ועדת הכספים דנה במשך כ-6 שעות בחוק אגרת הגודש, במסגרת חוק ההסדרים

באוצר העריכו על בסיס ניסוי שביצעו כי האגרה תפחית את הגודש בגוש דן בכ-30%, כאשר כל ההכנסות מהאגרה, המוערכות ב-1.3 מיליארד ₪ בשנה מלאה, יושקעו בתחבורה הציבורית, וחלקם יהווה מקור למימון תכנית המטרו
send whatsapp messsage send FB messsage
ועדת הכספים דנה במשך כ-6 שעות בחוק אגרת הגודש, במסגרת חוק ההסדרים צילום הדמיה: Image by pasja1000 from Pixabay / שימוש הוגן על פי סעיף 27 א'

מאת: משה פריאל, כתבנו בכנסת

לציבור הנהגים בישראל מהנגב ,הגליל והפריפרייה הנסיעה לעיר הגדולה תל אביב,בשנת 2024 תתייקר בעקבות "אגרות גודש" שיצטרכו לשלם עם כניסתם ברכבם הפרטי בשעות העומס למרכז הארץ.

משרד האוצר,המקדם מהלך זה במסגרת חוק ההסדרים ,רואה במס,הגודש,תיקון לעיוות שקיים כיום במיסוי כלי הרכב .לדעת המשרד במיסוי הקיים אין התחשבות בהיקף השימוש בכלי הרכב ,אלא בבעלות עליהם.כתוצאה מכך יותר אנשים משתמשים בכלי רכב מה שמוביל לפקקים.

ועדת הכספים דנה היום (חמישי) שש שעות ברצף בחוק זה.

במהלך הדיון, העלו חברי האופוזיציה סדרה של שאלות ותהיות לעניין החוק וסעיפיו, וחלקם אף קראו להחריג אותו מחוק ההסדרים – כך עלו שאלות לעניין החלת האגרה גם על רכבים דו גלגליים, על פגיעה בתושבי פריפריה המגיעים למרכז לשם קבלת שירותים, זקיפת הטבת מס בשכר עובד שמעסיקו יממן את תשלום האגרה, על כך שתושב המתגורר בתוך גבולות המיסוי ששורטטו בחוק וייסע בתוכם לא ישלם אגרה, ועל כך שהאגרה שאמורה להיכנס לתוקף בשנת 2024, נקבעת עוד בטרם הושלמה התוכנית לשיפור התחבורה הציבורית שנלווית לה, ועל כך שמשרד האוצר הוא שקובע את גבולות מפת הגודש ולא משרד התחבורה. מנגד השיבו חברי קואליציה כי יש מה לתקן בחוק, אך הוא מחויב המציאות נוכח המציאות התחבורתית בישראל, והוא יביא להקלה בדרכים שכבר היום שווה כסף רב לתושבי הפריפריה.

על רקע חששם של חברי הכנסת כי האגרה תביא לפגיעה דווקא בתושבי הפריפריה, הציגו נציגי הממשלה כי רובם המכריע של הנכנסים לאזור גוש דן בשעות העומס הינם בעשירונים העליונים באוכלוסייה. במקביל הציג משרד התחבורה תוכנית חומש בתחום התחבורה הציבורית, שתיתן מענה בין השאר גם לצרכים שתוליד אגרת הגודש בגוש דן. 

לדרישת יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, ציינו במשרד האוצר כי תיבחן שוב הטלת האגרה על נוסעי הרכבים הדו גלגליים: "שמענו על 750 מיליון נסיעות בשנה, רבים בציבור הנוסעים דרך קבע בתחבורה הציבורית נפגעים היום מהעדר גביית אגרת הגודש" הדגיש יו"ר הוועדה, שקרא לאוצר לבחון עוד שורה של נושאים על מנת לקדם את הרפורמה בצורה מיטבית.


על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתים בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: gvanim.bs@gmail.com