הרשויות המקומיות את הסמכות להסמיך פקחים לאכיפת התקנות.
המהלך זכה לתגובות מעורבות מצד הרוכבים. רבים מהם, בעיקר הסטודנטים ועובדים זרים המסתמכים על אופניים כתחבורה עיקרית, מתלוננים על תהליך הרישום המסורבל ועל האכיפה הממוקדת בהם. לטענתם, "הרבה גוזרים קופון בדרך", ובבאר שבע נערכים מדי פעם ימי פופ-אפ להנפקת לוחיות, אך הם לא מספקים מענה לכולם.
המצב הנוכחי מעלה שאלות קשות על עתיד התחבורה הירוקה בישראל. בעוד שבערים אירופאיות רבות רואים באופניים כלי תחבורה מבורך ולא מזהם, בישראל מתמקדים בענישה במקום בשיפור התשתיות. על פי הערכות, רק כ-110,000 מתוך 600,000 רוכבי האופניים החשמליים בארץ הסדירו עד כה את רישום הכלים, מה שמותיר את הרשויות עם אתגר משמעותי באכיפה.
עם אישור התקנות, צפוי הביקוש לפקחים לעלות, והם יוכלו לרשום דוחות על כל עבירה שנראית להם מצד הרוכבים. אך השאלה הגדולה נותרת בעינה – האם המיקוד בענישה יוביל לשיפור במצב, או שמא יש להעדיף פתרונות שורשיים יותר כגון שיפור התשתיות והגברת המודעות לבטיחות בדרכים?