מחדל השבתת קו הרכבת לשדרות דורש הכרעה: לשבור את המצור על הנגב

עשרות אלפי תושבים נאבקים לשיקום חייהם בדרום, אך התחבורה הציבורית עלולה להכריע את עתידם – מתי יחודש קו הרכבת הכל-כך נחוץ?
send whatsapp messsage send FB messsage
לשבור את המצור על הנגב: מחדל השבתת קו הרכבת לשדרות דורש הכרעה צילום: דוברות הכנסת

ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין התכנסה לדיון דרמטי על הצורך בהפעלת קו הרכבת לשדרות, צעד שיכול להחזיר את התקווה לתושבי עוטף עזה. היוזמה הגיעה בעקבות בקשתו של ח"כ שלום דנינו, שהביע דאגה מהמצב הקשה בו תושבי האזור מתמודדים עם קושי להגיע למרכז הארץ בשל השבתת הרכבת והעלות הגבוהה של מיגון התחנות והתשתיות.

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, נשא דברים נרגשים: "אנחנו נלחמים על עורק החיים שלנו – תושבי שדרות שבים לעיר במלוא כוחם, אך ללא רכבת נגזר עליהם לנסוע בדרכים מאובטחות ברכב פרטי בלבד. אין דרך בטוחה לנסוע בתחבורה ציבורית?!"

בדיון הציג אוהד כהן, מנכ"ל תנועת "עתיד לעוטף", נתונים מדאיגים מסקר שחשף את ההשפעה הכלכלית העצומה של סגירת קו הרכבת. כמעט כל תושבי האזור דיווחו על עלייה בהוצאות האישיות ושימוש מוגבר ברכב פרטי, דבר הפוגע באיכות חייהם ובכלכלה האזורית. לפי מחקר כלכלי, ההפסד האזורי נאמד ב-1.2 עד 2 מיליון שקלים ביום – נתון כואב שמדגיש את הצורך הדחוף בפתרון.

לדברי מנכ"ל הרכבת, משה זנה, הפתרון הקבוע של מיגון עשוי לדרוש תקציב של 400 מיליון שקלים וזמן עבודה של כשלוש שנים. בינתיים, השאטלים שהוצעו הם פתרון זמני בלבד ולא תחליף לרכבת.

עם סיום הדיון, שהמשיך בחלקו בפורום חסוי, נקבע כי הוועדה תמשיך לעקוב מקרוב אחרי ההתקדמות במטרה להבטיח את חזרתו של קו הרכבת לשדרות, אשר מהווה עורק חיים חיוני ליישובי הדרום.