השוק העירוני במשבר, אמנים מבקשים לשפר אותו ליום שייפתח

השוק העירוני נפגע קשה ממגבלות הקורונה, סוחריו נאלצים ליטול הלוואות בשוק האפור, אך בימים אלה אמנים ויזמי תרבות עובדים על שיפור חוויית הביקור, ליום שהשוק ייפתח מחדש
send whatsapp messsage send FB messsage
משתתפי הקורס מבקרים בשוק הסגור (צילום: עדי שגיא)

ספק אם זה מה שיעזור לסוחרי השוק העירוני בבאר שבע, שנתון במשבר עמוק בשל מגבלות הקורונה. עסקים רבים עומדים סגורים, בשל האיסור לפתוח שווקים. בעלי הבאסטות מצאו עצמם ללא פרנסה. חלקם נאלץ ליטול הלוואות בשוק האפור, אחרים לא בטוחים שיוכלו לפתוח את הבאסטות כאשר יוסרו ההגבלות. כפי שזה נראה הערב, על פי הצהרות פרויקטור הקורונה פרופ' גמזו, לא רק שהמסחר לא יחודש, אלא ייתכן כי הקלות יובטלו והגבלות יוטלו על כלל התושבים.

המסחר היה אמור להתחדש ביום ראשון, רק בחנויות הרחוב. המסחר בשווקים היה צפוי להתחדש רק בסוף דצמבר. משיחה עם סוחרים עולה תמונה קשה. ''הכסף נגמר ואנשים נאלצו לקחת הלוואות. יש אנשים שלקחו הלוואות בשוק האפור, מחוסר ברירה'', אומר לנו סוחר, שביקש, מטבע הדברים לא להיסחף. מדובר בלהוואות בריביות רצחניות, של 20 -25 אחוזים ואף יותר. ''אם לא יהיה שינוי, אנשים יקרסו''.

''בסופו של דבר, כשאתה נקלע לצרות - כולם נעלמים'', סיפר הסוחר. ''מה אני כבר מביא הביתה? אנשים חושבים שסוחרים בשוק שוחים בכסף. אנחנו עובדים קשה ואחרי ההוצאות, לא נשאר הרבה בכיס. הקורונה חיסלה אותנו. מאיפה נביא כסף? הבנקים לא מוכנים לשמוע. אנשים שקעו בחובות - ואין עם מי לדבר''. 

נציגי השוק העירוני בב''ש החרימו את הפגישה שנערכה בוועדת הכלכלה של הכנסת, בה השתתפו נציגי שווקים מכל הארץ. בישיבה שנערכה בחלקה באמצעות תוכנת זום, קבלו נציגי השווקים על כך שרשתות שיווק מורשות לפעול ושווקים - לא. 

בינתיים, במסגרת קורס פלייסמיקנג - עיצוב עירוני מחודש שנערך בבאר שבע ביוזמת ארגון "ארץעיר", מיזם "עתיקה להכיר" ובתמיכת פדרציית מונטריאול, הודיעו משתתפי הקורס כי בחרו בשוק העירוני בבאר שבע כאתר לפלייסמיקנג, בו יבצעו תהליך קהילתי שיתופי לשיפור חווית הביקור בשוק. במסגרת ההחלטה ערכו משתתפי הקורס סקרים אינטרנטיים בקרב הציבור הבאר שבעי, אספו מהתושבים תמונות עבר מהשוק והקליטו סיפורים של ותיקי השוק המספרים על ראשית ימי השוק.

השבוע, קבוצת אמנים ויזמי תרבות פעילים בבאר שבע הגיעו לשוק העירוני לפעילות פלייסמייקינג, עיצוב עירוני מחודש. פלייסמייקינג היא גישה בתחום העיצוב העירוני, המציעה תהליך קהילתי-שיתופי שנועד לייצר או להפיח חיים באזורים עירוניים שונים. הקבוצה שהגיעה אל השוק בשישי האחרון משתתפת בקורס ייעודי לפלייסמקינג במטרה לייצר סביבה עירונית קהילתית באזורים שונים בבאר שבע. פרויקט הסיום הנבחר לקורס ייערך בשוק העירוני בבאר שבע במטרה להפוך את הביקור בו לחווייתי ואטרקטיבי. בתוך כך החלה הקבוצה בשלבי התכנון המעשיים תוך מחשבה על הפריטים שיכולים להוסיף ולשנות את החוויה בשוק.

ומה חושב על המצב יו''ר וועד סוחרי השוק העירוני, אבינועם מימון: ''ראשית אין קשר בין הדברים. רעיון הפרוייקט התגבש הרבה לפני הקורונה באמצעות קהילת מונטריאול וחבל לעצור אותו בגלל המשבר הקשה שהשוק והמשק בכללי עובר . אנחנו מברכים כל יוזמה שתעזור לשפר את השהייה במתחם השוק . בלי קשר אני מנהל מאבק ושיחות עם כל הגורמים בממשלה כנגד האפלייה והאי צדק של ההחלטות המוזרות שרשתות והסופרים הסגורים פתוחים והשווקים הפתוחים סגורים''.

כתבות נוספות למקרה שפספסת...