''שדה התעופה בנבטים ייצור 27,000 משרות לאוכלוסיה הבדואית''

סיבה טובה וחדשה להקים שדה תעופה בינלאומי בנגב: הוא יהיה הפתרון לבעיית המשילות. כך לפחות לפי טענת מחקר חדש של מכון ריפמן שבדק את השפעת הקמת שדה תעופה בנבטים על האוכלוסייה הבדואית, לדבריו.
בעוד כשלושה שבועות צפויה ועדת עילם להגיש את המלצותיה לגבי מיקומו העתידי של שדה תעופה בינלאומי שני בישראל ואתמול, שני, פרסם מכון ריפמן מחקר חדש שבדק את השפעת הקמת שדה תעופה כזה בנבטים על האוכלוסייה הבדואית בנגב המזרחי וכתוצאה מכך על עתיד הנגב כולו.
חגי רזניק, ראש מכון ריפמן: "מדובר בהזדמנות חד פעמית למדינת ישראל, לממש את חזונו של בן גוריון ולתת לתושבי הנגב, היהודים והבדואים, את ההזדמנות לבנות עתיד משותף ומשגשג לדורות הבאים".
בין ממצאי המחקר, לטענת מחבריו: שדה תעופה גדול בנבטים ייצר תוספת של כ-27,000 משרות לאוכלוסייה הבדואית בנגב. שדה תעופה בנבטים יציע משרות איכותיות בשכר חודשי ממוצע הגבוה בכ-2,900 ₪ מהשכר הממוצע כיום במגזר הבדואי. גידול של כ- % 60 בתמ"ג האזורי. הכנסה מארנונה של כ 4.5-5 מיליון ₪ בממוצע לכל רשות בדואית. שדה התעופה יביא לשיפור במשילות האזורית.
המחקר, ממה שפורסם, מתבסס על ממצאים של הקמת שדות תעופה דומים במדינות כמו דנמרק וניו זילנז. עם זאת, לא ברור מהפרסומים, אילו משרות יווצרו, שכן בשדות תעופה מועסקים בדרך כלל אנשי מקצוע בתחום התעופה וגם מי שמעוסק בשדה תעופה חייב לעבור תחקור ביטחוני מעמיק.
עם זאת, עורכי המחקר טוענים כי במחקר שנערך בשנה האחרונה ועל פי סימולציות ומחקרים קודמים ניכר כי לשדה השפעה מכרעת בשיפור המצב הסוציו אקונומי בקרב תושבי הרשויות הבדואיות והכפרים הבלתי מוכרים. כך למשל תוספת של כ-27,000 משרות שיאוישו על ידי האוכלוסייה הבדואית.
נטען כי על פי מחקרים שנעשו בארץ ובעולם בעבר, שדות תעופה של כ - 40 מיליון נוסעים בשנה, מייצרים כ - 50 אלף משרות. מדובר הן על משרות בשדה עצמו והן על משרות עקיפות ונלוות, ממגוון רחב של תחומים וענפים, החל מבנייה ודרך תפעול ותחזוקה שוטפת ועד מתן שירותים נלווים לשדה תעופה. על פי המחקר, משרות אלה, יגדילו את השכר החודשי הממוצע בקרב האוכלוסייה הבדואית לכ - 9,000 ש"ח.
''שדה התעופה יביא למשילות בנגב''
באשר למשילות בנגב, נטען במחקר כי שדה התעופה יהווה עוגן משמעותי לתחושת הביטחון הכללית בנגב ולצמצום תופעת הפשיעה באזור. על פי המחקר של מכון ריפמן, הנוכחות בשטח, הכוללת ניהול אזורי תוך שימוש בכלים כמו חלוקת הכנסות, פיקוח ואכיפה, מסלול ירוק לעסקים, קידום מסלולי הכשרה ועוד, יביאו להגברת הביטחון וכמו כן יצרו אופק כלכלי וחברתי שיצמצם את הפשיעה לרבות תופעות של בנייה לא חוקית, עסקים לא חוקיים, צמצום הכלכלה השחורה ועוד. כדאי בנושא הזה לשאול אולי את תושבי לוד, המתגוררים סמוך לשדה התעופה הבינלאומי הראשי של ישראל, מה קרה בעירם בתקופת מבצע שומר החומות.
לטענת חברי מטה "בנגב ממריאים רק מנבטים", ועדת עילם, הוועדה הבין-משרדית שהקים משרד התחבורה לבחינת אופציות למיקום שדה התעופה הבא של ישראל, עומדת להגיש את מסקנותיה, לרבות אופציות למיקומים בנגב, ובינתיים, לטענתם, הודלף מדיוניה מידע חדש לפיו שר הביטחון בני גנץ החליט שלא להקים שדה תעופה מדרום לנתב"ג, מה שעלול להעיד על סתימת הגולל על חלום נבטים שהנגב משווע לו כבר למעלה משני עשורים.
