''המצב ב'נווה שבא' מזעזע; לסגור אותו או לטפל בליקויים''

מצב המוסד הסיעודי המשרת את תושבי באר שבע נידון השבוע בכנסת. קריאה להקים וועדת חקירה בשל עדויות משפחות המאושפזים על הזנחה ופינוי גופות לעיני כל
send whatsapp messsage send FB messsage
נווה שבא. קריאה לסגירתו לאלתר (צילום: גוגל מפות)

הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בראשות ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) קיימה ביום שני השבוע דיון דחוף בנוגע למצב בבית החולים הגריאטרי מרשת "נווה שבא" בבאר שבע. הדיון התקיים בשל תלונות שהגיעו לוועדה על הנעשה במקום וביקורת של משרד הבריאות שנערכה בו בימים האחרונים בעקבות דיון שנערך בשבוע שעבר בוועדה. 


עו"ס חלי קליין מבית החולים נווה שבא אמרה: "השירות הסוציאלי מלווה כל מטופל וכל משפחה באופן מיטבי. פינוי של גופות מתבצע תוך מספר  שעות בנוהל מסודר גם לעריריים וגם לבעלי משפחות"



אהרון כהן, ראש אגף גריאטריה במשרד הבריאות: "לפני שבועיים ערכה לשכת שר הבריאות ביקורת במקום בעקבות התפרצות מחלה, ובשבוע  שעבר נערכה מטעמנו ביקורת נוספת בעקבות הדיון שנערך פה בוועדה. מצאנו תנאים פיזיים ירודים ותחזוקה גרועה, בעיקר במחלקות של המטופלים ע"י קופ"ח. במחלקות הממשלתיות המצב יותר טוב. יש כשל שוק בהתקשרות עם קופות החולים שמקבלות הנחות של עד 30% מהעלות – מה שמוביל לתחזוקה נמוכה".


כתבה ששודרה השבוע, בערוץ 10, בנושא נווה שבא. (ערוץ היוטיוב של מועצת הנגב)

ח"כ טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת), שאמו הייתה מאושפזת בבית החולים בעבר, סיפר כי המקום היה מצחין וכי אמו, שנכנסה במצב בריאותי תקין מתה כעבור 10 ימים, כתוצאה מהתנאים במקום.

חיים ראובני, המנהל התפעולי של ביה"ח: "גופות הנפטרים מאוחסנות בחדרי קירור ולא במסדרון ופינוי מהמסדרון מתבצע בתוך כמה שעות, ולא  כפי שנטען".


ציפורה חלפון, שאביה היה מאושפז עד לפני שבועיים וחצי בביה"ח: "אבא התחנן לאחות שתכבה את המזגן מהחימום. האחות אמרה לו - תסתום את הפה, אתה לא המטופל היחיד כאן. הוא התפשט ושכב עירום כי לא יכל לסבול את החום. פצעי הלחץ לא אפשרו לו לשבת והאחות אומרת שהוא ישב 5 שעות כי אלה ההוראות"


ציפורה חלפון, שאביה היה מאושפז עד לפני שבועיים וחצי בביה"ח סיפרה: "אבי הגיע בעקבות כריתה של מעי דק. אני מתביישת לשמוע שהטיפול הוא "סביר". אבי תרם כל חייו והטיפול שקיבל היה "סביר"?? אני הגעתי עם אבי ואחרי כמה ימים שהיה שם הוא היה צריך להתחיל טיפול דיאליזה. הוא נשאר בחוץ, שוכב בפתח המחלקה במשך 10 שעות כי שלחו אותו בלי ניירת. בבוקר מצאתי את אבי עיוור בוכה ומתחנן שאקח אותו הביתה. כל הגוף שלו כואב בעקבות הטיפול. הוא התחנן לאחות שתכבה את המזגן מהחימום. האחות אמרה לו - תסתום את הפה, אתה לא המטופל היחיד כאן. הוא התפשט ושכב עירום כי לא יכל לסבול את החום. פצעי הלחץ לא אפשרו לו לשבת והאחות אומרת שהוא ישב 5 שעות כי אלה ההוראות. פניתי לכל הגופים וביקשתי שיוציאו אותו משם אבל לא הייתה שום אלטרנטיבה כי הוא במצב סיעוד מורכב".

