אפקט סמוטריץ': מדד אמון הצרכנים משקף פסימיות גוברת - לצד שיפור קטן ומפתיע

מדד אמון הצרכנים, המשקף את תחושות הציבור בנוגע למצב הכלכלי, עמד בדצמבר 2024 על מינוס 28%, עלייה קלה לעומת נובמבר שבו נרשם מינוס 30%. עם זאת, האווירה הכללית נותרת פסימית, כאשר רק חלק מהמדדים המרכיבים את המדד מצביעים על שיפור - כך עולה מניתוח הנתונים שמשפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
המאזן המתייחס לכוונות לרכישות גדולות בשנה הקרובה עלה ב-33%, מה שמעיד על אופטימיות מסוימת ברכישת רהיטים ומוצרי חשמל. לעומת זאת, המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משקי הבית בשנה הקרובה נותר נמוך, ועומד על מינוס 12%. במדד, מספר שלילי משקף פסימיות ואילו מספר חיובי - אופטימיות צרכנית. אופטימיות צרכנית מניעה את המשק. פסימיות צרכנית, לעומת זאת, משקפת משק בו שולטים אי הוודאות הכלכלית והריסון.
בקרב האוכלוסייה הערבית נרשמה פסימיות גבוהה במיוחד עם מדד העומד על מינוס 37%, בעוד שבקרב האוכלוסייה היהודית המדד נמוך יותר, ועומד על מינוס 26%. כמו כן, קיימים פערים בין רמות ההשכלה: בעלי תעודה אקדמית הציגו מדד של מינוס 26%, לעומת מינוס 31% בקרב חסרי תעודת בגרות. מדד אמון הצרכנים היחסי, המבוסס על נתוני תקופת הבסיס של מרץ 2011, עמד בדצמבר 2024 על 42%. נתון זה משלים את התמונה ומעיד על פסימיות יחסית בהשוואה לעשור הקודם.
משבר מלחמת חרבות ברזל וההשפעות הכלכליות של המלחמה תרמו לתנודתיות במדד, במיוחד ביישובים הקרובים לרצועת עזה, בהם איסוף הנתונים נערך באופן חלקי. בלמ"ס מציינים כי המגמות במדד ממשיכות לשקף את האתגרים העומדים בפני המשק הישראלי והציבור. ההערכה כי, כי הכרזה על סיום מצב המלחמה עשוי להשפיע לחיוב על המשק הישראלי ולהביא לתנפות פיתוח באיזורי הפריפריה, שנפגעו במלחמה האחרונה.