חצי מיליון שקלים קנס לחברה שגרמה לאסון נחל צין

בשנת 2011 אירעה דליפה חמורה, במסגרת עבודות שיפוץ צינור המשמש להעברת דלק סילוני ונגר נזק לנחל צין. ארבעה עובדי חברת רולידר הורשעו במסגרת עסקת טיעון
send whatsapp messsage send FB messsage
הזיהום בנחל צין (צילום: רשות הטבע והגנים)

בית משפט השלום בבאר שבע גזר היום את עונשה של חברת רולידר בע"מ לתשלום קנס של 500,000 שקלים וגזר קנסות נוספים ועונשי שירות לתועלת הציבור על שלושה עובדים בחברה, כל אחד לפי חלקו. הארבעה הורשעו  על פי הודאתם במסגרת הסדר טיעון בין הצדדים בגין חלקם בנזק שנגרם לנחל צין וסביבותיו, במסגרת עבודות שהתבצעו בשנת 2011 לשיפוץ הצינור המשמש להובלת דלק סילוני ומחבר בין אילת ובין אשקלון.

כזכור, המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה בפרקליטות המדינה, הגישה כתב אישום נגד חברת קו צינור אילת אשקלון בע"מ (חברת קצא"א) וכנגד חברות רולידר בע"מ וחברת מובילי הר נגב בע"מ ונגד מנהלים ועובדים בחברות אלה בגין אחריותם לשני אירועי דליפת דלק בנחל צין במסגרת עבודות שהתבצעו במקום לשיפוץ הצינור של קצא"א בחודשים יוני וספטמבר 2011.

כתב האישום ייחס לנאשמים עבירות של זיהום מים בנסיבות מחמירות, השלכת פסולת הכוללת חומר מסוכן, גרימת מפגע ריח ופגיעה בגן לאומי, ועבירות נושאי משרה הקשורות לעבירות אלה, כל אחד לפי חלקו.

דליפת הדלק הסילוני  (צילום: רשות הטבע והגנים)

במקביל לשמיעת הראיות בתיק נוהל הליך גישור ממושך בין הצדדים אשר בסופו גובש הסדר עם חברת רולידר בע"מ, שני מנהלים בחרה: משה ורמוס וח'אלד שלאבנה ועובד חברה נוסף – פריג' אל עמראני. שאר הנאשמים המשיכו בניהול ההליך.

במסגרת ההסדר הודו הנאשמים הנ"ל בעובדות כתב האישום המתוקן שהוגש נגדם, וכן הגיעו הצדדים להסכמות מסוימות לגבי חלק מהעונשים אשר יושתו על הנאשמים.

במסגרת טיעוניה לעונש עמדה עו"ד עדי דמתי שגיא, התובעת מטעם המדינה, על הערך החברתי העומד בבסיס ההגנה על איכות הסביבה ועל החשיבות בשמירה על מקורות המים והאוויר לקיום האנושי. במקרה זה מעבר לזיהום הקרקע היתה פגיעה בסביבה כולה לרבות בצמחיה ובבעלי החיים במקום. עוד הודגש כי עבירות אלה הינן עבירות כלכליות בבסיסן, המבוצעות דרך כלל ע"י אנשים נורמטיביים, וציינה בשל כך את הצורך בהחמרת הענישה בגינן לשם הרתעה.

התובעת עמדה על כך שמדובר בשני אירועים בסמיכות זמנים ובסמיכות גיאוגרפית קרובה שניתן היה למנוע את התרחשותם והצירוף של שני האירועים מעיד כי מדובר בניהול לא נכון ובפיקוח שאינו מספק מצד הנאשמים, שאף לא השכילו להפיק את הלקחים בין שני האירועים.

כאמור, היום, שלישי, גזר בית משפט השלום בבאר שבע (כב' השופטת שרה חביב) את דינם של הארבעה.

בכל הנוגע להרשעת חברת רולידר והמהנדס הראשי, משה ורמוס, קיבל ביהמ"ש את עמדת המדינה והרשיע אותם בעבירות המיוחסות להם תוך שהוא מדגיש שבמקרה דנן, בחינת חומרת העבירה בנסיבותיה מובילה למסקנה כי יש להרשיע את הנאשמים בגינן. ביהמ"ש קבע כי: "לאור הנזק החמור שנגרם במקרה דנן לאיכות הסביבה, העובדה שמדובר בשני אירועים סמוכים יחסית [בסמיכות גיאוגרפית ובסמיכות זמנים] ולאור העובדה כי מדובר בהתנהלות היורדת לשורש עיסוקם של הנאשמים, סבורתני כי יש להרשיעם בדין. במקרה דנן הפגיעה הצפויה המסתברת שתיגרם לנאשמים כתוצאה מהרשעתם בדין אינה בלתי מידתית ביחס לאינטרס הציבורי שבהרשעתם".


ביהמ"ש קיבל את עמדת המדינה גם לעניין העונש וגזר על חברת רולידר קנס של 500,000 ₪ אשר נקבע כי ישולם לטובת הקרן לשמירת הניקיון. עוד נקבע כי מורשה חתימה מטעם החברה יחתום על התחייבות בסך 700,000 ש"ח להימנע מביצוע עבירות דומות למשך שנתיים.

ביהמ"ש גזר על משה ורמוס, המהנדס הראשי –  120 שעות שירות לתועלת הציבור, בהתאם להסכמות שהושגו בין הצדדים.

לעניין מנהל העבודה ועוזרו, ח'אלד שלאבנה ופריג' אל עמראני, כיבד ביהמ"ש את ההסכמה אשר הושגה בין הצדדים במסגרת ההסדר – הן לעניין ההרשעה והן לעניין העונשים. בהתאם לכך גזר ביהמ"ש ח'אלד שלאבנה 120 שעות שירות לתועלת הציבור וכן קנס בסך 20,000 ₪ ועל פריג' אל עמראני נגזר קנס בסך 15,000.


ביהמ"ש ציין בפסק דינו, בהתאם לטענת המדינה, כי הנזקים האמיתיים של האירועים המתוארים בכתב האישום יתגלו בהיקפם האמיתי אך בעתיד הרחוק.

עוד נקבע כי מדובר בפגיעה ממשית בערכים המוגנים ברף חומרה גבוה וכי יש לשקול לחובת הנאשמים את העובדה כי מדובר בשני אירועים עוקבים של פגיעה בצינור ואת הנזק המשמעותי שנגרם לסביבה.


התיק נחקר ע"י המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה והוגש ומנוהל ע"י עו"ד עדי דמתי שגיא מהמחלקה להנחיית תובעים בפרקליטות המדינה בסיוע ובליווי הגורמים המשפטיים והמקצועיים במשרד להגנת הסביבה.