תחילתה של קריסה? משקיעים מוכרים בהפסד את הדירות בבאר שבע

ממצאים מדאיגים בסקירת הכלכלנית הראשית באוצר, באשר לנדל'ן בבאר שבע: המשקיעים נוטשים ומוכנים למכור את הנכסים במחירי הפסד
send whatsapp messsage send FB messsage
שלטים ''להשכרה'' על נכסים בשכונות באר שבע (צילומים: דני בלר)

ירידה חדה ברשיכות נדל''ן להשקעה בבאר שבע - כך עולה מדוח הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, המתפרסם היום, חמישי. הנתונים מגיעים על רקע עליה חדה של מחירי הנדל''ן, עליות הריבית וריבית המשכנתאות וסף רוויה באשר ליכולת המשקיעים להפיק רווחים מהדירות שקנו. 

מחירי השכירות בבאר שבע עלו, אך מצד שני, אפשר לראות בשכונות דירות ריקות עם שלטים ''להשכרה'' מזה זמן רב. ''אני מבקש 3,500 שקל לחודש, לא שקל פחות'', אומר לנו בעל דירה להשכרה ברחוב טבנקין, עימו שוחחנו בטלפון. ''לי יש עלויות והמחירים גם עולים''. בהמשך השחה הוא מודה כי מזה כה חודשים הוא לא מצליח להשכיר את הנכס. ''ההורים גרו פה, אני לא רוצה למכור, אבל גם אין שוכרים. אנשים לא מוכנים לשלם ואני גם מסנן שוכרים: לא בודדים, לא חד הוריות, לא שותפים. אני מחפש סטודנטים או משפחות שיוכיחו שיש להם הכנסה''.

בשכונה ג', מצב אחר ויש בעלי נכסים שמוכנים להתפשר על המחיר. ''זאת דירה ותיקה, אבל הכל משופץ'', מסביר בעל נכס ברחוב הגאולים, המקביל לשדרות שז''ר. הדירה, בבניין בן שתי קומות, נהדרת לאדם בודד, לסטודנט, יש לה מרפסת יפה והשכנים ותיקים ושקטים. ''תבוא תראה. נסתדר על המחיר'', הוא אומר. ברחובות יד ושם ועולי הגרדום אפשר למצוא דירות ובעלי נכסים פחות בררניים, אבל גם על השכונה הוותיקה הזו אין קופצים.


''נציין כי ניתוח מכירות המשקיעים באזור זה (באר שבע) מצביע על שיעור גבוה של משקיעים היוצאים מהשוק לאחר תקופה קצרה יחסית של החזקה בנכס, כאשר שיעור גבוה יחסית ממכירות אלו מתבצע בהפסד הון ריאלי''.



הכלכלנית הראשית מסבירה, כי בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה החדה ברכישות המשקיעים הקיפה את כל האזורים, כאשר זו נעה בין ירידה של 25% שנרשמה באזור טבריה (האזור היחיד שרשם בחודשיים הקודמים גידול ברכישות המשקיעים) ומגיע עד שיעור ירידה של 65% באזור חדרה.

אזור חדרה ואזור באר שבע הינם האזורים היחידים בהם שיעור הירידה ברכישות המשקיעים בחודש אוגוסט (בהשוואה לאוגוסט אשתקד) הינו חד יותר משיעור הירידה ברכישות אלו שנרשמו בחודש דצמבר האחרון, מיד לאחר העלאת מס הרכישה על המשקיעים.

לגבי אזור באר שבע, בולטת הירידה החדה במיוחד (ירידה של 57%), שכן מאז העלאת מס הרכישה בלט אזור זה דווקא בשיעורי ירידה מתונים יחסית. כך למשל, בעוד שברמה הארצית נרשמה ירידה חדה של 32% בממוצע החודשי של רכישות המשקיעים בחודשים דצמבר 2021-יולי 2022 (בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה קודמת. דהיינו דצמבר 2020-יולי 2021), באזור ב"ש עמד שיעור ירידה זה על 19% שיעור הירידה הנמוך ביותר בהשוואה ארצית (למעט אזורי טבריה ונצרת, אלא שבאזורים אלו מדובר ברמות נמוכות של רכישות משקיעים, בין 70-40 דירות בחודש, בכל אחד מאזורים אלו).


עם זאת, הכלכלנית הראשית מבהירה, כי אין בידיה די נתונים כדי להסביר את הירידה החריגה ברכישות המשקיעים באזור באר שבע בחודש אוגוסט. 

''נציין כי ניתוח מכירות המשקיעים באזור זה  מצביע על שיעור גבוה של משקיעים היוצאים מהשוק לאחר תקופה קצרה יחסית של החזקה בנכס, כאשר שיעור גבוה יחסית ממכירות אלו מתבצע בהפסד הון ריאלי''.



​​​​​​​


על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: branzanews.br7@gmail.com‬

 תוכלו להעביר ישירות דיווחים מהשטח אל העורך האחראי דני בלר בטלפון 052-2394026 או במייל  daniel.beller@gmail.com

רוצים להתעדכן בכל החדשות לפני כולם?? הצטרפו אל קבוצת הווצאפ וקבלו עדכונים שוטפים:  https://bit.ly/3J84mAm