טוני וואקמה - הסיפור המלא של 'הגנרל'

טוני וואקמה נחת בהפועל באר שבע בקיץ 2015 ומאז הפך לאחד מהזרים המשפיעים ביותר ששיחקו בישראל
send whatsapp messsage send FB messsage
השחקן שלא נגמר, טוני וואקמה גבירותיי ורבותיי (צילום: בן בודה)

קיץ 2015, הפועל באר שבע מגיעה לסיכום עם הפועל רעננה ומחתימה במועדון את הקשר/חלוץ הניגרי, טוני וואקמה. אלונה ברקת מחליטה לפתוח את הכיס ולשלם כ-600 אלף יורו תמורת כרטיס השחקן, עיסקה שהייתה נראית יקרה אז, אבל היום המחיר נשמע מצחיק. 

וואקמה הצטרף לסגל הקבוצה ובחצי העונה הראשונה סחב פציעה, עוד מתקופתו בהפועל רעננה, ולמרות זאת בחצי יכולת הוא הצליח להתבלט. טוני רשם עשרה שערים, הוסיף ארבעה בישולים ונכנס לספרי ההיסטוריה כשכבש את השער הראשון בתולדות איצטדיון 'טרנר'. 

וואקמה תפס מקום של קבע בהרכב מהמחזור השישי של העונה החולפת, ועם היכולת שהציג היה קשה להזיז אותו הצידה. הוא רקד באגפים ו'שיגע' את הגנות היריב בלא מעט משחקים, הכדור נדבק לו לרגל וכשהוא נגע בכדור הייתה תחושה שהוא יכול לעשות הכל, פשוט רגעי קסם.

בסיום העונה הפועל באר שבע רשמה זכייה היסטורית באליפות המדינה ואחד האחראים הישירים לכך היה טוני וואקמה, האקס פקטור של הקבוצה וה'גנרל', הכינוי שקיבל מאוהדי הקבוצה לאחר שהקפיד להצדיע לקהל בחגיגה שלו בכיבוש שער. בעונת האליפות, טוני השתפר ממשחק למשחק והפך לשחקן בולט בהרכב של ברק בכר, עם טכניקה יוצאת מן הכלל, דריבל שלא מבייש שחקנים אירופאיים גדולים, טכניקת מסירה גבוהה ובעיקר ראיית משחק חכמה עם חשיבה מחוץ לקופסא. טוני וואקמה הוכיח שהוא גדול על הליגה הישראלית ונמצא מעליה בכמה רמות, ואם כבר בולט בליגה, לא צפינו את מה שחיכה לנו באירופה. 

גם מול ההגנה של אולימפאקוס עשה צרות באגף (צילום: בן בודה)


אם יש להפועל באר שבע מה למכור נגד סאות'אמפטון (ויש), הדברים הטובים יבואו מ-וואקמה שבכל משחק מחדש מוכיח שהשמיים הם מזמן לא הגבול.


קיץ 2016, הפועל באר שבע משתתפת במוקדמות ליגת האלופות ועוברת בסיבוב השני את שריף טירספול. בהגרלת הסיבוב השלישי קיבלנו את אולימפיאקוס, המועדון היוקרתי מיוון. סקאוטים שהגיעו לעקוב אחרי הקבוצה כתבו במחברותיהם את השם 'טוני וואקמה' ומירקרו בגדול - שחקן שממנו צריך להיזהר! בהמשך הקמפיין האירופי, גם סלטיק ואינטר סימנו אותו כשחקן הכי משמעותי בהפועל באר שבע והזהירו את מאמני הקבוצות מהיכולות שלו. בסופו של דבר ראינו שזה לא ממש עזר וטוני הצליח להשתעשע בשחקנים גדולים בקנה מידה אירופאי ואפשר לומר שהשם הזה יישאר בפנקסי הקבוצות שהפועל באר שבע שיחקה מולם, רק שזה יקרה בקטגוריית השחקן שצריך להיות ברכישות העתידיות. 

אלוף האלופים (צילום: בן בודה)


בכדי להכיר לעומק את טוני וואקמה נצטרך לחזור אחורה בזמן, למקום שבו הכל התחיל.  עד גיל 19 טוני וואקמה נדד בין קבוצות בניגריה, דנמרק ושבדיה אבל לא מצא שם את מקומו והתחנה הבאה הייתה איטליה. במשך מספר חודשים התאמן בלצ'ה ולאחר מכן ברומא. רומא רצתה אותו בקבוצת הנוער, אך העיסקה לא יצאה לפועל ו-וואקמה לקח את זה קשה. 

בשנת 2010 הוא חתם בקלוז' הרומנית לשלוש שנים. בעונה הראשונה לא היו מרוצים ממנו והשאילו אותו לליגת המשנה, גם שם לא התרשמו ובסופו של דבר הוא רשם רק שתי הופעות בלבד לאורך כל העונה.

2011/12 הייתה שנת הפריצה שלו ברומניה. קלוז' האמינה בו, הוא שיחק 28 משחקים, רשם שבעה שערים וארבעה בישולים ונראה היה כי הכישרון הגדול מתחיל לפרוץ. אבל כמו בכל סיפור טוב גם הפעם לא הכל וורוד, טוני נפצע בשלהי העונה ובעונה שאחרי הוא התקשה למצוא את מקומו ורשם 2 הופעות בלבד בהרכב הפותח ובעוד 9 נכנס כמחליף. 

