לילה גורלי בנגב: לאן הולכת המערכה?

חצי מדינת ישראל בממ''דים, מיליון תלמידים בבתים, מקומות עבודה מושבתים ומצד שני, הלם ותדהמה בג'יאהד האיסלמי, שספג מכה קשה
send whatsapp messsage send FB messsage
זירת נפילה, הבוקר (צילום: דוברות המשטרה)

שר הביטחון, נפתלי בנט, החליט להכריז הערב, שלישי, על מצב מיוחד בעורף ביישובים הנמצאים בטווח של עד 80 ק"מ מרצועת עזה: באר שבע, יישובי הלוויין, אך גם תל אביב, ירושלים ודרום השרון. ההוראה תקפה ל-48 שעות, אך יכולה להתבטל לפני כן על ידי הממשלה או שר הביטחון.

בהוראת פיקוד העורף, מאות אלפי תלמידים נשארו היום בבית. מקומות עבודה שאינם חיוניים לא נפתחו. אוניברסיטת בן גוריון והמכללות נשארו סגורות. עובדים רבים, הורים לילדים, נאלצו להישאר בבית. מתחמי קניות והעיר העתיקה של באר שבע היו ריקים יחסית ומעטים הגיעו לעבודה או קניות.

היום בוצע גיוס למילואים של בעלי תפקידים - ולא כפי שפורסם ברשתות חברתיות - של כוחות רבים. הגיוס נקודתי, של תפקידים נחוצים. במהלך היום הופץ מידע שקרי ברשתות חברתיות, על ידי גורמים עלומים, שככל הנראה, מטרתו הייתה לעורר בהלה. 

וידאו: אירועי היום בדרום (צילום: משטרת ישראל)


התחבורה הציבורית גם היא עובדת תחת מגבלות החירום של פיקוד העורף: בדרום הוגבל מספר הנוסעים באוטובוס  ל-20 בלבד. ברשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה נערכים לתגבור הקווים במידת הצורך. בדרום, קווים העוברים בצומת יד מרדכי, יסעו דרך צומת גבעתי, בעקבות סגירת הכביש. קווי האוטובוסים למוסדות החינוך בוטלו. קווים לתחנות  נתיבות, אופקים ושדרות בוטלו. אפשר להתעדכן בכל השינויים במוקד הטלפוני של התחבורה הציבורית 8787*. 

זירת הנפילה בנתיבות (צילום: דוברות המשטרה)

קווי הרכבת ישראל פועלים  למעט קו הנגב המערבי שתנועתו הופסקה בין תחנות אשקלון ובאר שבע, על פי הנחיית גורם ביטחוני. התחנות שנסגרו הן תחנות שדרות, נתיבות ואופקים. נוסעים מבאר שבע ואליה ייסעו בקו המזרחי העובר דרך תחנות לוד, קריית גת ולהבים. רכבות בקו הנגב המערבי (רעננה-באר שבע), מתחילות ומסיימות את נסיעתן מצפון בתחנת אשקלון. ייתכנו עיכובים בזמני הנסיעה הרכבת, בשל אזעקות המחייבות עצירה של הרכבת במהלכן.

לאן הולכת המערכה?

משעות הצהריים לפחות, ניתן לראות את הירי מתוחם לעוטף עזה ויישובי החוף הסמוכים. לא ישראל ולא חמאס מעוניינים בהסלמה. בחדרי חדרים שמחים בחמאס על חיסולו של אל-עטא, שהיה ''עושה הצרות'' ברצועה והאיש שעמד פעם אחרי פעם מאחורי הפרת ההבנות הפסקת האש. לאירן יש דריסת רגל ברצועה - יותר בקרב הגי'אהד האיסלמי, במידה פחותה אצל חמאס.

לחמאס יכולות ירי, לרבות משגרים המוטמנים בקרקע. לג'יהאד יש פחות יכולות, אך בידיו חימוש איכותי וקטלני יותר, שמקורו באירן. חמאס נמצא בנקודה עדינה: אם יצטרף לירי, דבר שככל הנראה הוא נמנע למעשות הבוקר, גם אנשים יכולים להפוך ליעדי סיכול. אם לא יצטרף, הוא עלול להצטייר כמשתף פעולה. 

