דיירי כיכר קפלן: ''נטשו אותנו. לא יודעים מתי, אם בכלל, נחזור''

תחושה קשה בקרב הדיירים שפונו מהבניין בכיכר קפלן, אחרי שהוכרז מסוכן: דובר הדיירים מספר שהעבודות לא זזות והם לא יודעים מתי, אם בכלל, יחזרו להתגורר במקום
send whatsapp messsage send FB messsage
החיזוקים בבניין. הדיירים לא יודעים מתי יחזרו (צילום: דני בלר)

''אני מרגיש שפשוט - ננטשנו'', כך אומר סלי פטל, דובר הדיירים בבניין. ''העבודות לא מתקדמות ואיש לא מדבר איתנו. יש בתוכנו אנשים שמשלמים גם שכר דירה, כי נאלצנו להתפנות לדירה אחרת וגם משלמים משכנתא. יש בין הדיירים ניצולי שואה וגם זוגות צעירים שזאת הדירה הראשונה שהם קונים. מאז הפינוי, איש לא מדבר איתנו. 

בשבוע שעבר נערכה ישיבה סוערת בין הדיירים, באשר לעתיד שיקום הבניין. אחת החלופות שהוצעו היא לבדוק התכנות מהלך של פינוי בינוי. ''פינוי בינוי אפשרי, רק אם זה יהיה כדאי לקבלן המבצע" מסביר פטל לברנז'ה NEWS. ''על השטח של הבניינים ניתן למעשה לבנות בניין אחד, עבור הדיירים המפונים. על מנת שהעניין יהיה רווחי עבור קבלן, הוא חייב למעשה לבנות בניין נוסף או בניין גדול יותר. זה אינו ניתן בקרקע הקיימת, אלא ניתן לבצע מהלך של ''החלפת שטחים''. הקרקע של הבניין לעשה תשוב לבעלות המדינה ולנו תוקצה קרקע אחרת. הרי אין בעיה של מחסור בקרקעות בבאר שבע".

פטל חושש מהעתיד לבוא: ''אני חושש שנגזלנו וכי בסופו של תהליך, נישאר בלי בתים. אנחנו עוד עלולים להיות במצב, בו נחוייב בעלות הריסת המבנה ולא יהיה לנו איפה לגור. מצב בו איבדנו את הבתים שלנו. זאת הסיבה שהחלטנו לא לשתוק''.

הבניין בכיכר קפלן (צילום: דני בלר)


הסכנה לדיירי הבניין בככר קפלן דווח לראשונה בברנז'ה NEWS, ב-3 בנובמבר, 2016. 
מדובר בבניין שנבנה בשנות השישים המוקדמות ולא ברור, כיצד קיבל אישור איכלוס. בבניין נתגלו ליקויים מהותיים.  בבדיקת מהנדס אזרחי שנערכה עם הכרזת המבנה מסוכן נמצא בין היתר כי פיר המעלית, אשר על פי חוות דעת המומחה אמור לשמש כגרעין המבנה, אינו בנוי מבטון מזויין, אלא בנוי מבלוק ונתמך על תקרת המרתף. בבדיקת ברזלי הזיון והחישוקים בעמודים נמצאו מרווחים גדולים בין הברזלים ולעיתים גם חוסר בחישוקים. בתפר שבין חלקי המבנה נראות שקיעות יחסיות, בין שני חלקי המבנה ובמיוחד בקומות הגבוהות במבנה. בכל העמודים נערכו בדיקות לחיצה והתוצאות לא היו טובות, בחלק מהעמודים  החומר היה כל כך חלש, עד כי לא ניתן היה לבצע בדיקת לחיצה. 

כיכר קפלן 12. היום הבניין ריק ותחת אבטחה (צילום: דני בלר)​​​​​​​

בתחילה הליקויים התגלו בדירה אחת, אולם בידקה מעמיקה העלתה כי שני המבנים במצב קשה. בצעד חסר תקדים, הורתה עיריית באר שבע לפנות את דיירי הבניין. ככל שזכור, זו הפעם הראשונה שעיריית באר שבע נוקטת בצעד חסר תקדים כזה. הדיירים קיבלו מספר פעמים אורכה והיה ניסיון לייצב את המבנה כל עוד הדיירים גרים בו. בחודש פברואר השנה, הדיירים פונו סופית מבתיהם ושכרו דירות בשוק הפרטי. 

לדברי סלי פטל, מאז פונו מביתם ועד היום, שוב דבר לא זז: ''אין מועד חזרה לבניין ואין מועד לחיזוק שלו. אין לנו סיוע מאף אחד. אין עם מי לדבר".

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: ''כידוע מדובר בבניין פרטי שהוכרז על פי החוק מסוכן למגורים.על כן הוצא צו על פי החוק ע"י מהנדס העיר המורה על פינוי הדיירים ,זאת עד לסיום  הטיפול הנדרש שיבוצע ע"י בעלי הנכס קרי הדיירים. עלי להדגיש העירייה אינה משפצת ולא מטפלת באותם מפגעים שהתגלו.

בניגוד גמור לטענות, אגף הרווחה בעירייה דאג לפנות את דיירים המבוגרים והמוגבלים לדיור חלופי עד לסיום העבודות.  גם כיום דואג אגף הרווחה לדיירים המבקשים  סיוע ועזרה.

שאר הדיירים  התפנו ומצאו דיור חלופי. בנוסף אגף הנדסה מלווה באופן צמוד  את הדיירים בתוכנית  שנקבעה לשיפוץ ושיקום הבניין .מהנדס העיר מלווה  אישית ובמרץ רב יחד עם אנשי המקצוע באגף ,כדי לסייע לדיירים. יש לציין,על בניין הוצבה שמירה  וכל זאת על חשבון העירייה".

''כפי שציינתי מדובר בבניין בבעלות פרטית. עיריית באר שבע עשתה ועושה מעל ומעבר כדי לסייע לדיירים, ותמשיך ללוות אותם גם בעתיד".