חוסר שביעות הרצון שלו מקלוז' הביא אותו לחפש מקום אחר כשהיעד הבא, סטיאווה בוקרשט, שטענה כי כבר חתם במועדון אך לא עבר את הבדיקות הרפואיות בגלל מום בליבו. טוני, מצידו, איים לתבוע את סטיאווה, טען בתוקף כי לא חתם שם בשל פערים כספיים וכי סטיאווה מנסה לרצות את האוהדים שלה עם ההודעה הזאת. לאחר מכן סיכם את תנאיו בטימישוארה. גם הקבוצה הרומנית הזו טוענת כי הפר הסכם עימה, אך השחקן טוען בתוקף כי הגיע לסיכום, אך לא חתמו על כלום, והוא ביקש מספר ימים לחשוב.


חיים סילבס,מאמנו בעבר: "מעולם לא הורגשה התנשאות מצידו וגם כשהוא היה שחקן מפתח ברעננה הוא תמיד עזר לצעירים. זו פונקציה של יכולת והוא מושלם לדינאמיקה הקבוצתית"


בזמן שוואקמה חשב, הגיעה ההצעה מהפועל רעננה ומנחם קורצקי, שקפצו על המציאה והחתימו אותו כמה שיותר מהר, אבל פתאום הוא נעלם. 

אחרי שכבר חתם ברעננה הגיע וואקמה לקפריסין וסיכם את תנאיו באפואל ניקוסיה. רעננה הבהירה לשחקן כי אם יחתום שם היא מתכוונת לתבוע אותו ואת הקבוצה בפיפ"א. השחקן לא התרגש במיוחד, אבל ניקוסיה החליטה לרדת מהנושא אחרי שקיבלה מרעננה הסכם מחייב. לאחר כל הגלגולים של הקיץ הוא נחת בסופו של דבר ברעננה והחל, אולי, את החלק הכי משמעותי בקריירה שלו.

ברעננה וואקמה היה הברומטר ומי שהחזיק את הקבוצה במהלך העונה. הוא חתום על לא מעט נקודות והיכולת המצויינת שלו כסוליסט הביאה את רעננה למקום מבטחים בליגת העל. משם הגיעה הפועל באר שבע שלקחה את השחקן וקצרה את הפירות. 

אם מסתכלים על כל מה שעבר על טוני וואקמה לאורך הקריירה מבינים שהפועל באר שבע מתאימה לו כמו כפפה ליד. טוני וואקמה חיפש בית חם, מקום שיקבל אותו אליו ויחבק בדרך להצלחה, וזה בדיוק מה שחיכה לו בבאר שבע. ג'ון אוגו, החבר הטוב של טוני השפיע עליו להגיע לכאן וגרם לו להתאהב במקום, החיבור שלו לקהל הוא יוצא דופן ומה שקורה בחדר ההלבשה עושה לו רק טוב. שחקני הקבוצה מספרים על שחקן שמח, אחד כזה שכייף לעבוד איתו ולהעביר איתו את היום. גם במגרש, טוני משחק באצילות ותורם למשחק הקבוצתי. 

''הגנרל'' - טוני וואקמה בעונה הראשונה במדי הקבוצה (צילום: בן בודה)


סביר להניח שטוני וואקמה יקבל הצעה מקבוצות בסדר גודל אחר, אם זה באיטליה, אנגליה, גרמניה או ספרד. אנחנו נמשיך לעקוב.


"טוני תמיד שמח בחדר ההלבשה ותמיד נותן כבוד לשחקנים ולמקצוע", אומר מאמנו בעבר, חיים סילבס, "מעולם לא הורגשה התנשאות מצידו וגם כשהוא היה שחקן מפתח ברעננה הוא תמיד עזר לצעירים. זו פונקציה של יכולת והוא מושלם לדינאמיקה הקבוצתית, תמיד שמח ונותן כבוד לאחרים והוא ברכה לכל קבוצה".

למרות הכישרון היוצא דופן והעובדה שהוא סוג של סלב מקומי, טוני וואקמה לא מסתנוור מההצלחה ומתנהג כרגיל, לא תשמעו אותו חוגג בתקשורת או ברשתות החברתיות, אלא עובד קשה ומכוון להצלחה וזה הסוד שלו: "הוא יודע להיות סבלני, יודע לפרגן ואחד הגורמים הגדולים להצלחה של הקבוצה. הוא לא מחפש להתחבב על התקשורת והוא יודע להתמודד עם הצלחות לא פחות טוב מאשר עם כישלונות וזה לא דבר פשוט, כי הוא לא מתבלבל מזה וזה מה שהופך אותו לכוכב אמיתי", מחמיא סילבס.

הנחיתה שלו בהפועל באר שבע עשתה טוב לשני הצדדים, ורגע לפני המפגש מול סאות'המטון, לא צריך לגלות לכם מאיזה שחקן הם נזהרים. אם יש להפועל באר שבע מה למכור (ויש) הדברים הטובים יבואו מ-וואקמה שבכל משחק מחדש מוכיח שהשמיים הם מזמן לא הגבול. גם באירופה הוא מלהטט באגף ולא מפחד ממי שעומד מולו. עצם העובדה שהוא עדיין כאן, בהפועל באר שבע מוכיחה עד כמה הקבוצה גדולה. 

ואם נסכם, קיץ 2017, סביר להניח שטוני וואקמה יקבל הצעה מקבוצות בסדר גודל אחר, אם זה באיטליה, אנגליה, גרמניה או ספרד, אבל גם הפועל באר שבע לא אמרה את המילה האחרונה. אנחנו נמשיך לעקוב. לנו נותר רק לאחל שישאר ושנהנה ממנו כמה שיותר. 

כתבות נוספות למקרה שפספסת...