מנסים להוציא רישיון לאופניים חשמליים? התקלות חוגגות: ''המדינה מצאה דרך חדשה לעשות כסף''

בעוד שבוע בדיוק נכנסת לתוקף התקנה על פיה רוכבי אופניים חשמליים יחוייבו ברישיון יעודי מסוג A3, אחרי ייקנסו במאות שקלים. מי שניסו להירשם למערכת - נתקעו בשלב ההצהרה הרפואית. גם תשתיות הרכיבה לא שופרו
send whatsapp messsage send FB messsage
מנסים להוציא רישיון לאופניים חשמליים? התקלות חוגגות: ''המדינה מצאה דרך חדשה לעשות כסף'' אופניים חשמליים (צילום: דני בלר)

בעוד שבוע בדיוק ייכנסו לתוקפן התקנות המחייבות רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים ברישיון מיוחד, מסוג A3, כאשר הכלים יקבלו לוחית זיהוי יעודית. במסע פרסום במדיות מתגאים במשרד התחבורה ב''שיפור הבטיחות'' וב''הסדרת התחום''. החל מה-1 באוגוסט, רוכב אופניים שייתפס נוהג ללא רישיון ייקנס ב-150 שקלים ובתום כחצי שנה, הקנס יעלה ל-750 שקלים. פרסומות מעודדות את הרוכבים לרשום את הכלים באתר משרד הרישוי - וכאן מתחיל הבלאגן.
 


ניסיתי לרשום את הכלים שלי, אופניים וקורקינט. אין בעיה, אם צריך - נרשום. גם אני נתקעתי בסעיף ההצהרה הרפואית. מילאתי שוב את ההצהרה ואי אפשר היה להתקדם הלאה
 




רישום הכלי אינו עולה כסף, אך במהלך הרישום מתגלה כי על בעלי הכלים להחזיק ברישיון מסוג A3, סיווג חדש לאופניים וקורקינטים חשמליים. קבלת הרישיון מותנית במחבן תיאוריה יעודי. בבאר שבע המבחן נערך בסניף אנקורי, בעמק שרה. על מנת לעבור את המבחן, יש לחתום תחילה על הצהרה רפואית. כאן - נתקע הליך הרישום. באתר קופצת הודעה ש''רופא מטעם משרד התחבורה יחזור אליכם''. בלי הסכמתו, לא ניתן להמשיך ברישום הכלים או לעבור תיאוריה. גם ניסיון לשלם בעבור מבחן התיאוריה סכום של 71 שקלים, לא צולח. ללא הסעיף הרפואי, שמערכת אינה מתקדמת הלאה.

‘’ניסיתי לרשום את הכלים שלי, אופניים וקורקינט. אין בעיה, אם צריך - נרשום. גם אני נתקעתי בסעיף ההצהרה הרפואית. מילאתי שוב את ההצהרה ואי אפשר היה להתקדם הלאה'', מספר לנו מיכאל, בן 48, שמתנייד בעיר בשני הכלים האלה, אותם מטעין באמצעות פאנלים סולאריים. ‘’בתוך באר שבע לא צריכים מכונית. אני מגיע בקלות מכל מקום לכל מקום, לא מזהם. לא תופס חניות. אני מרגיש שיש פה תרגיל לתת קנסות. בטיחות? קודם  שישפרו את שבילי האופניים בבאר שבע''.

רוכב אחר עימו שוחחנו, דור, נתקל בבעיה דומה: ‘’התקשרתי למשרד הרישוי, שלחו לי לינק, שמוביל לאותו אתר שלא מאפשר להתקדם מעבר לשלב ההצהרה הרפואית. אני מתקומם, אבל לא מופתע''. לדור יש אופניים חשמליים מאובזרים, עליהם השקיע סכום יחסית גבוה. ‘’אנשים בגילי לא משתוללים בכבישים. תן לי להגיע לאן שאני רוצה, מתי שאני רוצה. בעיקר אני נוסע לקניות ולסידורים. ביקשו להסדיר, אין בעיה. אבל פה העסק נראה יותר יחסי ציבור בכוונה לסחוט כספים על קנסות''. 

למרות שיש מאמצים בנושא, לא כל העיר מרושתת בשבילי אופניים ואלה גם לא רציפים, אפילו לא בציר טוביהו, שהוא המרכזי בעיר. שבילי אופניים מתחילים ומסתיימים בפתאומיות.  חלק מהמקומות בהם אין רציפות שבילי אופניים הם גם מהצירים המסוכנים בעיר - טוביהו, רגר, דרך חברון, ג'ו אלון. 

במדינות אירופה, הולנד בעיקר, נושא האופניים מוסדר: שבילים מסודרים  - גם בתחום הבינעירוני, ישנם קרונות מיוחדים ברכבות ואפילו עמדות תיקון והטענה. כל זוג אופניים פירושו פחות מכונית על הכביש, חיסכון לנוסעים וברכה לסביבה. 

ב-18 ביולי העברנו שאילתא למשרד התחבורה, בה פורטו כל התקלות. עד לרכגע כתיבת שורות אלה, לא נתקבלה תגובה.