הנתונים שבזכותם נבחרו השחקנים להיכל התהילה של ברנז'ה

בעונה שבה הפועל באר שבע שיחקה למעלה מ-60 משחקים, ועמדה ביעדים שהציבה בתחילת העונה, בן בודה ניסה למצוא מצטיין, אבל מצא הרבה יותר מאחד
send whatsapp messsage send FB messsage

הפועל באר שבע של השנתיים האחרונות היא אולי הקבוצה הגדולה בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. היא קבוצה, ולא אוסף של כוכבים שמתעלים ברמה האישית.

כשביקשו ממני לבחור את השחקן המצטיין של הפועל באר שבע העונה, הרצתי את השמות בראש, וואקמה, אוגו, ראדי, ביטון, צדק, ומיגל ויטור, יש גם את מאור מליקסון ובוזגלו, ומה עם קורהוט, המגן השמאלי הטוב בליגת העל?

ברק בכר הרכיב העונה קבוצה שבה כל שחקן הוא חלק מהפאזל, מרכיב חשוב בהצלחה של הקבוצה. אם חלק אחד לא נמצא, הפאזל לא שלם. כשניסיתי לצמצם את הרשימה הבנתי שאין שחקן אחד שהיה מעל כולם, כל אחד מהשחקנים תרם את שלו ובלעדיו הקבוצה הייתה מתקשה להבטיח את אליפות המדינה שלושה משחקים לסיום העונה, בביתה של היריבה הגדולה, מכבי ת"א.

יחד עם זאת, יש את הבסיס של העונה, אותם שחקנים ששמרו על יציבות לאורך כל העונה והיו השלד האיכותי שהוביל את הפועל באר שבע לניצחונות ולהישגים. אין באמת אפשרות להשוות ולדרג את השחקנים ע"פ התרומה שלהם, להפועל באר שבע אין מצטיין אחד, להפועל ב"ש יש מצטיינים.

בראש ובראשונה עומדים אלונה ברקת, אסי רחמים והצוות הניהולי של הפועל באר שבע שביחד עם הצוות המקצועי, בראשות ברק בכר, ניווטו והובילו את המועדון לאליפות שנייה ברציפות, הישג עוצמתי ומהדהד יותר מבעונה שעברה, הישג שמסמן לכולם שהפועל באר שבע בצמרת הכדורגל הישראלי, והיא כאן בכדי להישאר. מי שהיו הקברניטים של ההצלחה ראויים בגדול לאות הצטיינות.

בגזרת השחקנים, המצטיינים הגדולים שבנו את השלד להצלחה העונה הם שישה שחקנים, שכתובים לפניכם בסדר אקראי לחלוטין, והם נמצאים בהיכל התהילה של הפועל באר שבע העונה.

מהראן ראדי – הזהב של השכונה

בגיל 35, הקשר הוותיק של הפועל באר שבע וקבלן האליפויות, רשם את האליפות החמישית שלו ברציפות. מהראן פתח את העונה בהיסוס אבל ככל שעבר הזמן הוא השתלט על מרכז השדה של הפועל באר שבע, שמר על יציבות ויכולת מצוינת ברוב המשחקים והיה חתום על לא מעט שערים קריטיים שעזרו לקבוצה במצבים קשים. מעבר לאישיות המדהימה שלו והשקט שמאפיין אותו מחוץ לכר הדשא, הניסיון של ראדי בא לידיי ביטוי בכל דקה שלו במגרש, ראיית המשחק שלו ונגיעות הקסם, הוסיפו ברק למשחק של בכר. ראדי לקח חלק ב-32 משחקים העונה בליגת העל, רשם למעלה מ-2500 דק' משחק, בעט כ-3 בעיטות בממוצע למשחק ושמר על אחוזי דיוק של 87% במסירות. גם מבחינה הגנתית הוא תרם המון, סיכל כ-3 התקפות מסוכנות במשחק ומנגד העביר כ-6 מסירות מפתח בהתקפה. מהראן ראדי הוכיח שגם מה שלא נוצץ יכול להיות זהב, הוא בורג מרכזי ומשמעותי מאוד בקבוצה, עושה את העבודה השחורה, מחובר ואהוב בקרב אוהדי הפועל ב"ש, והוא הזהב של השכונה.

מיגל ויטור – בחוף של פורטוגל

הפורטוגלי הכל יכול של הפועל באר שבע, הגיע אלינו מחוף קטן בפורטוגל שגלי הים הביאו לכאן בהמון מזל. הפועל באר שבע התברכה בבלם זר איכותי, מהרמות הגבוהות, אולי השחקן הזר הטוב ביותר שהגיע לישראל.

