באר שבע מסוכנת לקשישים
נתונים חדשים של עמותת 'אור ירוק' מצביעים על תמונת מצב מדאיגה במיוחד בדרום הארץ: בשנת 2024 נפגעו 41 אזרחים ותיקים (בני 65 ומעלה) בתאונות דרכים בבאר שבע בלבד, מהם שניים נהרגו ו-חמישה נפצעו קשה. מדובר באחת הערים הבולטות בשיעור הנפגעים בקרב האוכלוסייה המבוגרת בדרום.
על פי הנתונים, בעשור האחרון (2015–2024) נפגעו 513 אזרחים ותיקים בתאונות דרכים בבאר שבע, 22 מהם נהרגו ו-118 נפצעו קשה – נתון שמציב את העיר בין המקומות המסוכנים ביותר בארץ לקשישים הולכי רגל.
בדרום כולו, נרשמה עלייה עקבית במספר הקשישים הנפגעים בתאונות, בעיקר בכבישים עירוניים, שבהם תנועת הולכי הרגל רבה והנגישות למוסדות בריאות ושירותים ציבוריים גבוהה.
בארץ כולה, בשנת 2024 נהרגו 95 אזרחים ותיקים בתאונות דרכים – עלייה של 25% לעומת השנה הקודמת.
בסך הכול נפגעו 1,905 אזרחים ותיקים, כלומר חמישה נפגעים בממוצע מדי יום, מתוכם 550 נפצעו קשה.
72% מהנפגעים היו בכבישים עירוניים – בעיקר סמוך למרכזי אוכלוסייה צפופים כמו בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וקופות חולים.
בבאר שבע מתריעים מזה שנים על הכבישים המסוכנים בעיר: שדרות טוביהו, שדרות רגר, דרך ג'ו אלון ורחוב וינגייט בשכונה ג'.
‘להורים שלנו מגיע סביבה בטוחה’
מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', עו"ד יניב יעקב, אומר כי המצב הנוכחי מחייב פעולה מיידית של הרשויות:
״חודש האזרח הוותיק הוא זמן טוב להעלות למודעות את תרומתם של האנשים שבנו את המדינה. אחד מכל חמישה הרוגים בתאונות דרכים הוא אזרח ותיק – זהו כישלון של משרד התחבורה ושל ראשי הערים. חייבים למתן את מהירות הנסיעה ליד בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וקופות חולים באמצעות פסי האטה, הגבהת מעברי חציה והארכת האור הירוק ברמזור. להורים שלנו מגיע שנעניק להם סביבה סטרילית ממפגעים ומסכנות".
האתגר בבאר שבע ובדרום: שילוב בין אוכלוסייה מזדקנת ותשתיות מסוכנות
בבאר שבע, כמו בערים נוספות בדרום, חלק ניכר מהקשישים מתניידים רגלית בשל המרחקים הקצרים והשירותים המקומיים, אך רחובות רבים בעיר סובלים מהיעדר פסי האטה, תאורה לקויה ומעברי חציה שאינם מוגבהים.
מומחי בטיחות מזהירים כי השילוב בין הזדקנות האוכלוסייה, עומסי תחבורה, ותשתיות ישנות – מגביר את הסיכון לתאונות קשות בקרב אזרחים ותיקים.