סכסוך עבודה בתיאטרון: 'לעתים שחקנים לא מגיעים לשכר מינימום'

שח''מ, ארגון השחקנים היציג, הכריז על סכסוך עבודה בתיאטרון באר שבע. לטענת שח''ם השחקנים לא מקבלים תנאים סוציאליים. בתיאטרון יחתמו על הסכם, שיעמוד ביכולותיו התקציביות
send whatsapp messsage send FB messsage
ללא נתאים סוציאליים. השחקנים הכריזו על סכסוך עבודה ׁ(צילום: Daniel Baránek / CC BY SA 4.0)

הוכרז סכסוך עבודה בתאטרון באר-שבע. לטענת ארגון השחקנים, שח''ם, הסכסוך הוכרז בעקבות אי כיבוד ההסכם הקיבוצי עליו חתום התיאטרון ואי תשלום תנאים סוציאליים לשחקנים שכירים.  לארגון השחקנים שח''ם, המייצג את השחקנים בתיאטרון באר שבע, טענות קשות על אופי העסקתם של השחקנים בבירת הנגב. לטענת שח''ם, השחקנים בתיאטרון באר שבע אינם מקבלים תנאים סוציאליים וקורה לא אחת, שהם אינם משתכרים שכר מינימום. בתיאטרון אומרים כי מתנהל משא ומתן, אך התיאטרון יסכים לתנאים שיעמדו ביכולתיו התקציביות. השבתת השחקנים תביא בסופו של דבר לשיתוק התיאטרון המקומי. 

אורי רשטיק, מנכ"ל שח"ם: " שחקני תיאטרון באר שבע, הפכו עם השנים לעובדים משוללי כל זכויות . אין תיאטרון בלי שחקנים"
בתום משא ומתן של שנה, ולאור כישלון המו"מ בין הצדדים, זאת לאחר שהתאטרון הודיע כי אין בכוונתו להסכים למתווה העסקה כפי שהוצע לו, החליטו השחקנים יחד עם הנהלת שח"ם כי יוכרז סכסוך עבודה מיידי עם התיאטרון. 


ביום חמישי האחרון הוכרז סכסוך עבודה בתאטרון באר-שבע, זאת לאחר כישלון במשא ומתן שארך כשנה בין הצדדים. לטענת שח''ם, ארגון השחקנים, הוכרז סכסוך עבודה בתאטרון בעקבות אי כיבוד ההסכם הקיבוצי עליו חתום התאטרון ואי תשלום תנאים סוציאליים לשחקנים.

שח"ם הינו ארגון השחקנים היציג של השחקנים השכירים בתיאטרון באר-שבע, החל מה-1 בפברואר, שנה שעברה.  בין התאטרון לבין השחקנים קיים הסכם קיבוצי מיוחד מזה עשרים שנה, מיום 1.2.1998. לאחר מסירת הודעת התאגדות לתאטרון, נערכו מספר פגישות משא ומתן בין נציגי שח"ם, וועד השחקנים לבין התאטרון, לצורך חתימה על הסכם קיבוצי חדש.  התאטרון הודיע כי אין בכוונתו להסכים למתווה העסקה שמציע שח''ם.

השחקנים אשר הינם עובדים שכירים לכל דבר בתאטרון ומקבלים תלושי שכר בכל חודש בגין העסקתם. לטענת שח''ם, בניגוד לחוק, השחקנים לא מקבלים כל תנאים סוציאליים מהתאטרון כגון: הפרשות לפנסיה, פיצוי פיטורים, ימי חופשה, ימי מחלה, דמי הבראה, קרן השתלמות ועוד. 

בשח''ם טוענים עוד, כי העסקת השחקנים נעשית בניגוד מוחלט להסכם הקיבוצי, כך שהשחקנים אינם מקבלים שכר בסיס ופרמיות על פעולות שביצעו, כפי שקבוע בהסכם הקיבוצי, אלא מקבלים סכום קבוע בגין כל הצגה, כך שלעיתים שכרם החודשי יכול להיות נמוך בהרבה משכר המינימום.  לאור כישלון המו"מ, החליט ועד הפעולה של השחקנים כי יוכרז סכסוך עבודה מיידי עם התאטרון.

אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם: "שחקני תאטרון באר שבע, חלקם עובדים בתאטרון מעל עשר שנים, הפכו עם השנים לעובדים משוללי כל זכויות, ללא שכר מינימום, ללא הפרשות לפנסיה, ללא ימי חופשה ומחלה, זהו מצב שלא ניתן להשלים איתו ולא נשלים איתו. בימים הקרובים נודיע על המשך צעדינו כשאר אנו לא פוסלים תביעה משפטית וגם צעדים ארגוניים נוספים. אין תאטרון בלי שחקנים".

ביום חמישי, 30.1.18, נשלח מכתב דחוף לראש עיריית באר-שבע  רוביק דנילוביץ' על מנת  שיתערב לסיומו של הסכסוך ולמנוע פגיעה קשה בשחקנים השכירים ובהעסקתם. 

מתיאטרון באר שבע נמסר בתגובה: ''תיאטרון באר שבע אכן נמצא בתהליך של מו"מ מול ארגון שח"ם, שהוכרז כארגון היציג של שחקני תיאטרון באר שבע, מתוך מטרה להגיע להסדרה ולחתימה על הסכם קיבוצי, שיסדיר את תנאי ההשתכרות של השחקנים בתיאטרון''.

''לתיאטרון באר שבע היה קיים בעבר הרחוק הסכם קיבוצי עם השחקנים, הסכם שלא מומש ולא נאכף מזה כעשר שנים, לאור בקשתם של שחקנים ששיחקו בתיאטרון בה בעת, כמו גם לאור התולדה והצורך שלהם לעבוד במקביל במספר מקומות נוספים.. במהלך התקופה האחרונה, נערכו מספר פגישות עם נציגי ארגון שח"ם וועד השחקנים ובפגישות הללו הביעה הנהלת התיאטרון את עמדותיה''.

''הנהלת התיאטרון רואה את החשיבות בהסדרת תנאי השחקנים מחד, אולם הדבר יתממש בחתימה על הסכם שיוכל לעמוד ביכולות התקציביות של התיאטרון מאידך'.

''צר לנו כי ארגון שח"ם ונציגות השחקנים החליטו להכריז על סכסוך עבודה, עוד בטרם מוצו כל הפתרונות למתווה.
הנהלת התיאטרון תעשה כל שביכולתה כדי שהפעילות השוטפת של התיאטרון לא תיפגע, ואנו מצפים גם מנציגות השחקנים לפעול באחריות המתאימה''.