הפועל באר שבע עם מיגל ויטור והפועל ב"ש בלי מיגל ויטור הן שתי קבוצות שונות. הבלם הבינלאומי משרה אווירה של רוגע בקבוצה, תורם מבחינה הגנתית לכל חוליית ההגנה וגם לחוליית הקישור. הוא יודע לזהות מהלכים עוד לפני שהם קורים, ותוקף את הכדור בצורה שמרתיעה את השחקנים היריבים. מיגל הוא שחקן חכם מאוד, יודע מתי לעשות את העבירה שתציל את הקבוצה, ועושה זאת בחוכמה. אמנם מיגל ויטור שיחק רק ב-19 משחקים העונה בליגת העל, אבל הוא תרם המון בכל דקה שלו על כר הדשא, גם מבחינה התקפית כשרשם שני שערים ובישול, ונתן לברק בכר חומר למחשבה לגבי עמדת החלוץ. שימו לב לנתון המעניין ביותר אצל מיגל ויטור, הוא ביצע 16 עבירות בלבד בכל המשחקים בהם נטל חלק, פחות מעבירה אחת בממוצע למשחק, הוא האיינשטיין של באר שבע. תוסיפו לנתונים גם 6 סיכולים של התקפות מסוכנות למשחק, 92 אחוזי דיוק במסירות, ורק איבוד כדור אחד למשחק וקיבלתם את המפלצת של החלק האחורי. רק תחשבו מה היה קורה אילולא ויטור היה נפצע ותוכלו להפליג בדמיון עד לפורטוגל ובחזרה, ללא ספק שחקן שראוי להיכנס להיכל התהילה.

שיר צדק – טראק של רבי נחמן מאומן

רבה הראשי של הפועל באר שבע והאיש הצנוע ביותר בכל באר שבע והסביבה, ראוי לכל מחמאה ופרגון. רבים מאוהדי הפועל באר שבע מחשיבים את שיר צדק לשחקן בית לכל דבר, החיבור המדהים שלו לעיר ולתושבים הופך אותו לאחד השחקנים האוהבים ביותר, הוא שחקן של קהל.

מבחינה מקצועית, צדק הוא שיאן הדקות של הפועל באר שבע, הוא כמעט ולא נח, ורשם 2880 דק' ב-32 המשחקים בהם שותף. מבחינה הגנתית מבצע כ-4 סיכולים של התקפות מסוכנות במשחק, מנצח בכ-45% מהמאבקים ושומר על למעלה מ-90% דיוק במסירות. הנתונים הללו פשוט מטורפים בהשוואה לבלמים אחרים בליגת העל, ביחד עם מיגל ויטור והמחליפים שלו בזמן הפציעה, צדק שמר על הגנת הברזל, שרחוקה שלושה משחקים בלבד משבירת שיא הספיגות הישראלי.

תוסיפו לכל אלה את חוש ההומור המפותח של הבלם והאנרגיות הטובות שהוא מביא עימו לכל מקום ותקבלו את כל הפלוסים בבן אדם אחד. מה שבטוח, את הקהל הוא קנה עם הירידה על שי סידי שצעק "די איס מכבי", ובשירת "מכבי ז***", והוא גם יודע את כל המילים של שירי היציע. בקיצור, 'שחקן בית' שבקלות יכול להיות איש הגדר של העונה הבאה. נכס.

​​​​​​​

טוני וואקמה – גולני שלי

מישהו יכול להסביר למה הוא עדיין כאן? אין באמת תשובה.

הקשר הניגרי של הפועל באר שבע רושם עונה מטורפת מבחינה מספרית, עם 14 כיבושים ועשרה בישולים בליגת העל. סביר להניח שגם בזמן שאתם קוראים את השורות הללו, טוני מוקף בשלושה שחקנים יריבים, שמלווים אותו 24/7. למאמני הקבוצות היריבות אין באמת פתרון לכישרון של הקשר הפיזי שמלהטט באגף וזורק שחקנים. וואקמה נכנס למאבק בכל שלוש דקות בממוצע, ומנצח בכ-40% מהם, הוא יוצא ל-7 דריבלים במשחק ומעביר כ-6 מסירות מסוכנות לרחבה, ומוסיף כ-3 בעיטות למסגרת. טוני וואקמה עשה קפיצת מדרגה עצומה מאז שהגיע להפועל באר שבע ונמצא בעונת השיא שלו, כשהוא טוב משחק ההתקפה של הקבוצה זורם ושופע, אין ספק שאחרי עונה כזו נותר רק להצדיע לגנרל.

