סכנת ביטול פרויקט הרכבת הקלה בבאר שבע: ''לא כדאי כלכלית''
האם במשרדי הממשלה הבינו שהעלויות האסטרונומיות - הישירות והעקיפות - של הקמת רכבת קלה לא שוות את הטירחה? הניסיון המר בתל אביב, בה בעלי עסקים מאבדים פרנסתם בשל סגירת רחובות והניסיון של ירושלים, בה הרכבת הקלה אינה פופלרית כפי שחשבו תחילה. לגורמים בממשלה הנוכחית יש מחשבות שניות באשר להקמת הפרויקט בערים אחרות, בהן באר שבע.
כך יוצא, שפרויקט שבכל מדינה נורמלית היה אורך שנים מעטות מהתכנון ועד לביצוע, בישראל נמשך שנים ארוכות. באר שבע, המטרופולין של הדרום, תזדקק, בשל הגידול באוכלוסייתה ואוכלוסיית המרחב כולו, לפתרונות תחבורתיים מודרניים ויעלים. כבר היום, בשעות העומס ולא רק בהן, העיר פקוקה. חסרים בה שבילי אופניים וגידולה הגיאוגרפי גם מכתיב פתרונות שישלבו מהירות עם חיבוריות גבוהה.
בבאר שבע מדברים על הקמת רכבת קלה כמעט שלושה עשורים, במסגרת תוכנית המתאר החדשה של העיר, שהייתה מיועדת להפוך אותה ל"מטרופולין הרביעי של ישראל".
וידאו: הדמיית רכבת קלה נעה ברחובות באר שבע (צילום: עיריית באר שבע)
''הרכבת הקלה תתחיל לפעול ב-2003'': היסטוריה של תכנונים, כוונות טובות וישיבות שלא הולידו ביצוע
כמעט 23 שנה מנסים לקדם את הרכבת הקלה בבאר שבע. בתחילת שנות ה-90 חשף המקומון ''כל בי'' יוזמה להקים רכבת קלה בבאר שבע, לאורכו של שדרות רגר (הנשיאים דאז) והמדרחוב. הרעיון ההוא נשאר על הנייר, אך מאוחר יותר, חזרו אליו.
ב-13 בינואר 1998, חתמו שר התחבורה, יצחק לוי, שגריר הולנד בישראל, ואן הלנבירג-הובר וראש עיריית באר שבע דאז, דוד בונפלד, על הסכם לתכנון רכבת קלה בבאר שבע על ידי חברת התכנון ההולנדית לוג'יטק.
לפני 23 שנה, ביוני 1999, הודיע ראש עיריית באר שבע, יעקב טרנר, כי הרכבת הקלה בבאר שבע תחל לפעול בשנת 2003. בין השאר נבדקה האפשרות לבצע את הפרויקט במימון של משקיעים פרטיים. אלא שבדיקה נוספת שנערכה אז, העלתה כי אין כדאיות כלכלית לפרויקט נוכח נפח הנוסעים הקטן יחסית באותם ימים בתחבורה הציבורית ולכן התוכנית הוקפאה.
רוביק דנילוביץ': ''ברור כי מערכת מסילתית של רכבת קלה במטרופולין באר שבע היא הפתרון החדשני והמיטבי שיאפשר את חיבור העיר והמרחב באופן היעיל ביותר הן בגבולות המטרופולין והן בין הנגב למרכז באמצעות ממשק עם הרכבת המהירה''.
בינתיים, באר שבע גדלה לאוכלוסיה של כמעט 220,000 איש ועוד מספר דומה של באים בשעריה ללימודים, קניות ובילוי. התכונית שבה ועלתה מספר פעמים: במאי 2008 הודיעו משרדי האוצר והתחבורה כי הנושא נבחן שוב.
לפני שש שנים, ב-12 בינואר 2016 הכריזו שר התחבורה, ישראל כ"ץ, וראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', על הכוונה להתחיל בתכנון רכבת קלה שתשרת את תושבי באר שבע והיישובים הסמוכים לה. השר כ"ץ הכירז אז חגיגית כי הרכבת תיקרא "רכבת דנילוביץ'", על שם יוזם הרעיון, רוביק דנילוביץ'. עלות ההקמה נאמדה בין 3 ל-5 מיליארד שקלים.
