הזמנתם מוצרים מחו''ל? בבאר שבע לא בטוח שהחבילה תגיע לנקודת חלוקה קרובה לבית
קונים באתרים בחו''ל? תתכוננו לסיוט שרק יחמיר. במסגרת תוכנית ההתייעלות של דואר ישראל, על פי המידע הזמין באתר הדואר, נותרו בעיר בת 220,000 תושבים רק 5 סניפים פעילים בבאר שבע: הדואר המרכזי, סניף ה' יעלים, דואר רמות, מרכז גילת וקניון אביה. על מנת לקבל שירות, צריך להזמין תור מראש, כאשר התורים הזמינים הכי קרובים הם לעיתים בטווח של 5 ימים קדימה. זאת ועוד: מכתבים בתוך ישראל, של רשויות, בנקים ועוד, מגיעים, אם בכלל, אחרי שבועיים.
‘’הזמנתי כמה חבילות, גם הלבשה, גם מוצרים לעבודה, אבל במקום שהחבילות יגיעו לנקודת מסירה ליד הבית, הייתי צריך לעבור בין כמה פיצוציות - אחת בשכונה ד', השניה בי''א והשלישית בנווה זאב'', מספר שלומי, שבכלל מתגורר בשכונה ו' החדשה. ‘’עכשיו תחשב זמן, דלק, חניה ותחשב וכל הסיפור הופך להיות יקר. פשוט טרטור''.
בדואר מצאו פתרון בדרך של מרכזי חלוקה שכונתיים, במכולות, סופרמרקטים, פיצוציות ועוד. אלא שכאן אף אחד לא מבטיח לכם שהחבילה תחכה לכם בסניף הקרוב לבית. לפעמים, היא תמתין בסניף בקצה השני של העיר. זאת, כמובן, אם היא לא נעצרה במכס ואז עלויות השיחרור יגרמו לכם לוותר על התענוג. בישראל 2024, תחומים רבים נשארו תקועים בשנות השמונים, בעיקר כי במצב כזה הם מכניסים כסף לקופת המדינה.
כבר כשני עשורים שעיקר התנועה של הדואר אינה חלוקת מכתבים, אלא חבילות. הישראלים גילו במהרה את המחיר האמיתי של המוצרים שהם קונים, ומעדיפים להזמין מחו''ל. מדובר בחיסכון של עשרות אחוזים.
בדצמבר 2017 הכריז שר האוצר דאז, משה כחלון, על תוכנית ‘’נטו הוזלות'', שעיקרה הייתה הפחתת מכסים ומסי קנייה על מוצרים מיובאים שאינם מיוצרים בישראל וכן הקלות בייבוא חבילות מחו''ל, בהן פטור ממע''מ ברכישות של עד 70 דולר. המטרה הייתה להוריד את יוקר המחיה הנורא בישראל.
שני דברים קרו: הפחתת המכסים ומסי הקניה לא תורגמה בהוזלות ללקוח. נוצר אבסורד בו מוצרים ישראלים הנקנים באתר בחו''ל זולים יותר ממחירם בארץ. הישראלים גילו אז את אתרי המכירות בהם אי.ביי ועלי אקספרס, לצד אמאזון. המוצרים זולים, השילוח לישראל יקר, לפעמים יקר מהמוצר עצמו. הסיבה: ישראל מבודדת, אינה שייכת לגוש היורו, כמו למשל קפריסין, אי אפשר לשנע אליה סחורות דרך היבשה והמקטע האווירי לישראל יקר בטירוף.
חלק מהאתרים מציעים שילוח ימי, כאשר זמן האספקה הוא 3 חודשים. האפשרויות הסופר מהירות עולות הרבה, בהן של חברות שילוח דוגמת DHL ו-FEDEX, שמספקות גם שירות סופר אמין ומהיר.
ייבוא אישי? סיוט!
כאשר החבילה מגיעה לישראל, היא תעבור דרך מרכז מיון בו גם יבדק אם המוצר אינו אסור בייבוא. חלקי רכב, מוצרי תקשורת, רכיבים אלקטרוניים, תרופות וגם סוללות, עלולים להיעצר במכס. אבל לא רק אלה: אם מתעורר חשד שכמות הפריטים אינה לשימוש עצמי, תדרשו לספק הסברים?
המסוכה האחרונה היא החלוקה. בעוד שבארצות הברית למשל אפשר להזמין מוצר ולקבל אותו באותו יום או למחרת, בישראל הכל איטי. מצוקת סניפי הדואר, לצד הפיכת פיצוציות וחנויות מכולת לנקודות חלוקה, יצרו בלאגן. כלומר, החבילה תגיע, השאלה מתי ולאן.
2025 לא תהיה שנת בשורה: באוצר שוקלים הטלת מכסים מסיבית, על מנת לממן את עלויות המלחמה שסופה אינו נראה באופק ועלותה יכולה להגיע לכטריליון שקלים. בין היתר, שוקלים באוצר לשים קץ לחגיגת הקניות בחו''ל: כל קניה תמוסה, מכסים יוטלו מהשקל הראשון.
בכך, ישראל תצטרף למועדון לא מחמיא של מדינות שלא רק שאינן נלחמות להורדת יוקר המחיה, אלא גם מטילות קשיים על ייבוא אישי שיכול לסייע במשהו.