על רקע האפשרות לסבב לחימה בנגב: דוח חמור על מוכנות פיקוד העורף

דוח מבקר המדינה על המוכנות המבצעית של פיקוד העורף חושף ממצאים מדאיגים בכל הקשור לפגיעת טילים בלב ערים, בחילוץ ממגדלי מגורים ומאזורי הרס מורכבים
send whatsapp messsage send FB messsage
זירת נפילת גראד בבאר שבע (צילום סלולרי / מקור: וואצאפ)

דוח חמור על המוכנות המבצעית של פיקוד העורף - החושף ליקויים בכל הקשור לתרחיש של פגיעת טילים ורקטות בלב ערים בישראל. הדוח החמור מתפרסם כשעל הדרום מאיים סבב לחימה נוסף ולמעשה, למרות הספקת האש כביכול, חמאס ממשיך לירות על יישובי הנגב.

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, מותח ביקורת חריפה על המוכנות המבצעית של פיקוד העורף, בכל הקשור לתרחיש של פגיעת טילים ורקטות בלב הערים בישראל, כפי שקורה בערי הנגב. הדוח הותר לפרסום הערב. המבקר מזהיר מפני ליקויים במוכנות המבצעית לתרחיש של פגיעה בגורדי שחקים ובבניינים רבי-קומות. בדוח נכתב כי הלימוד של טכניקות לחילוץ לכודים ונפגעים מתוך בניינים כאלה במצב חירום, לא הושלם ולא הוטמע על ידי הגורמים המוסמכים לכך, מידע מעורר דאגה לתושבי עיר המבקשת להרבות בבנייה לגובה.

בדוח המבקר נכתב כי רמת הכשירות המבצעית של גדודי החילוץ וההצלה במילואים נמוכה עד בינונית, עד כדי כך שקיים חשש ליכולת המבצעית שלהם לחלץ ולהציל לכודים מאזורי הרס ובעיקר מאזורי הרס מורכבים, שבהם נפגעו רבי-קומות ומגדלים גבוהים.

הדוח מתייחס לתנופת הבנייה האזרחית המודרנית ברחבי הארץ, שהינה בנייה רוויית ברזל ובטון, כוללת מעטפת זכוכית, תשתיות תת קרקעיות דוגמת חניונים ומנהור לרכבות, אשר מציבה אתגרים חדשים בתחומי החילוץ וההצלה במצבי חירום.

בדוח נחשף כי אף שהמענה לחילוץ ממבנים גבוהים עומד על סדר היום של פיקוד העורף זה שנים רבות, ''הוא לא נמצא בהלימה מספקת אל מול האתגרים שבפניהם ניצבת מדינת ישראל''.

המבקר מציין  כי לפיקוד העורף אין יכולת מספקת לחילוץ יעיל ומהיר של לכודים בקומות הגבוהות של בניינים בכמה אתרים בו זמנית. בזמן מלחמה, קיימת האפשרות שהיחידה הארצית לחילוץ והצלה והגדודים הסדירים של הפיקוד יידרשו לחלק בעת חירום את זמנם בין מספר אתרי הרס מורכבים. בדוח נכתב כי גדודי המילואים של הפיקוד אינם כשירים למשימות אלה, שכן לא תרגלו תכנים רלוונטיים של חילוץ מגובה.


הדוח מתייחס לתנופת הבנייה האזרחית המודרנית ברחבי הארץ, שהינה בנייה רוויית ברזל ובטון, כוללת מעטפת זכוכית, תשתיות תת קרקעיות דוגמת חניונים ומנהור לרכבות, אשר מציבה אתגרים חדשים בתחומי החילוץ וההצלה במצבי חירום. בדוח נחשף כי אף שהמענה לחילוץ ממבנים גבוהים עומד על סדר היום של פיקוד העורף זה שנים רבות, ''הוא לא נמצא בהלימה מספקת אל מול האתגרים שבפניהם ניצבת מדינת ישראל''



מהדוח עולה כי מאז שנת  2009 ועד למועד גמר הביקורת באפריל 2018, פיקוד העורף לא עדכן את השיטה שלפיה הוא פועל לחילוץ של לכודים מהריסות. השיטה לא מתייחסת למתאר החילוץ ממבנים שמאופיינים בבנייה מודרנית ומגורדי שחקים. לדברי המבקר, מדובר ב"ליקוי מהותי".

בדוח נכתב כי אתרי האימונים של גדודי החילוץ הפכו עבורם למוכרים ושיגרתיים ואינם מהווים עבורם אתגר מקצועי. לפיקוד העורף אין מענה מלא להעמדת ציוד מכני הנדסי שישמש את גדודי החילוץ שלו בחירום בעת טיפול באתרי הרס מורכבים. 

המבקר מתריע בדוח כי לפיקוד העורף עומדים רק 8% ממספר האמבולנסים הדרושים לו בהתאם לפקודות: "עקב המחסור באמבולנסים בפיקוד העורף והמחסור במד"א בצוותים רפואיים שיפעילו אמבולנסים בעת חירום, לא ניתן יהיה להבטיח פינוי מהיר ויעיל של נפגעים מאתרי ההרס".

תרחיש ירי של אלפי טילים, בו זמנית, העלולה להוות תרחיש סביר בעימות עתידי. מדינות וארגוני טרור עלולים לירות משך תקופה ארוכה אלפי טילים אל מרכזי הערים, תוך פגיעות בנפש, בבניינים ובתשתיות אסטרטגיות.