עבודות התכנון החלו ב-29 בינואר 2018, בשיתוף עיריית באר שבע, משרדי האוצר והתחבורה, וחברת נתיבי איילון ולפני שנתיים, בדצמבר 2020 פורסם חגיגית כי משרד האוצר אישר תקציב של 30 מיליון ש"ח לתכנון הרכבת הקלה.
התכנון היה גרנדיוזי: דובר על שלושה קווים - אחד שיחל בשכונת רמות, ימשיך בשכונה ד', יעבור על רובו של רחוב רגר, ויסתיים בשכונת נווה זאב. הקו השני תוכנן להתחיך בשכונת נחל עשן, דרך שכונת י"א ויפגוש את הראשון בקרבת קניון הנגב, ויסתיים באזור התעשייה עמק שרה.
הקווים היו אמורים לעבור סמוך למתחם התבורה בו התחנה המרכזית ותחנת הרכבת, בית חולים סורוקה והעיר העתיקה ובשכונות הפרוורים הדרומיים של העיר - נחל בקע ונווה נוי. קו אחר תוכנן לחבר את ליקית, עומר ומיתר.
בינתיים, לאור הניסיון המר בתל אביב, יש במשרדי הממשלה מי שחושבים שהפתרון למצוקת התחבורה בערים הגדולות - ובאר שבע עיר גדולה - יהיה שונה מאשר רכבת קלה. עד שממשלה תתחלף, שרים יחזרו לתפקד ותהיה יכולת החלטה, תחלוף במקרה הטוב שנה, עוד שנה מבוזבזת. בפרק זמן זה יעלו על כבישי העיר עוד אלפי כלי רכב. בישראל נושא התחבורה הציבורית בעייתי כפליים: הממשלות מעוניינות שנשרוף דלק והרבה ונכניס לקופה מסי דלק רבים ככל האפשר. גם אם תוקם מערכת היסעים מדרנית, עדיין מדובר באחת כזו שתושבת חלק מהשבוע, בשל אילוצים קואליציוניים.
האם הרכבת הקלה בדרך להצטרף לנמל התעופה הבינלאומי ולהישאר רק על הנייר?
רוביק דנילוביץ׳ ראש העיר באר שבע התייחס לנושא: ״אין כלל עוררין שהפרויקט המתוכנן חייב להיות רכבתי! נושא זה אף הוחלט על ידי השרים כץ, רגב ומיכאלי, באופן חד משמעי.
ברור כי מערכת מסילתית של רכבת קלה במטרופולין באר שבע היא הפתרון החדשני והמיטבי שיאפשר את חיבור העיר והמרחב באופן היעיל ביותר הן בגבולות המטרופולין והן בין הנגב למרכז באמצעות ממשק עם הרכבת המהירה.
בהתאם לכך יש לציין כי הקו הראשון כבר מצוי בהליך סטטוטורי והוא צפוי לתת מענה אזרחי וצבאי במסגרת מעבר בסיסי מערכת הבטחון דרומה. כמו כן, התוואי המקודם מחבר ועובר דרך יתר הישובים בסביבה (לעומר, תל שבע, לקיה ובסיס המודיעין בליקית, מיתר, כרמית, קיבוץ כרמים וישובי דרום הר חברון) ובכך נותן מענה אזורי-מטרופוליני ולא עירוני מקומי בלבד״.
קראו עוד באותו נושא:
רכבת קלה תוקם בבאר שבע בעשור הקרוב
טל אל-על נפגש עם מנכ''ל קונקט, מפעילת הרכבת הקלה בי''ם
השרה רגב הכריזה על הקמת רכבת לבסיס המודיעין, אך לא נקבה בתאריך
נא להתאזר בסבלנות: מה קורה עם הפרויקטים בתחום התחבורה בב''ש?
על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: branzanews.br7@gmail.com
תוכלו להעביר ישירות דיווחים מהשטח אל העורך האחראי דני בלר בטלפון 052-2394026 או במייל daniel.beller@gmail.com
רוצים להתעדכן בכל החדשות לפני כולם?? הצטרפו אל קבוצת הווצאפ וקבלו עדכונים שוטפים: https://bit.ly/3UrCqMK