הסעיף בחוק ההסדרים שמדיר שינה מראשי הערים: סוף לחניה בחינם

ביטול החניה בחינם בערים - גם לתושבים ולמעשה, הפיכת הנסיעה במכונית פרטית ללא כדאית: חוק ההסדרים המקדם שר האוצר ליברמן יפגע דווקא בפריפריה - ובעניים ביותר
send whatsapp messsage send FB messsage
צילום המחשה. קרדיט: Image by Maximilian Ihm from Pixabay

אם חוק ההסדרים יעבור במתכונתו המוצעת על ידי האוצר - ציבור הנהגים ותושבי הפריפריה יהפכו לפרה החולבת החדשה של האוצר - מחוסר ברירה. על ההצעה בחוק ההסדרים, לא תהיה יותר חניה בחינם בערים - ומחיר החניה בתשלום יעלה באופן תלול. לפי הצעת האוצר, מחיר המקסימום שמותר לעיריות לגבות עבור שעת חניה (6.30 שקלים), יהפוך למחיר מינימום. לא תהיה עוד חניה בחינם ומשקי הבית יוגבלו במספר תווי החניה שיוכלו לקבל. 

מדובר, למשל, בבשורה לא טובה למרכזי קניות ולרובעי עסקים. גם התפיסה על פיה אפשר לחיות בבאר שבע ולעבוד בתל אביב, תהפוך ליקרה יותר. חוק ההסדרים מציע אגרות גודש בכניסה לתל אביב, שהיא המרכז העסקי, הכלכלי והתרבותי של ישראל. מי שלא ירצה להתניע את האוטו, יהיה תלוי בתחבורה הציבורית וכולם יודעים מה קורה בימי ראשון וחמישי כשהחיילים נוסעים לבסיסים.

עד כה, ניתן לראשי הערים שיקול דעת לגבי איזורי החניה בחינם בערים. על פי הצעת האוצר, שיקול הדעת באשר להקצאת חניה יילקח מראשי הערים וייקבע על ידי האוצר. המטרה של האוצר: למקסם את הרווחים ולפנות מקומות חניה.

מדובר בצעד מאוד לא פופולרי, שכן הוא ייושם בערים בהן יותר מ-20,000 תושבים, שהן לרוב מרכזים מטרופולוניים, המבקשים למשוך עובדים, קונים ומבלים. בחו''ל אמנם מופעלים מודלים דומים בערים גדולות, אך שם - יש תחבורה ציבורית פעילה 24/7, בניגד לישראל בה התחבורה הציבורית נפסקת עם כניסת השבת וגם אינה פעילה כל שעות היממה. 

זאת אינה הגזירה היחידה בחוק ההסדרים, שעלולה לפגוע בפריפריה: החקלאות הישראלית מפרנסת עשרות אלפי עובדים, בין אם במישרין או בעקיפין. בפריפריה הצפונית - קו עימות והדרומית - עוטף עזה, מרוכזים לולנים רבים שפרנסתם בגידול תרנגולות מטילות ולהם מכסות ביצים. חוק ההסדרים מציע לבטל את המכסות ובעצם לפתוח את השוק הישראלי לייבוא ללא הגבלה ופטור ממכס של ביצים, ירקות ופירות. 

המגדלים אומרים, כי הייבוא הפראי לא יוזיל את המחיר לצרכן - להיפך. הרווחים ייבלעו בפערי התיווך של רשתות התיווך. מה שיתחסל אלה אותם משקים משפחתיים קטנים בפריפריה, שאדמתם תינטש. אלפים יאבדו את מקור התעסוקה שלהם - ממגדלים, דרך עובדים, מכוני מיון ואריזה, נהגים ועוד. 

עד להעברת התקציב נותר מעט למעלה מחודש. אי העברת התקציב, עלול לגרור את ישראל למערכת בחירות נוספת, בעידן של קורונה. באוצר נחושים להעביר את התקציב, על סעיפיו הקשים, גם במחיר של עימות בין חברות הקואליציה.


על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתים בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: gvanim.bs@gmail.com