(צילום: דוברות המשטרה)

ישראל אותתה במגוון אמצעים על כוונתה לפעול. זה תהחיל מסוג של שיימינג כנגד אל-עטא. השבוע נערך גם תרגיל פינוי יישוב בעוטף עזה, אך אל-עטא, איש יהיר, לא הבין את הרמז. חיסולו נעשה באמצעים מדוייקים, עד לרמת החדר בו שהה והמיטה עליה ישן. חיסולו הכה את הג'יהאד האיסלמי בעזה בתדהמה. 

על המבצע הוחלט כבר לפני חודש, הרבה לפני שהייתה כוונה למנות את לנפתלי בנט לשר ביטחון. היום מסרו הצהרות ראש הממשלה, הרמטכ''ל וראש השב''כ. בנט נשאר בבור בקרייה. ללא ספק, הוא כבר הבין את האיזונים והבלמים שיש לתגובה הישראלית בעזה.

סיכולו של אל-עטא החזיר את ההרתעה, אך נכון לשעה 18:00 - המצב נזיל. בישראל ובעזה יודעים, שאירוע עם נפגעים עלול לשנות את המערכה, בין אם פגיעה בבלתי מעורבים רבים בעזה או אירוע קשה, חלילה, בישראל. גם בעזה וגם בישראל עושים הערכות מצב. החמ''ל המשותף של הפלגים בעזה מבטיח נקמה, אך נכון לשעות אלה, הירי הרקטי בתדירות נמוכה יותר ולטווחים קצרים יותר. 

זה אינו אומר כי מדובר בסוף הסבב: יש להמשיך ולנהוג על פי הוראות פיקוד העורף, להיכנס למרחבים המוגנים הדירתיים, הקומתיים או למקום שנקבע מראש והוא המוגן ביותר בבית - דוגצת חדר המדרגות. חובה לשהות במקום עד כ-10 דקות אחרי האזעקה, בשל החשש ממטחי ירי ונפילת חלקי רקטות או מיירטים. 

(צילום: דוברות המשטרה)​​​​​​​


המתווכים המצרים נמצאים גם הפעם בתמונה. עזה היא החצר האחורית של מצרים לא פחות מזו של ישראל. הדרדרות המצב למלחמה כוללת, עלול לסבך גם את מצרים ולערער את יציבותה. המסרים מועברים על ידי המצרים הן לחמאס והן לג'יהאד, בצורה ברורה וחדה. 

סגירת חשבון?

אל-עטא הוא האיש שנתן את ההוראה לירות על אשקלון ואשדוד, כשראש הממשלה נשא נאום בחירות- והורד מהבמה. כבר אז, דבירו בחדרי חדרים בממשלה על הצורך לסכל את אל-עטא. אלא שרק הבוקר ''הסתדרו הכוכבים'' לירות טיל מדוייק, שתפס אותו במיטה. 

הערב נזיל. הגיהאד האיסלמי אוהב מאוד לירות בשעות מסויימות - 20:00 ו-21:00. הוא ירצה סוג של ''תמונת ניצחון''. ועוד דבר: הפעם חמאס, לכאורה, מחוץ למשרד. סיכולו של הבכיר יצאר חיץ בין שני הארגונים. חמאס יודע שאם יגרר לעימות, גם הוא ישלם מחיר כבד. 

(צילום: דוברות המשטרה)​​​​​​​

הערב צריך לדבר גם על פוליטיקה: הלחימה הבוקר עשויה להיות הזרז, הסולם שיאפשר לליכוד, לכחול-לבן ולישראל ביתנו להקים ממשלת חירום. גם אם החיסול מבטיח רגיעה, מדובר בכזו שתימשך עד לסבב הבא ועד שיימצא יורש לאל-עטא. הריבון בעזה הוא חמאס. הוא יכול לרסן את הג'יהאד, אך מצד שני הוא חייב לשחרר לו חבל. גם צה''ל יורה ירי מדוד, משתדל לא לפגוע בבלתי מערובים. 

בשעות האחרונות, ג'יהאד מבטיח נקמה ''בימים הקרובים'', ולא מוכן לשמוע על תיווך. חמאס מצידו, באמצעות דובריו, אומר כי ''אינו מתנגד'' ליתווך מצרי. 

הלילה יכול להיות אחת מהשתים: או הפסקת בשעות הקרובות, בתיווך מצרי, כשחמאס מבהיר שזו הדרך לרסן את ה''סרטן הציוני'', או ''הכיבוש'', או לחלופין  - החרפת הירי, וכניסה למערכה נרחבת. בשיא הזהירות, ניתן לשער כי חמאס לא רוצה ולא מעוניין למצוא עצמו במלחמה. 
​​​​​​​