''הדלפות מוועדת עילם''
לדברי הפעילים, ''באפריל האחרון הופיעו בפני הוועדה גורמי מקצוע שונים וכן ראשי רשויות מהדרום והצפון, על-מנת לשכנע את חבריה בנחיצות ההקמה של שדה התעופה הבא של ישראל בנבטים, לרבות שלילת עמדת חיל האוויר המתנגד למיקום זה. המידע ש הודלף עורר את זעמם של פעילי "בנגב ממריאים רק מנבטים" המצפים בקוצר רוח להחלטה וכעת חוששים לגורל הפרויקט הטומן בחובו צמיחה כלכלית אדירה, אלפי מקומות עבודה והתפתחות משמעותית לנגב''.
"שר הביטחון תקע לנו סכין בגב", הגיבו פעילים מרכזיים להדלפה מוועדת עילם, "לא ניתן לו לשנות נושא שנמצא בקונצנזוס ולרסק לנו את התקווה בניגוד לכל ההבטחות. אנחנו נגיע לכל מקום ששר הביטחון יהיה בו ונזכיר לו שמנהיג שיפקיר את עתיד וכלכלת הנגב, לא רק שלא יזכה לתמיכה, אלא יפסיד ובגדול''.
רוית בייליס, ממובילית מאבק "בנגב ממריאים רק מנבטים": "לא ברור לנו איך קורה שההחלטה הכי מתבקשת, הגיונית והוגנת כלפי הנגב והמדינה כולה אינה מתקבלת לטובת הנגב ולטובת מדינת ישראל. אם מה שהגיע לאוזנינו נכון ושר הביטחון לא רואה את טובת הנגב והמדינה ומעדיף את עמדת חיל האוויר שמבטאת את האינטרסים הצרים שלו בלבד, ראוי שכל אזרח במדינה יידע מז ה לפני הבחירות ויבחר בהתאם. מבחינתנו מי שלא דואג לנגב ולתושביו, לא דואג לביטחון המדינ ה. לא ניתן לבני גנץ לקחת מאיתנו את הסיכוי לעתיד טוב יותר לנו, לילדינו ולנכדים שלנו. בנגב ממריאים רק מנבטים ואנחנו לא מתכוונים לוותר על זה".
סגן ראש עיריית באר שבע והממונה על תיק ההנדסה, טל אל על, הוא מאמין גדול בשדה התעופה בנבטים וגם רואה את הדברים בראייה למרחקים. כפי שהוא את באר שבע בעוד 2 או 3 עשורים, כך הוא רואה את חשיבותו של נמל תעופה בינלאומי שני בנגב. ''מדובר בקמפיין של עמותת התושבים מעמק יזרעאל. אישית, אני מחזק את ידיהם. סוד גלוי הוא שהגורם המכשיל העיקרי היא מערכת הביטחון שלמרות כל הכחשותיה, מטילה וטו על כל מרחב הנגב!. שנית, אנחנו נערכים לכל תרחיש ועוקבים מקרוב מאוד אחר המלצות ועדת עילם, המשנה למנכלית משרד התחבורה. נערכים מאחורי הקלעים, לרבות ישירות מול רהו״מ לפיד ושרת התחבורה מיכאלי''.
המתנגדים - גרמים במערכת הביטחון ואנשי כלכלה
עיקר ההתנגדות להקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים מגיע ממערכת הביטחון והסיבות מבצעיות ולא ניתן לפרטן. מהמעט המותר בפרסום, מדובר במסלולי טיסה ומתקנים שונים. התנגדות אחרת היא כלכלית מהטעם הפשוט שנוסעים מעדיפים לנחות קרוב ככל האפשר למרכז התיירותי והכלכלי (כמו למשל בלונדון, שם העדיפות הינה להיתר'ו, על פני לוטון או סטנסטד).
בישראל, נמל התעופה רמון, שהוקם בהשקעת עתק, לא מצליח להמריא כמו לא, למרות היותו קרוב לעוגנים תיירותיים''. עם זאת, צריך לזכור שגם אם ההחלטה על הקמת שדה תעופה בנבטים תיפול מחר, יעברו שנים רבות עד שתמומש. בעוד 15 או 20 שנה גוש דן יהיה פקוק וישראל תצטרך להתרחב מעבר לחדרה וגדרה.
על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]
רוצים להתעדכן בכל החדשות לפני כולם?? הצטרפו אל קבוצת הווצאפ וקבלו עדכונים שוטפים: https://bit.ly/3iQmqmo