''קשה למעצמות להשפיע על הבחירות, העם לא כ''כ מאמין לתקשורת''

הבוקר, בשבתרבות ב''ש: ראש סוכנות החלל הישראלית, פרופ' בן ישראל, סבור כי החשש מפני הצבת מערכות טילים רוסיות בסוריה מוגזם. ח''כ מיקי לוי, מצידו, הימר מי יהיה המפכ''ל הבא. צפו בוידאו
send whatsapp messsage send FB messsage
פרופ' בן ישראל, עם המראיין רועי כ''ץ (צילום: דוברות עיריית באר שבע)

פרופסור אלוף במיל' יצחק בן ישראל -יו"ר סוכנות החלל הישראלית ולשעבר ראש מפא"ת, התארח בשבתרבות בבאר שבע, ובין היתר, התייחס לסוגיית האיום האירני.

צפו בראיון המלא עם פרופ' בן ישראל:

(צילום: דוברות עיריית באר שבע)

''המדיניות הישראלית כלפי סוריה והסוגיה האירנית כיום, נכונה בעיניי. אזכיר לכולנו דברים ששכחנו: אסד עמד בפני התמוטטות.  מבחינת האינטרס הבטחוני הישראלי זה לא היה טוב, משום שהאלטרנטיבות לאסד יותר גרועות מאסד. מצד שני, לא יכולנו בהתחשב בזה שהוא שליט רצחני, שרצח כמעט מיליון איש מבני עמו. לא יכולנו לבוא ולעזור. לכן, גם אנחנו וגם אמריקאים עצמנו עין לפני שלוש שנים, כשרוסיה באה וביקשה לעזור לו. זה פחות או יותר מסתיים. שלטונו של אסד פחות או יותר מסתיים. אין לנו שום אינטרס בעולם שאחרי ששלטונו של אסד מתייצב מחדש, האירנים יישארו בסוריה", אמר למראיין רועי כץ. 

אנחנו רואים שהרוסים לא פועלים כדי להגיד לאירנים ''תודה ושלום''...
''לרוסיה אין שום אינטרס בחיזוק האירנים בסוריה. יש אולי אפילו ניגוד אינטרסים. השאלה האמיתי היא מי שולט בסוריה. אם העיתונות הזרה צודקת, אז ישראל היא זו שתקפה בסוריה, יש לזה משום סיכון לישראל במובן הצבאי הקונבנציונאלי. זה סיכון סביר, כי צה''ל הוא צבא חזק. אבל עזוב, אלה רק ספקולציות. בוא נדבר על התוצאה. יכול להיות שבעקבות הדבר הזה יבואו פעולות תגמול, אך אנחנו חיים את זה עוד משנות העשרים של המאה העשרים. זה סיכון סביר ואני חושב שאנחנו פועלים נכון''. 

כשהרוסים מכריזים ואחרי זה קצת חוזרים בהם, בנושא  פריסת טילי קרקע-אוויר שסמכנים מאד את מטוסי חיל האויר, זה לא מעיד עד כמה הם נחושים להשאר שם ולשמור על הנכסים שלהם?
''ודאי שהרוסים נחושים להשאר שם. אני רוצה להזכיר לך שהם נמצאים שם בערך ממתי שאני נולדתי. היו להם תקופות משבר אחרי נפילת ברה"מ והם יצאו ממקומות אחרים בעולם, אך כאן נשאר להם עדיין אינטרס: זה הגבול הדרומי של רוסיה. יש ביניהן את טורקיה שהיא מדינה בברית נאט''ו ולכן הם לא סומכים עליה".

החרדה הישראלית לפני פריסת מערכות הטילים הרוסיות מדגם S-300 מוגזמת?
''כן. היא מוגזמת. אנחנו לא אוהבים כל דבר שהאויב מצטיין בו. צריך להשקיע בנושא הזה, אבל ככה אנחנו חיים כבר שבעים שנה''...

בן ישראל הוסיף: ''תוקפים אותנו עכשיו השכנים הפלשתינים עם סכינים. אתה מציע שאנחנו גם נשלח גדודים עם סכינים? ממתי בכלל הלוגיקה שאם עושים לנו משהו בנשק א' אנחנו צריכים להחזיר באותו נשק''. 

אתה יושב פה ובמידה רבה אתה המרגיע הלאומי, מהדברים שאמרת על הסכם הגרעין וגם האמון שאתה נותן בו. במשרד ראש הממשלה נדמה לי יושב אדם שהוא קצת מעורר פאניקה. איך מיישבים? כי אתה לא בפוליטיקה והוא כן?
''כן. לא רוצה להגיד מה מניע אותו כי זה לא ענייני. אבל זה בהחלט לא התחום שאתה מדבר עליו''.

