כל מה שצריך לדעת על מחיר למשתכן: איך משתתפים?

פרויקט 'מחיר למשתכן' רשם התחלה כושלת בנגב: ברשויות חוששים מריכוזי אוכלוסיה במעמד סוציו-אקונומי נמוך ויצירת סלאמס, קהל היעד הוא כזה המתקשה לגייס הון ראשוני. אבל לא הכל אבוד...
send whatsapp messsage send FB messsage
טיילת נחל באר שבע (צילום: דר' אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי)

לאיציק מצליח מבאר שבע יש חלום: בית משלו. הוא לא לבד: כאשר מחיר של דירה  בבאר שבע עובר את מיליון השקלים, אך למעלה מ-38 אחוזים מתושבי העיר אינם משתכרים אפילו שכר מינימום, ספק אם זוג צעיר יצליח מבני העיר לגייס את ההון העצמי לרכישת דירה – וזו אינה הצרה היחידה: המחיר המפתה של הדירה במסגרת המכרז, כ-300 אלף שקלים מתחת למחיר השוק, אינו משקף רכיבים רבים: הריבית על המשכנתא  ועל ההלוואה משלימה, שמאוד תלויות באיתנות הפיננסית של הלווה. הריבית על הלוואה בנקאית, לשכיר קשה יום,  יכולה להגיע ל-10 אחוזים.
זאת ועוד: לווה שלא עמד בתשלומי המשכנתא, בשל פיטורים פתאומיים, מצב לא בלתי נדיר בנגב, יכול למצוא עצמו, בטווח של חצי שנה, במצב של גביית החוב באמצעות הוצאה לפועל. מקרים כאלה התרחשו בבאר שבע.  איציק מצליח אומר כי המצבים האלה אפשריים ויש לנהוג תמיד בזהירות ולחשב את הצעדים בתבונה.

"לפני יותר משנה התחלתי לחפש מידע על תוכנית 'מחיר למשתכן'", מספר איציק. "המידע לא היה נגיש ולא ברור וכל הזמן חלו בו שינויים. הייתי צריך לחפש את מידע העדכני במספר מקורות ואז החלטתי לפתוח דף בפייסבוק בשם "מחיר למשתכן" אשר ירכז את המידע בנושא במקום אחד. סברתי, שאם אני מחפש מידע, גם אחרים מחפשים. הדף מכיל את כל הכתבות  בנושא, פרסומים של מכרזים ברחבי הארץ, תוצאות זכייה, אחת לחודש אני מרכז את המכרזים שצפויים לצאת בחודש הקרוב ועונה לשאלות החברים בדף. הדף הפך להיות דף מרכזי בנושא וגם פורום של החלפת מידע וחוויות בין חבריו. כיום הדף מונה כ 9000 חברים וכמובן צפוי לגדול. כולי תקווה שכולם יזכו בדירה וירכשו דירה במחיר הגון".

בשנים האחרונות מחירי הדיור האמירו מאוד. איך זוג צעיר יכול לרכוש דירה היום?

"מחירי הדירות הכפילו את עצמם ואף יותר ,העלייה במחירי הדירות התרחשה החל משנת 2005 ועד להיום. אחת הבעיות הגדולות היא שזוג צעיר או כל אדם אחר שאין בבעלותו דירה מתקשה מאוד לרכוש דירה. הפגיעה המהותית היא בזוגות הצעירים, שבגלל שאין באפשרותם לרכוש דירה הם שוכרים דירה, גרים אצל  ההורים תקופה ארוכה במטרה לחסוך או מבקשים עזרה כספית מההורים לרכוש דירה, מה שפוגע כלכלית גם  בהורים שנאצלים להוציא מהחסכונות שלהם שהם שומרים לשעת הצורך ונותנים לילדים" .

מהי תוכנית 'מחיר למשתכן' ולמי היא מיועדת?

"תכנית מחיר למשתכן היא תכנית שיזמה מדינת ישראל ומוביל אותה שר האוצר משה כחלון. מטרתה: להקל על מחוסרי הדיור לקנות דירה ראשונה בתנאים מועדפים. תכנית מחיר למשתכן מיועדת לחסרי דירה והקריטריונים לזכאות מאוד פשוטים: זוגות נשואים או ידועים בציבור, רווקים גרושים אלמנים מעל גיל 35, נכים מעל גיל 21 עם אחוז נכות מעל 75% . ומי  שלא הייתה בחזקתו דירה במשך 6 שנים רצופות" .

אך התוכנית מחיר למשתכן מוזילה את הדירות ?

"על מנת להוריד את מחירי הדיור המדינה החלה לשווק אלפי דירות בכל הארץ  במחיר למשתכן. על מנת  לענות על הביקוש הרב, באה המדינה לקבלנים ואומרת:  'אני נותנת לכם את ערך הקרקע בהנחה של עד  80% ' ומי שמציע את המחיר הזול ביותר למ"ר זוכה במכרז. כמובן שהמדינה דרשה שהדירה תהיה עם מפרט קבוע שהיא קבעה על מנת לדאוג לסטנדרטים טובים באשר למפרט הדירה ואיכות בנייתה. בתקופה האחרונה נסגרו מכרזים שזולים בממוצע  ב-30% מדירה במחיר השוק"

האם יש גם חסרונות לתוכנית? מה הפתרונות שהמדינה מציעה?