ממצא מדאיג מאוד בדוח הוא כי משנת 1992 לא בוצע ניתוח של היקף גדודי החילוץ וההצלה של פיקוד העורף בהתאם לתרחיש החדש הזה ובשל כך לא ניתן לקבוע אם ההיקף הנוכחי של גדודים מתאים לצרכים.

המבקר ממליץ לצה"ל לנתח את הצרכים הדרושים לחילוץ ולהצלה ולבחון את התאמת כוחות פיקוד העורף לתרחיש הרלוונטי עוד במסגרת ההכנות לקראת התוכנית הרב שנתית הבאה של הצבא. כמו כן, הוא ממליץ לפיקוד העורף ולשירותי הכבאות לפעול במשותף ובהקדם למיפוי המבנים הגבוהים ברחבי הארץ, ולהעמיד לכוחותיהם את היכולת לבצע פעולות חילוץ ממבנים אלה בהתאם לצורך. 

תגובת דובר צה"ל לדו"ח מוכנות כוחות החילוץ של פיקוד העורף לחירום:  ''צה"ל מברך על הביקורת ויפעל למימוש מסקנותיה באופן מהיר. טיוטת הדו"ח התקבלה בצה"ל לפני מספר חודשים ומרבית הפערים שהעלו בה טופלו באופן מידי. 
 
''אשר לממצאים בנושא מוכנות כוחות החילוץ של פיקוד העורף לחירום, נדגיש כי האתגרים העומדים בפני צה"ל ופיקוד העורף בשעת חירום הם רבים ומגוונים. פיקוד העורף נערך לחירום באופן מיטבי וזאת בהתאם למשאבים ולסדר העדיפויות כפי שנקבעים ע"י צה"ל ובשיתוף משרד הביטחון''. 
 
''נוסיף כי מרבית הממצאים הועלו וטופלו על ידי פיקוד העורף עוד בטרם החלה הביקורת את עבודתה. בשל כך חלק מהנושאים היו במועד הביקורת בתהליכי עדכון או בנייה. בין היתר הוגדל מספר ימי האימונים של חיילי המילואים, צומצמו פערי סדר כוחות והותאמו תכניות הפיקוד לחירום''. 
 
''אשר לתרחיש הייחוס-סוגיית התרחיש נדונה בין הפיקוד לגורמים העוסקים בנושא מזה זמן רב. התרחיש נמצא בתהליך עדכון בו באות לידי ביטוי הערות פיקוד העורף כפי ששוקפו בממצאי הביקורת''.
 
''אשר למשימה הכפולה לגדודי החילוץ הסדירים-ממצאי הביקורת נכונים אך אינם מצביעים על בעיה מהותית. מרבית יחידות צה"ל מחזיקות מספר תכניות, והחלטה מה מהן תבוצע בפועל תלוית זמן והקשר, זהו לב התהליך במעבר בין התוכניות לפקודה. נציין, מכל מקום כי, הוחלט לאגוד ארבעה גדודי חי"ר קל תחת מפקדת חטיבה משימתית ולהכשירם למשימות פינוי אוכלוסיה בשעת הצורך.  זאת בנוסף להבנות ותיאום נוסף מול הגורמים הרלוונטיים''.
 
''בניגוד לממצאי הביקורת, אין פער בסדר כוחות בפיקוד העורף. הנושא נבחן מספר פעמים לרבות בחודשים האחרונים. בנוסף, ההערות באשר לעדכון תורת החילוץ- טופלו''.
 
''בימים אלו, מצוי פיקוד העורף בתהליכי ההתאמה ועדכון של ככל התוכניות האופרטיביות. הפיקוד פועל, בין היתר, להרחבת מתכונת האימונים של יחידות המילואים, זאת בכפוף להקצאת המשאבים מתאימים''.
 
''במסגרת תוכנית העבודה בצה"ל מתועדפים המשאבים בין כלל צרכי הצבא''.
 
''מטבע הדברים, קיימים פערי משאבים ידועים ועל כן נדרשת עבודת תעדוף של משימות פיקוד העורף ופריסתן באופן מיטבי תוך התאמה לתוכנית העבודה ולאיום הנשקף. לפיקוד העורף תוכניות להתעצמות נרחבת שתמומש על פי ובהתאם להקצאת משאבים''.  
 
''להרחבת התמונה נסביר כי האמצעים המוקצים לפיקוד העורף ולשאר הגופים בצה״ל, מסווגים לשלושה מצבים: שגרה, חירום ומלחמה''.
 
''כך, במצב מלחמה, צה״ל מסתמך על אמצעים מהמשק האזרחי, נוסף על האמצעים הקיימים בשורות הצבא''.
 
''לאחרונה הוסדר מול מד״א כי אחריות הפינוי מאתרי הרס בעת מלחמה תבוצע על ידי מד״א ולא תסתמך על ריתוק אמבולנסים אזרחיים''.
 
''יש לציין כי צה״ל קולט בימים אלו 160 אמבולנסים חדשים באופן הדרגתי עד סוף שנת 2020. כמו כן, צה״ל רכש אמבולנסים נוספים ממד״א אשר יחולקו לאחר השבחתם''. 
 
''אשר להספקת ציוד מכני הנדסי לפיקוד העורף, בנושא זה מתבצעת עבודת מטה בשיתוף מספר גופים בצה"ל. כמו כן, נמצאה התאמה מלאה בין תוכנית הניוד של פיקוד העורף לבין זו של המטה הכללי. המענה בכלי הרכב הקלים עומד על כ-70% במצב חירום ועל 100% בזמן מלחמה''.
 
''פיקוד העורף ימשיך בעשייה מתמדת על מנת לעמוד במשימתו – הגנה על עורף מדינת ישראל – בכל עת שיידרש לכך''.