מכת התייקרויות: מחירי המזון והדלק מזנקים, פגיעה קשה בשכבות החלשות

מלחמה? את היבואנים זה לא מעניין ולצד עליה חדה במחירי הדלק, שורה ארוכה של מוצרים מתייקרים כבר מהבוקר. האם הציבור יישב הפעם בשקט?
send whatsapp messsage send FB messsage
צילום: שאטרסטוק

מכת התייקרויות במשק: בעוד ישראל עדיין במלחמה, ומאות אלפים מפונים מבתיהם, מכת התייקרויות, בין היתר של מוצרים מיובאים וגם של התוצרת המקומית. מחיר הדלק מזנק אל מעל 8 שקלים לליטר. 

השקל לא פוחת בצורה דרמטית ואף התחזק ערב החג, אך בקרב היבואנים ישנה תחושה שהקהל הישראלי קונה בכל מחיר והרשתות מעלות מחירים ומשפרות מאוד את שורת הרווח. עיקר הנפגעים מסבב ההתייקרויות הן השכבות החלשות, כאשר ביישובים בדירוג סוציו אקונומי נמוך (1-5) כבר מרגישים עלייה תלולה בהיקפי הפונים אל מחלקות הרווחה ועמותת הסיוע. 

עם זאת, הציבור עסוק כרגע במלחמה, כאשר מאות אלפים מפונים מבתיהם ופרנסתם נפגעה. ספק אם ישראל תראה ‘’מחאת קוטג' 2''.

כאמור, מחיר הדלק יזנק כבר מחר, רביעי. מוצרי החלב בפיקוח עולים בכ-5%. מחיר הדלק בישראל מורכב ברובו ממיסוי כבד, המכניס לקופת האוצר מיליארדי שקלים. זאת הסיבה שבישראל אין מערכת הסעת המונים מפותחת כמו במדינות אחרת, לממשלה משתלם לתת לאזרחים לשרוף דלק והרבה.  בממשלה מסבירים את עליית מחירי הדלק במתיחות במפרץ הפרסי. הממשלה יכולה לנטרל את העלייה בהודרת מס זמנית. שר האוצר הנוכחי אינו מוכן ואף הודיע כי נטל המס על העובדים יעלה באופן ניכר. 

בין המותגים שיתייקרו: מילקה, אוראו, גומיגם, קראנץ', טמפקס, היינץ, קלוגס, פיירי, סוד, אריאל ופרסיל. מוצרי החברות אסם, שטראוס, שסטוביץ, סוגת יכין ואחרות, כמו גם המותגים הפרטיים של קארפור, שופרסל ורמי לוי התייקרו. 

מכת עליות המחירים עלולה לתדלק את האינפלציה כלפי מעלה, כאשר הממשלה לא נוקטת צעדים לבלום אותה. מצד שני, אצל היבואנים ישנה תחושה שהישראלים קונים בכל מחיר ואם חסר כסף, לוקחים הלוואות הניתנות בקלות יחסית. חגיגת הצריכה יכולה להסתיים בבת אחת, כאשר הר האשראי יגיע לממדים מבהילים, בדיוק כפי שקרה במשבר הכלכלי בארצות הברית בשנת 2008. 

אל חבית חומר הנפץ הכלכלי מצטרפת העובדה שישראל במלחמה ומתחילה להרגיש ניצנים של חרם עולמי  - באקדמיה, במסחר, בתובלה ימים ואווירית. הקיצוצים הצפויים בתקציב, לשם הסטת משאבים למערכת הביטחון, שמים בעמדת המתנה לא רק פרויקטים לאומיים גדולים, אלא גם האפשרות להקל במסוי על איזורים שנפגעו במלחמה.