רוה''מ: ''חיילי האנז''ק ששחררו את ב''ש הלכו בעקבות גיבורי התנ'ך''

העיר באר שבע ציינה את יום השנה המאה לשחרורה על ידי חיילי האנז''ק בשורת אירועים
send whatsapp messsage send FB messsage
ראש הממשלה, צילום באדיבות עיריית באר שבע

עיריית באר שבע ציינה אמש מאה שנים לשחרור העיר על ידי הבריטים וכוחות אנז"ק מידי האימפריה העות'מאנית במלחמת העולם הראשונה. במסגרת האירועים חנכו ראשי ממשלות ישראל ואוסטרליה ומושלת ניו זילנד בביקור היסטורי משותף יחד עם ראש עיריית באר שבע- את המרכז להנצחת מורשת האנז"ק בעיר.

מתוך הטקס, צילום באדיבות עיריית באר שבע

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנטל חלק באירועי חנוכת מוזיאון האנז''ק בבית העלמין של חיילי הכוח, בכניסה לעיר העתיקה, אמר בין היתר: "לפני 5,000 שנה הגיע לבאר שבע אברהם אבינו, לעיר שבעת הבארות. לפני 100 שנה, הגיעו לפה חיילי האנז''ק האמיצים ושיחררו את העיר עבור בניו של אברהם  ופתחו את שערי ישראל לכניסתו של העם היהודי. הגבורה של יקירכם, שנפלו על הקרב, לא תישכח. החיילים האמיצים, שקבורים פה, שיחקו תפקיד חשוב בשחרור ארץ    הקודש, והביאו לסיומן 400 שנות שלטון עות'מאני. בקרב אמיץ, הם הלכו בעקבות גיבורי התנ''ך והם ידעו זאת".

ראש ממשלת אוסטרליה מלקלום טרנבול אמר בטקס: " החיילים האוסטרלים האלה הסתערו ואיפשרו את יצירת מדינת ישראל. אם השלטון לא היה נופל, הצהרת בלפור הייתה מילים ריקות. זה היה צעד להקמת ישראל. העמידות והנחישות מול קשיים - דומה. כמו מדינת ישראל, הם עשו היסטוריה והלכו נגדה, הגשימו את ההיסטוריה בעזרת האומץ שלהם".

כמו כן, יום לפני האירוע, נערכה בפארק נחל באר שבע חזרה גנרלית לקראת שחזור ההסתערות בהשתתפות 100 פרשים. חגיגות 100 שנים לשחרורה של באר שבע התקיימה ביוזמת עיריית באר שבע בשיתוף משרד ראש הממשלה, משרד התרבות והספורט, JNF אוסטרליה וקק"ל.

ווידאו: הטקס בבבית העלמין של חיילי האנז''ק, מוקדם יותר הבוקר (שידור: לע''ם)

במסגרת חגיגות אלו, עיריית באר שבע קיימה מספר אירועים ממלכתיים ברחבי העיר: 10 מתחמים ואירועים שיצוינו בנפרד. קודם לאירועי ה-31 באוקטובר, התקיים בעיר אירוע פתיחת תערוכת אמנות אוסטרלית שהוצג במוזיאון הנגב לאומנות וכן התקיים לראשונה באמפי פארק באר שבע מופע האופרה "נבוקו" מאת ורדי בנוכחות משלחות מאוסטרליה ומניו זילנד.

צילום באדיבות העירייה

ראש העיר דנילוביץ' מכבד את האורחים, צילום באדיבות עיריית באר שבע

בהמשך היום נערכה פתיחה חגיגית של המרכז להנצחת חיילי האנז"ק בעיר, מצעד פרשים מלכותי ומפואר לאורך רחוב העצמאות בעיר העתיקה, סיור וקבלת פנים לאישים החשובים בפארק קרסו למדע, טקס לזכר החייל הניו- זילנדי בתל באר שבע, שחזור ההסתערות בפארק נחל באר שבע, טקס לזכר החייל הטורקי ועוד.

ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ': "לראשונה בתולדות באר שבע ציינו אמש אירוע עולמי במלאות 100 שנים לניצחון כוחות הבריטים והאנז"ק (ניו- זילנד, אוסטרליה) בקרב על כיבוש באר שבע. בכך מוצבת באר שבע בשורה הראשונה של ערים בעולם הלוקחות חלק חשוב בהיסטוריה העולמית. כיבוש באר שבע לפני כ-100 שנה, בתקופת מלחמת העולם הראשונה, בידי כוחות האנז"ק חולל מפנה משמעותי בזירה הבין- לאומית והיה, למעשה הניצחון המשמעותי הבולט של כוחות האנז"ק באירועי אותה תקופה. אנו מאמינים כי טיפוח מורשת ניצחון זה, באמצעות מרכז להנצחת חללי האנז"ק שנחנך אמש וכן באירועים נוספים אחרים השנה ובשנים שיבואו- יציבו את באר שבע על מפת התיירות בעולם. יזמנו את הקמת המרכז להנצחת מורשת האנז"ק כמחווה בין- לאומית והוקרת תודה על מאבקם וניצחונם של כוחות אלה במלחמת העולם הראשונה. המרכז למורשת האנז"ק משמש נדבך חשוב נוסף לציר המוזיאונים בעיר העתיקה ולמוקדי התיירות שהוקמו בעיר. אני מודה לכל השותפים ליוזמה ומברך את תושבי העיר על שיתוף הפעולה וההשתתפות החשובה באירועי אמש".