שוטרים סמויים, פשיטות ומעצרים: כך נלחמת משטרת ב''ש בסוחרי הפנטות

מדבקות הפנטניל, שבשימוש רפואי מקלות על הכאבים הנוראיים של חולים קשים, הפכו אצל המכורים לסם ממכר וקטלני. במשטרת ב''ש שמו לב לעלייה בסחר ובשימוש, וערכו גל מעצרים
send whatsapp messsage send FB messsage
מדבקת פנטניל בשכונה ד' (צילום סלולרי)

כפי שנחשף בלעדית בברנז'ה NEWS, מדבקות הפנטניל, שבשימוש רפואי משמות להקלה על כאבים של חולים קשים, על ידי שיחרור איטי של חומר משכך, הפכו לשעשוע החדש של הנרקומנים בב''ש. הנרקומנים רוכשים את המדבקות במחיר מופקע מסוחרים. מדבקה אחת, במרשם רפואי, עולה כ-20 שקלים. הנרקומנים משלמים מאות שקלים. השימוש במדבקה כסם נעשה על ידי חימום החומר על נייר כסף והרחת האדים. בשימוש האסור הזה, הסם הופך לממכר וקטלני, מאחר שאין למכור דרך לדעת כמה חומר הוא שואף.

דיירים ברחוב צדדי בשכונה ד' סבלו, בחודשים האחרונים, ממכת נרקומנים שהפכו את חדרי המדרגות בבניין לחדרי שימוש. מאחר ולא מדובר בסם מוברח או סם מעבדה, אלא בתרופת מרשם, לא קל להתחקות אחרי הסוחרים: גם אדם פרטי, המקבל את תרופת המרשם, יכול למכור אותה במחיר טוב. לא אחת, למרבה הצער, חולים קשים הנתונים במצוקה כלכלית מעדיפים לסבול ולמכור את מנת התרופה תמורת מאות שקלים. במקרים אחרים, ארעו מקרים בבאר שבע בהם מכורים ניסו לחטוף את התרופה מידי רוקחים.

השימוש ב''פנטות'' בקרב מכורים בבאר שבע לא נעלם מעיני המשטרה. סחר בסמים עלול להרוס את המרקם החברתי בשכונת מגורים, שגם ככה תושביה נלחמים על קיומם. על מנת לעלות על הסוחרים ולהביא למעצרם, המשטרה צריכה להפעיל סוכנים סמויים. הפעלת סוכן משטרתי נעשית אחרי אישור של הפרקליטות ורק במקרים מיוחדים. הסחר במדבקות פנטניל בבאר שבע היה מקרה קשה והפעילות החקירתית הוטלה על היחידה למלחמה בפשיעה במשטרת באר שבע. 

בשבוע וחצי האחרונים נערכו לא פחות מ-5 פשיטות על בתי סוחרים, בעקבות הפעלת סוכנים סמויים. אחד החשודים בסחר נעצר במרכז גילת, אחרי שפעמיים מכר לסוכן סמוי מדבקות פנטה. בפעם השניה הוא ברח עם הכסף ואותר ב-26 בחודש. מעצרו הוארך עד ה-31 בינואר. ברחבת ברנפלד בשכונה ד' מזרח נערך חיפוש ונמצאו תרופות מרשם ומדבקות. שוטרים סמויים רכשו קוקאין בשתי הזדמנויות בשכונה ד' מזרח ובמקרה אחר, ברחבת בן נון, נמצאו מדבקות. 

''זה לא שלא יוצאים שוטרים לשטח: יש פעילות פיצוח, במשטרה מודעים כמה סחר בסמים הורס את המרקם החברתי של שכונה ובגלל זה, נותנים דגש להבטחת שלומם של האזרחים'', אומר גורם במשטרה. 

משחק של חתול ועכבר: הסוחרים מחפשים סמים חדשים, המכורים נופלים קורבן

המכורים לסמים הם בסופו של דבר קורבנות הסיפור: גם המשטרה מבינים שאם ישימו אותם מאחורי סורג ובריח זה לא ירפא את ההתמכרות שלהם. במכורים צריך לטפל במסגרות של רווחה ורפואה. נפגעי סמים, לא אחת, הם מי שחוו טראומות חיים ובחרו בדרך בריחה. פעמים אחרות, הם צעירים שנפלו לסמים, קורבן לסוחרים. זה יכול להתחיל מסמים קלים או סמי מעבדה שיעשו דרכם למקום בילוי. 

יהיו מקרים בהם ההתמכרות תסתיים בנכות או במוות: ''היה לנו בחור בבלוק שהיה משתמש'', מספר גיל (שם בדוי), מתגורר ברחוב מרכזי בשכונה י''א. ''כולם ידעו שהוא נרקומן. הוא היה מנסה הכל: שתיה חריפה, טריפים, קראק. ההורים שלו היו מסכנים ובשכונה סבלנו ממנו כי היה דופק בדלת ומבקש כסף. היה עושה בושות להורים. יום אחד אימא שלו דופקת לי בדלת ומספרת כי נכנסה לחדר וראתה שהבן שוכב במיטה ולא עונה. היא ידעה שהייתי חובש בצבא וביקשה אם אני יכול לבדוק. הבן אדם היה קר מוות. אמרתי לאימא שהוא ''לא מרגיש טוב'' ואמרתי לה שתזמין אמבולנס. שמעתי את הצרחות שלה כשאמרו לה שהבן מת, בחור צעיר, בשנות ה-20. הסניף משהו וזה הרג אותו. סמים הורסים לך את השכונה, גם אם זאת שכונה טובה. היום, שהילדים שלי קצת גדולים, ראני לא מתבייש לתחקר אותם. צריך לפקוח עיניים''.

קרא עוד באותו נושא:

בלעדי: צרכני הסם הקטלני ''פנטה'' מטילים אימה על דיירים בשכונה ד'
​​​​​​​