ח"כ אכרם חסון (כולנו) קרא להקמת וועדת חקירה בנושא, לדבריו: "יש ללמד את החברה שנושא החמלה והכבוד לקשישים הם ערך עליון במדינת ישראל".

עו"ס חלי קליין מבית החולים נווה שבא אמרה: "השירות הסוציאלי מלווה כל מטופל וכל משפחה באופן מיטבי. פינוי של גופות מתבצע תוך מספר  שעות בנוהל מסודר גם לעריריים וגם לבעלי משפחות".

מיכל ברמי, נציגת הפורום לשווין בבריאות ציינה כי הדרום נמצא במצב של מצוקה קשה במיטות לסיעוד מורכב וכי קיימות בסה"כ כ-45 מיטות  בכל אזור הדרום.


יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר: "בדיון הקודם הגדיר מנכ"ל בית החולים את המקום כ"תחנה אחרונה". ההגדרה הזאת מרגיזה אותי מאוד. מסתכלים  על המטופלים כאילו הם הולכים אל מותם, וכמה שיותר מוקדם יותר טוב. לפגוע במבוגרים ולתת להם יחס משפיל ולא מכבד זה מזעזע. אני הולך למקום קיצוני כי זה מטריף אותי שמבוגרים חסרי אונים מקבלים יחס מחפיר. אם משרד הבריאות לא ייתן על זה את הדין נזמן אתכם שוב ושוב עד שהמצב ישתפר או עד שההנהלה תוחלף או שהמקום ייסגר".


מיכאל ביטון ראש מועצת ירוחם ויו"ר מועצת הנגב אמר כי כמו בשירות הרפואי הכללי, כך גם בתחום הגריאטרי קיים מונופול בדרום שמביא למתן  שירות לקוי, מאחר ומשרד הבריאות לא מפקח כראוי על התנאים שמעניקות קופות החולים למטופלים שלהן במרכזים הגריאטריים.

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר: "בדיון הקודם הגדיר מנכ"ל בית החולים את המקום כ"תחנה אחרונה". ההגדרה הזאת מרגיזה אותי מאוד. מסתכלים  על המטופלים כאילו הם הולכים אל מותם, וכמה שיותר מוקדם יותר טוב. לפגוע במבוגרים ולתת להם יחס משפיל ולא מכבד זה מזעזע. אני הולך למקום קיצוני כי זה מטריף אותי שמבוגרים חסרי אונים מקבלים יחס מחפיר. אם משרד הבריאות לא ייתן על זה את הדין נזמן אתכם שוב ושוב עד שהמצב ישתפר או עד שההנהלה תוחלף או שהמקום ייסגר".

בסיום הדיון אמר היו"ר ח"כ זוהר כי הוועדה מזועזעת והמומה מהתמונה שהתקבלה בדיון והיא דורשת ממשרד הבריאות לפעול לסגירת המקום לאלתר או לחילופין לשדרגו, משום שבית החולים "נווה שבא" הוא מקום רע שיש לתקנו מן היסוד.

הוועדה חוששת שמבחינת הנהלת המוסד מדובר בשיח כלכלי ולא בחיי אדם. הוועדה דורשת ממשרד הבריאות לבחון ביסודיות עניין זה ולדווח לה על אופי הרווחים ואופי הבעלות על המקום. הוועדה גם דורשת מהנהלת בית החולים לפעול לאלתר לתיקון הליקויים ולאפשר למטופלים שירות ברמה הטובה ביותר ולא ברמה "סבירה".

בנוסף, דורשת הוועדה הן מבית החולים והן ממשרד הבריאות להפעיל במקום חדר קירור מכובד שימנע מעבר גופות במסדרון.