בירת הטרנטות: הנתון המסוכן של כבישי באר שבע
דו"ח חדש של עמותת אור ירוק, המבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חושף כי הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל בשנת 2023 עמד על 7.5 שנים, אך בערי הנגב התמונה מדאיגה יותר – הגיל הממוצע של כלי הרכב בדרום עומד על כשמונה שנים.
בין הערים הבולטות בדרום:
רהט – 9.1 שנים בממוצע, מה שמציב אותה בעשירייה הראשונה בישראל של ערים עם כלי הרכב הוותיקים ביותר.
ערד – 9.2 שנים.
דימונה – 8.3 שנים.
באר שבע – 8.0 שנים.
נתיבות ואופקים – סביב 7.9 שנים.
לשם השוואה, בתל אביב-יפו הגיל הממוצע הוא 6.4 שנים בלבד, וברמת גן – הצעירה בישראל – 5.4 שנים בלבד.
לדברי עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק:
''בכלי רכב ישנים אין מערכות בטיחות אקטיביות שמפצות על טעויות הנהג ולכן הסיכון להיפגע בתאונת דרכים בכלי רכב כזה גדול הרבה יותר בהשוואה לרכב חדש. האינטרס של מדינת ישראל הוא לצמצם את אותם כלי רכב לא בטיחותיים ומזהמים ולהורידם מהכביש. לכן יש לעודד תכנית גריטה לכלי הרכב הישנים והלא בטיחותיים.''
על פי הנתונים, כ-840 אלף כלי רכב בני יותר מעשר שנים עדיין נעים בכבישי ישראל. בעמותת אור ירוק קוראים לממשלה להחזיר את תכנית הגריטה – שבמסגרתה בעלי כלי רכב ישנים היו מקבלים 3,000 שקלים תמורת מסירת הרכב למגרשי פירוק.
גורמים מקצועיים מזהירים כי גיל הרכב המתקדם באזורים מוחלשים ובפריפריה, כמו הנגב, נובע מהמצב הסוציו-אקונומי ומהיעדר תמריצים ממשלתיים להחלפת רכבים ישנים. התוצאה היא סיכון מוגבר לתאונות דרכים ולזיהום אוויר.













