בעניין סוגיית הסייבר והאפשרות שתהיה מעורבות כמו זו של הרוסים במערכת הבחירות בארצות הברית, אמר בן ישראל:
"איך אתה מונע השפעה של המעצמות בבחירות בארץ? הרי תמיד המעצמות ניסו להשפיע רק שפעם זה לא היה עם סייבר, אלא השתמשו בהדלפות לעיתונות ובפייק ניוז. בישראל זה יותר קשה בגלל שתי סיבות: הראשונה, ישראלים לא כל כך מאמינים למה שהם קוראים בעיתונות, המודעות והתרבות שלנו היא אחרת ושנית, אנחנו מוכנים בתחום יותר טוב מכל המדינות בעולם כולל ארצות הברית''

"כל מי שיש לו מחשב ורוצה להיעזר בשירות הסייבר הלאומי, יש רכז מבצעים לאומי שעוקב ומגן על תקשורת הסייבר והוא יושב בבאר שבע.. כל מי שרוצה להצטרף לדבר הזה מוזמן. זה לא עולה כסף. היום המצב הוא שכמעט כל מרחב הסייבר בישראל הוא חבר בדבר הזה''.



ח''כ מירב מיכאלי: ''נתניהו משתמש בבטחון ישראל לצרכיו הפוליטיים''

יו''ר המחנה הציוני, ח''כ מירב מיכאלי, אמרה כי במסיבת העיתונאים הדרמטית שכינס נתניהו לא היו דברים דברים שהציבור לא ידע, אך נוצרה פניקה, במיוחד אחרי שהופצו הודעות וואצאפ מזוייפות אודות מלחמה אפשרית עם אירן.
ח''כ מירב מיכאלי, עם המראיין, רועי כץ (צילום: דוברות עיריית באר שבע)
האם אחרי שמחממים את דעת הקהל, משריינים את השעה 20:00 בערב לשידור חי, דבר שהוא מאד יוצא דופן... האם נתניהו משתמש בביטחון ישראל כדי לחזק את מעמדו הפוליטי?
''כן. הוא משתמש. אני לא חושדת שאין לו עניין בביטחון ישראל. הוא מאד מודאג ורוצה את ביטחון ישראל. אין ויכוח על זה. אבל הוא לא מהסס להשתמש בביטחון ישראל לצרכיו הפוליטיים. מה שמדאיג אותי יותר מזה זה שהוא לא משיג ביטחון לישראל. אתה יודע למה? משום שאחרי לפחות עשר שנים שהוא מתריע מפני הגרעין האיראני הוא היום פועל לבטל את ההסכם הזה. אבל יותר חמור מזה – במשמרת שלו האירנים הגיעו לגבול כמו שהם לא הגיעו מעולם. שבע שנים שהאירנים מתקרבים.. נתניהו יש לו היום בבית הלבן לשיטתו את הידיד הכי גדול של ישראל בהיסטוריה האנושית. הוא היה חייב לנצל את היחסים עם טראמפ ולדרוש שרוסיה תשים קו אדום לאירן ולא תאפשר את התקרבותם".

צפו בראיון המלא עם ח''כ מיכאלי (צילום: דוברות עיריית באר שבע)


ח''כ מיקי לוי, התייחס לסוגיית מינוי המפכ''ל הבא, על רקע חקירות ראש הממשלה:

בסבב הבא למינוי מפכ''ל אתה חושב שלמשטרת ישראל יש בסגל הפיקוד שלה מישהו שיכול לקחת עליו את התפקיד או ששוב יצטרכו לבחור מבחוץ?
''החליט ראש הממשלה והחליט השר ארדן שצריך מישהו מבחוץ''.

יש בזה משהו מעליב: תקשיבו אין פה אף אחד ביניכם שראוי.. יש אצלנו בדרום את יורם הלוי.. הוא עשוי מחומר של מפכ''לות?
''חד משמעית. הבנאדם עשוי ללא חת''. 

אפרופו מינוי מפכ''ל חדש.. רוני אלשייך ודאי יבקש שנה נוספת בתפקיד... שווה שנה נוספת? צריך הלעניק לו עוד כדי שהוא ישלים את המהלך?
''קודם כל חד משמעית כן. ידידי לסיעה האלוף שטרן הגיש הצעת חוק זה מכבר, כדי שלא תהיה סחיטה פוליטית. אנחנו זוכרים את עניינו של בוגי יעלון שלא הוארכה כהונתו כרמטכ''ל. ארבע שנים אנחנו צריכים כדי להוביל תהליכים וארגון להצלחה. אי אפשר לבוא לבנות ולצפות לתוצאות. רוני אלשייך בא מבחוץ ולקח לו כמה חדשים כדי להכיר ולתבוע תובנות ועוגנים והנה כבר מדברים על כך שלא מאריכים לו''.

המקרה הזה חריג כי האיש שאמור להאריך את הכהונה הוא חשוד בעצמו.
''ראש הממשלה והשר ארדן צריכים להבין שהם לא הבוסים והמנהלים של המפכ''ל. הבוס של המפכ''ל הוא החוק בלבד. הוא כפוך לחוק''.

צפו בראיון המלא עם ח''כ מיקי לוי (צילום: דוברות עיריית ב''ש)
​​​​​​​