ג'ון אוגו – משוגע עלייך

רוקד לצלילי קריאות "אוגו מת" מול מכבי תל אביב, משתגע עם הקהל של הקבוצה אחרי משחקים, מעלה סרטוני לייב עם שירים בניגרית שרק הוא מכיר והולך עם כפכים לכל מקום, גם בשיא החורף. הבן אדם באמת משוגע, אבל משוגע שהופך את הפועל באר שבע לקבוצה משוגעת. אוגו מביא את הטירוף שלו למשחק, הוא לוחם אמיתי, גרזן שיודע לנהל את המשחק בצורה מצוינת מאחור, המספרים מראים שב-29 המשחקים בהם שותף אוגו מנצח בכ-50% מהמאבקים ו-70% ממאבקי הגובה, הוא מסכל כ-4 התקפות מסוכנות במשחק ושומר על אחוזי דיוק מטורפים במסירות (למעלה מ-90%), עם כל זה, אוגו יוצא לשני דריבלים מוצלחים מקו הקישור השני, דבר ששובר את חוליית ההגנה של הקבוצה היריבה ומוביל למצבים מסוכנים בהתקפה. ג'ון אוגו דומיננטי מאוד במשחק של הפועל באר שבע, הפיזיות והגובה שלו מרתיעים את השחקנים היריבים, שבוודאי לא היו רוצים להיתקל בו בסמטה חשוכה.

במשחקים בהם אוגו היה חסר, הייתה השפעה ישירה על הקבוצה שגם היא נראתה פחות טוב. ההימצאות שלו על כר הדשא משחררת את שאר השחקנים שגם הם הופכים לטובים יותר. אוגו רושם את אחת העונות הטובות שלו במדי הקבוצה, חתום על גול אליפות מתוק וכבר קנה את עולמו אצל הקהל האדום, עם הכניסה המפורסמת שלו בטל בן חיים שהביאה נחת ללא מעט אוהדים. משוגע, כבר אמרנו?

בן ביטון – רוץ בן סוסי

העבודה של בן ביטון בהפועל באר שבע אולי לא מוערכת מספיק, אבל מדובר באחד השחקנים הטובים יותר בהפועל באר שבע העונה. בשנתיים של ברק בכר במועדון, ביטון עשה קפיצת מדרגה מבחינה מקצועית, הפך למגן הימני הטוב בישראל ולא סתם מצא את מקומו גם בסגל נבחרת ישראל.

בן ביטון לא מפסיק לרוץ לאורך כל המשחק, עולה ויורד, מסכל מצבים מבחינה הגנתית ובא לעזר בהתקפה. האגף הימיני של הפועל באר שבע פעיל יותר ברוב המשחקים, כשביטון נמצא שם הוא פותח את המשחק ומגדיל את האופציות של מובילי הכדור. שימו לב לנתון המעניין ביותר של בן ביטון שרשם 120 דריבלים ב-32 המשחקים בהם שותף, נתון מדהים של כ-4 דריבלים מוצלחים במשחק.

מבחינה הגנתית, ביטון רשם 200 סיכולים של התקפות מסוכנות, למעלה מ-6 בכל משחק, השילוב של שני הנתונים הללו מוכיחים עד כמה העבודה של ביטון היא משמעותית, והוא עושה אותה בצורה מצוינת. בן ביטון הוא שחקן מופנם שפחות מדבר בתקשורת, הוא לא בא לעבודה הוא בא לעבוד, זה משפט שתפור על המגן. גם ברשת החברתית הוא לא ממש פעיל ואולי בגלל זה ההערכה אליו היא לא מספיק גדולה, אבל מגיעות לו כל המילים החמות. הוא ראוי בגדול להיות אחת ממצטייני העונה ומהיכל התהילה של הפועל באר שבע בעונות האליפות.

לכל ששת השחקנים שנכנסו לגדולים ולמצטיינים של העונה, יש להוסיף גם את מאור מליקסון שהיה האחראי הישיר והבלעדי לשני השערים החשובים של הפועל באר שבע העונה, גול הניצחון על מ.ס. אשדוד בתוספת הזמן בי"א ושער השיווין מול מכבי תל אביב בדרך למהפך במשחק האליפות, מסי של העיר באר שבע ראוי למחמאות.

גם מאור בוזגלו תרם העונה מבחינה מקצועית והיה מהבולטים והטובים יותר של הפועל באר שבע. בעונה שבה כל הקבוצה בלטה מעל הליגה, קשה מאוד לבחור את אלה שהיו מעל כולם, אבל השלד שנבחר הוא המשפיע ביותר. יש להפועל באר שבע המון שחקנים איכותיים וטובים שכל אחד מהם תרם להצלחת הקבוצה ולכולם חלק בהישג המדהים.