שדה תעופה בינלאומי חדש? לא בקרוב, לא בצפון ולא בדרום

הממשלה אישרה את הצעתם של שרת התחבורה מיכאלי, שר החוץ לפיד ושר האוצר ליברמן לבטל הקמתו של שדה תעופה בינלאומי נוסף בצפון. לנוכח הירידה בהיקף הטיסות, וועדה מקצועית תבחן מחדש את החלופות לעתיד
send whatsapp messsage send FB messsage
צילום הדמיה: Image by ysn Benz from Pixabay

הממשלה הצביעה היום, ראשון, על ביטול ההחלטה להקים שדה תעופה משלים ברמת דוד שבעמק יזרעאל (החלטה 2050), אשר התקבלה בשנת 2014 ונתקלה בהתנגדות גדולה מצד התושבים בעמק יזרעאל. את הצעת הביטול הגישו  שרת התחבורה ח"כ מרב מיכאלי, שר החוץ, יאיר לפיד ושר האוצר, אביגדור ליברמן. בכנסת שוקלים מחדש את כדאיות הקמתו של שדה תעופה משלים, בשל הירידה הדרסטית בהיקף הטסים.

ככל הנראה, גם יורדת מעל הפרק הכוונה להקים שדה תעופה בינלאומי בדרום, ליד באר שבע, בשל התנגדות הצבא והעובדה שנבטים רחוקה ממרכזה הכלכלי, התרבותי והתיירותי של ישראל ואינה כדאית מבחינה כלכלית עבור חברות התעופה. שדה תעופה אחר בדרום, רמון, בעמק תמנע, אינו פעיל כפי שציפו ופעילותו משך חודשים רבים בשנה דלה ביותר.

ענף התעופה ספג בשנתיים האחרונות מכה גדולה, בעקבות משבר הקורונה ואין סימן לכך שיתאושש בקרוב. לפני שנתיים, סברו כי נמל התעופה בן גוריון עומד על קצה הקיבולת שלו וחלופת נבטים הוצאה בפעם המי יודע כמה מהבוידעם, במיוחד סביב מערכות הבחירות הרבות של הזמן האחרון. נכון, הרעיון של שדה תעופה בינלאומי ליד באר שבע קוסם לכולם, תושבים ופוליטיקאים כאחד, אבל יש גם את המציאות: מסיבות מבצעיות, לא ניתן להקים שדה תעופה אזרחי בנבטים, עבודה עליה חזרו בצה''ל פעם אחר פעם. 

2021 הייתה אמורה להסתיים, על פי התחזיות שלפני הקורונה, עם תנועה של כ-30 מיליון נוסעים בבן גוריון. בפועל, בגלל מגבלות הקורונה, נמל התעופה הבינלאומי של ישראל לא הגיע אפילו לשליש מזה.

ביטול ההחלטה להקים שדה תעופה בצפון אינו אומר כי עכשיו יוחלט להקים את שדה התעופה הבינלאומי בנבטים, אלא שהכל יחזור לשולחן הממשלה ומשם לוועדות שיבחנו חלופה חדשה, שאינה דווקא נבטים, אשר צה''ל מתנגד להקמתו. מטעמים מבצעיים. באשר לנבטים, מדובר בסיפור הנמשך למעלה מ-40 שנה, שב ועולה לכותרות בעיקר לפני הבחירות. שדה תעופה בינלאומי בנגב הינו אחד הרעיונות השועלו לאורך השנים על מנת לתת אופק כלכלי לתושבים באיזור. היו הצעות אחרות, שגם הן לא התממשו והתבררו כסחרירים: הקמת איזור סחר חופשי וכריית תעלת הימים. בשנות השמונים היו אפילו מי שניסו למכור לתושבי באר שבע סיפור הזוי על פיו התעלה תהפוך את באר שבע לוונציה קטנה ובמדרחוב הבאר שבעי דיברו כבר על סירות קטנות שישייטו בין שוכני הפלאפל.

כל אלה וגם שדה תעופה לא קרו. ראש הממשלה לשעבר נתניהו הבטיח, כמו פילטיקאים רבים לפניו, אבל צה''ל עמד על שלו, לנוכח הצורך המבצעי במרחב שמעל באר שבע ואיזורים מסויימים בנגב. לו היה קם ליד באר שבע, ייתכן שנמל תעופה בינלאומי היה הופך את העיר לקצת יותר תיירותית.

במועצה האיזורית עמק יזרעאל דווקא מברכים על ההחלטה: ''ההחלטה לביטול התכנון של חלופת רמת דוד, אשר אושרה בממשלה, הושגה הודות לפעילות האינטנסיבית שמנהלות הרשויות המקומיות בעמק, במהלך השנים האחרונות, באמצעות מינהלת משותפת ייעודית, שהוקמה לשם טיפול בנושא. כבר בתחילת פעילותה של המינהלת, הצטרפו כלל רשויות הנגב ובהמשך גם רשויות ממרכז הארץ, מאזור עוטף נתב״ג ולאחרונה, עיריית חיפה. קואליציה רחבה זו של רשויות, מציגה קו ברור ומוסכם בנושא תשתיות התעופה בישראל''.

''כחלק מפעילותם של ראשי הרשויות, הוצגו עשרות דו"חות מקצועיים, ביניהם דו״ח כלכלי ארוך ומפורט, חוות דעת הנדסיות, דו"חות בריאות מאת מיטב המומחים בארץ ובעולם ואף דו"חות השפעה על הסביבה והתעסוקה. השוואות מפורטות אלו מראות, בבירור, עדיפות משמעותית לחלופת נבטים, על פני הקמת שדה תעופה בינלאומי בליבו של עמק יזרעאל''.

השרה מיכאלי מסרה: ''הצלנו את העמק. הרבה לפני מינויי לשרת תחבורה הבטחתי שלא יהיה שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל.  זה האינטרס הלאומי שלנו.  מדינת ישראל נסחפה ב-20 השנה האחרונות, כיסתה את שטחיה בבטון ומלט בצורה מופקרת וחסרת אחריות שפוגעת במעט השטחים שעוד נותרו.  היום קיימנו את מה שהבטחנו. שמרנו על מדינת ישראל''.

כעת, כאמור, בחינת הנושא חוזר לוועדה מקצועית, שתבחן את קמתו של שדה תעופה על פי מדדים מקצועיים בלבד - בהם כדאיות כלכלית, היתכנות עסקית ובחינת ההשלכות הבטחוניות.


על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתים בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: gvanim.bs@gmail.com