''במקום להתרכז במחיר, שרת התחבורה צריכה לשפר את השירות''

שרת התחבורה מירי רגב הציגה תוכנית לרפורמה שתוזיל את הנסיעה בתחבורה הציבורית, אבל ארגוני הצרכנים קובלים: ''קודם כל יש לשפר את השירות''
send whatsapp messsage send FB messsage
שרת התחבורה מציגה את עיקרי הרפורמה (צילום: דוברות משרד התחבורה)

הרפורמה של שרת התחבורה מירי רגב: צעירים בני 18-26 יזכו להנחה משמעותית של 33%; חיילים משוחררים ייהנו מנסיעה חינם מרגע השחרור ונשים מגיל 62 וגברים מגיל 67 יסעו בחינם ותושבי הפריפריה יזכו להנחה בת 50% בתחבורה הציבורית. התכונית תלויה באישור הממשלה ומציאת מקורות תקציביים למימושה.

על פי התוכנית, ההטבות ינתנו לפריפריה הגיאוגרפית וההסוציו-אקונומית:  יישובים המדורגים 1-5 על פי הגדרות הלמ"ס יזכו להנחה של 50% בנסיעה בתחבורה ציבורית. בין היישובים המרכזיים שהציגה רגב תחת ההגדרה של פריפריה נמנו: ירושלים, באר-שבע, בני-ברק, לוד, אשקלון, בית-שמש, מודיעין עילית, רמלה, אשדוד, מטה בנימין, רהט, נהריה, קרית-גת, אילת, בית"ר עילית, נצרת, בת-ים ועכו.

עיקרי התכונית (מתוך המצגת)

כך למשל, על פי התוכנית, מחירי הנסיעה מבאר שבע לתל אביב, אשקלון לבאר שבע וערד לתל אביב, יירדו מ-16 כיום ל-8 שקלים. מחירי הנסיעה מירוחם לבאר שבע, דימונה לבאר שבע, אלעד לירושלים, צפת לכרמיאל ולוד לתל אביב צפויים לרדת מ-12 ל-6 שקלים והנסיעה מקרית שמונה לתל אביב תרד מ-27 ל-13.5 שקלים.

בעלי מוגבלויות וזכאי ביטוח לאומי יזכו להנחה של 50% על מנוי חופשי חודשי בנוסף ל-50% שהם מקבלים כיום על ערך צבור בלבד. על פי ההצעה, מנוי חופשי חודשי משולב, מעל 75 ק"מ, יירד מ- 610 שקלים כיום ל- 500 שקלים. 


ארגון ''15 דקות'' של צרכני התחבורה הציבורית בישראל הגיב: ''עד כמה המהלך הזה פופוליסטי מ-1 עד 10? כבר אמרנו פה עם פרסום כוונת הרפורמה, שזה נחמד שהפריפריה מקבלת הנחה, אבל אם אין תחבורה ציבורית טובה בפריפריה זה לא שווה הרבה כי תושביה עדיין יצטרכו להחזיק רכב. ואנחנו נגיד את זה שוב, ושוב ושוב''




הצד השני: קווים עמוסים, נוסעים ממתינים בתחנות

האם ההנחות יגרמו לישראלים בפריפריה לעזוב את הרכב הפרטי? עדיין ישנם עומסים בקווים, עדיין התחבורה הציבורית מוגבלת בשעות ובימים. בשעות העומס, בימים בהם החיילים נוסעים לבסיסים או חוזרים הביתה, העומסים גדולים. זמני הנסיעה ברכבות ובאוטובוסים בקווים בין באר שבע לתל אביב לא קוצרו (חזון ה-50 דקות המפורסם) וחיבוריות בין יישובים רחוקים ודלי אוכלוסיה מוכתבת על ידי כדאיות כלכלית. 

אוטובוסבשעות העומס (צילום: דני בלר)​​​​​​​

נסיונות להכניס שירותי עזר (מיניבוסים) בבאר שבע, לא צלחו. שירותי הגט שבת, מצד שני, נהנים מפופולריות רבה בשעות בהן התחבורה המקומית אינה פעילה. 

ארגון ''15 דקות'' של צרכני התחבורה הציבורית בישראל הגיב: ''עד כמה המהלך הזה פופוליסטי מ-1 עד 10? כבר אמרנו פה עם פרסום כוונת הרפורמה, שזה נחמד שהפריפריה מקבלת הנחה, אבל אם אין תחבורה ציבורית טובה בפריפריה זה לא שווה הרבה כי תושביה עדיין יצטרכו להחזיק רכב. ואנחנו נגיד את זה שוב, ושוב ושוב''.

''ולא רק זה. להציג רפורמה בלי שום אישור תקציבי מהאוצר, בלי שום תיאום אם הגורמים, רק כדי ״לראות״ שעושים, זה פשוט לא מקצועי''. 

''במקום להתמקד במחיר, השרה רגב צריכה לפעול לשיפורה של התחבורה הציבורית. לסלול עוד נת״צים, להאיץ את הפרויקטים הגדולים, לפתור את בעיית המחסור בנהגים (ולהעלות את מעמד הנהג) וכך להגביר תדירות. היא צריכה להעניק לה עוד תשתיות ומשאבים - אבל כרגע היא עושה בדיוק ההפך ובעיקר לוקחת ממנה, וזו הבעיה האמיתית''.





​​​​​​​​​​​​

על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''חדשות באר שבע והנגב 24/7'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: branzanews.br7@gmail.com‬

 תוכלו להעביר ישירות דיווחים מהשטח אל העורך האחראי דני בלר בטלפון 052-2394026 או במייל  daniel.beller@gmail.com

רוצים להתעדכן בכל החדשות לפני כולם?? הצטרפו אל קבוצת הווצאפ וקבלו עדכונים שוטפים:  https://bit.ly/3UrCqMK