"אחד החסרונות של לתוכנית הוא כמות הדירות שהמדינה משווקת, שאינה עונה על הצרכים. הביקוש גדול מאוד: נכון להיום יש כ-65 אלף זכאים בעלי תעודה בכל הארץ וזה הולך וגדל. התוכנית היא בשיטת ההגרלה, המדינה מוציאה, באזור מסוים, נניח 500 דירות ועורכת הגרלה בין כל הנרשמים שהוציאו תעודת זכאות . רק מי שעלה בגורל וזכה ראשי לרכוש במחיר מוזל. גם מרגע הזכייה צריך לקחת בחשבון לפחות שנתיים עד לסיום הבניה.  המדינה קבעה עלות להוצאת תעודה העומדת 240 שקלים והתעודה תקפה למשך שנה בלבד. לאחר שנה, צריך לחדש ולשלם שוב . כדי להבטיח שלכל מי שנרשם יזכה בדירה האוצר החליט לחלק את הנרשמים לשתי קבוצות: סדרה א', שהיא עד 60 אלף נרשמים וסדרה ב', שהיא מעל 60 אלף. כל מי שנרשם לסדרה א' יהיה ראשי לגשת למכרזים שיהיו פתוחים רק לסדרה א'. לעומת סדרה ב' שבשלב זה לא רשאית לגשת. כך, מבטיחים ל-60 אלף זכאים סיכוי טוב יותר מאשר לסדרה ב'. סיום ההרשמה לסדרה א' הסתיים בתאריך ב-31 באוגוסט וכרגע ניתן להירשם רק לסדרה ב'".

היכן מיושמת תוכנית המחיר למשתכן ומה קורה בדרום ? למה כשלו המכרזים בבאר שבע?

"תכנית מחיר למשתכן פרוסה בכל רחבי הארץ מהצפון ועד לאילת בדרום. רוב המכרזים של הדירות נמצאות בדרום  וזה בגלל שבדרום יש עתודות קרקע יותר גדולות מאשר במרכז . בדרום יש מרכזים בבאר שבע ,אופקים, ערד ,ירוחם ,דימונה ,אילת ועוד. את הרשימה המלאה ומיידע על התוכנית ניתן למצוא באתר משרד השיכון www.dira-il.co.il  . המכרזים במחיר למשתכן בבאר שבע וחלק מערי הדרום כשלו מכמה סיבות. קבלנים גדולים לא ניגשו למכרזים בטענה שהפרויקט לא ריווחי מספיק. השיווק בבאר שבע חולק לארבעה מתחמים גדולים, מה שלא מאפשר לקבלנים קטנים לגשת למכרז. ערך הקרקע בדרום נמוך וזה הופך את הפרויקט ללא כדאי. בערד ובנתיבות קיימת התנגדות של ראשי ערים לתוכנית מחשש לכניסת אוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי נמוך.  קיים חשש של ראשי הערים מקריסת תשתיות באזור הפרויקט ותכנון לקוי של המדינה".

ארוכה הדרך הביתה. פרויקט בניה (צילום הדמיה: Roger Reuver / CC BY 2.0)

כמה דירות ישווקו בבאר שבע במסגרת מחיר למשתכן ?

"המכרז הראשון בבאר שבע נפתח ושווקו במסגרתו כ-1200 דירות . תוצאות המכרז הראו שהמכרז כשל בחלקו ורק 360 דירות הוצעו על ידי קבלן בודד.  המחיר למ"ר שנקבע עומד על 7900 שקלים, מה שאומר שדירת ארבעה חדרים במסגרת מחיר למשתכן תימכר תימכר ב-870 אלף שקלים, פחות ב-300 אלף שקלים ממחיר שוק,  בבאר שבע . כמובן ששאר הדירות  שלא שווקו  ישווקו כבר בשבוע הבא . מכרז גדול בבאר שבע  צפוי להיות עד סוף בשכונה החדשה "נחל על הפארק", בה יבנו 4000 יחידות דיור שמתוכן 3600 יימכרו במסגרת מחיר למשתכן, שזו הכמות הגדולה ביותר כרגע שתשווק בארץ".

כיצד נרשמים לפרויקט?

"כל מי שמוצא עצמו זכאי, רשאי להוציא תעודת זכאות במחיר למשתכן. את התעודה ניתן להוציא אצל אחת מהחברות  בהן: אלונים טלפון 2850* ,מילגם 6078* ,ועמידר 6266* . ניתן להוציא גם באינטרנט ללא צורך הגעה לסניף. יש פרטים באתר האינטרנט של  משרד השיכון. עלות התעודה היא 240 שקלים. לאחר קבלת התעודה נכנסים לאתר ההגרלות של משרד השיכון  עם מספר התעודה שקיבלתם, רואים איזה הגרלות פתוחות ונרשמים".


"אחד החסרונות של לתוכנית הוא כמות הדירות שהמדינה משווקת, שאינה עונה על הצרכים. הביקוש גדול מאוד: נכון להיום יש כ-65 אלף זכאים בעלי תעודה בכל הארץ וזה הולך וגדל. התוכנית היא בשיטת ההגרלה, המדינה מוציאה, באזור מסוים, נניח 500 דירות ועורכת הגרלה בין כל הנרשמים שהוציאו תעודת זכאות . רק מי שעלה בגורל וזכה ראשי לרכוש במחיר מוזל. גם מרגע הזכייה צריך לקחת בחשבון לפחות שנתיים עד לסיום הבניה"

כתבות נוספות למקרה שפספסת...