''בריאותם וחייהם של 55.000 תושבים חשובים מרווחיהם של בעלי הון''

בג''ץ הורה למדינה להסביר מדוע לא שקלה כראוי את ההשלכות הבריאותיות של כריית פוספטים בסמוך לעיר מגורים. ראש עירית ערד קורא לבטל כליל את התוכנית
send whatsapp messsage send FB messsage
איור הממחיש את קרבת המכרה לערד וליישובים הבדואים (מתוך מצגת מטה המאבק)

שופטי בג"ץ, עוזי פוגלמן, מני מזוז ואלכס שטיין הוציאו אתמול, רביעי בלילה, צו על תנאי המורה למדינה להסביר מדוע לא לקחה בחשבון את השיקולים הבריאותיים בנושא תכנית כריית הפוספטים בערד.

בהחלטה ציינו השופטים כי "מצווה בית המשפט כי ייצא מלפניו צו על תנאי המכוון אל המשיבים בעתירות דנן והמורה להם להתייצב וליתן טעם מדוע לא תוחזר תוכנית מתאר ארצית לכרייה וחציבה – תמ"א 14 /ב לדיון במועצה הארצית לתכנון ולבניה".

השופטים הסבירו כי "זאת מן הטעם שלא נקבעה בתוכנית מתודולוגיה לבחינת השפעות בריאותיות שייגזרו ממנה, ואף לא הונח לפני המועצה – עובר לאישור התכנית – מסמך הסוקר את ההשפעה הבריאותית הפוטנציאלית של התוכנית".

משמעות החלטת בית המשפט היא שהנטל עובר כעת למדינה לשכנע מדוע לא שקלה כראוי את עמדת משרד הבריאות ולא קבעה אמות מידה בריאותיות לתוכנית. אם לא תצליח המדינה לשכנע את בית המשפט שלא היה נכון לעשות זאת, תבוטל התוכנית ותוחזר לדיון במועצה הארצית. השופטים ציינו כי על המדינה וחברת רותם אמפרט להגיש כתבי תשובה תוך 90 ימים.

אל הדיון בעתירה של עיריית ערד המבקשת לבטל את הקמת המכרה בשדה בריר, הגיעו  מאות מתושבי ערד ואל פורעה. יחד איתם הגיע גם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, שמשרדו קבע כי כריית פוספטים בקרבת העיר תגרום לעלייה בתחלואה ובתמותה של תושבי העיר והאזור.

בעתירה טענה העירייה, המיוצגת על ידי עו"ד אפי מיכאלי, ובאמצעות עו"ד ד"ר ערן צין מהקליניקה לצדק סביבתי באוניברסיטת ת"א כי המועצה הארצית החליטה להטיל צל כבד ומסוכן על למעלה מחמישים אלף תושבים", הגרים בערד, במועצה המקומית כסייפה ובכפרים הבדואים הסמוכים, לאחר שבהחלטתה מדצמבר 2015 נעתרה ליוזמת רותם אמפרט לכרות פוספטים בשדה-בריר, למרות התנגדות משרד הבריאות.

ניסן בן חמו, ראש עירית ערד, מסר: ''אני מברך על החלטת בית המשפט העליון. אני קורא לשר האוצר, משה כחלון, ולמועצה הארצית לתכנון ולבניה לנצל את ההזדמנות ולהודיע על ביטול התוכנית לכריית פוספטים בשדה בריר. בריאותם וחייהם של 55,000 תושבי האזור חשובים יותר מרווחים של בעלי הון''.